چرا به سرپرستی گرفتن حیوانات بهتر از خریدن آن هاست؟

به گزارش وبلاگ شهبازی، دلالان تجارت سیاه حیوانات خانگی، بازیگران اصلی یک صنعت کشنده و شکنجه بار هستند. میلیون ها حیوان از جمله پرندگان، ماهی ها، گربه ها، سگ ها، جوندگان و خزندگان که با آن ها مانند کالاهای یکبار مصرف رفتار می گردد، هر ساله در تجارت حیوانات خانگی متولد می شوند. اغلب این حیوانات به هر انسانی که پول دارد و فکر می نماید توانایی نگهداری از یک حیوان را دارد فروخته می گردد و برای هیچ کس مهم نیست که سرنوشت آن حیوان چه خواهد شد. این یک چرخه دردناک و پر از رنج برای حیوانات است. در این تجارت چیزی به نام پرورش مسئولانه وجود ندارد، می توانیم با شما شرط ببندیم که اولویت اول تاجران حیوانات، رفاه حیوانات نیست و به همین علت است که فعالان حوزه حیوانات با خرید و فروش آنها مبارزه می نمایند.

چرا به سرپرستی گرفتن حیوانات بهتر از خریدن آن هاست؟

شاید ندانید حیواناتی که در فروشگاه های غیرمجاز حیوانات و در بساط معامله دلالان حیوانات می بینید چگونه فراوری می شوند، بیشتریت قریب به اتفاق آن ها حاصل توله کشی هستند. حیواناتی که در این مراکز پرورش می یابند به طور معمول در معرض محرومیت زندگی می نمایند. بسیاری بدون دریافت مراقبت های دامپزشکی، رنج های طولانی را تحمل می نمایند و آن هایی که زنده می مانند به صورت عمده به وسیله دلالان تجارت سیاه حیوانات خانگی خریداری می شوند و به هرکسی که پول نقد داشته باشد درست مثل یک بسته سیب زمینی تحویل داده می شوند. در این محتوا به شما می ؛وییم که چرا به جای خریدن حیوانات باید آنها را به سرپرستی بگیرید. در خاتمه توصیه هایی را از زبان سپهر سلیمی، فعال محیط زیست و مدافع حقوق حیوانات می خوانید.

1. می توانید به حیوانات یک زندگی دوباره ببخشید

خیلی از حیواناتی که به پناهگاه های حیوانات سپرده می شوند، شانس رفتن به یک خانه را ندارند. این مساله فقط مختص به ایران نیست؛ به عنوان مثال، به صورت میانگین، بیش از یک میلیون سگ و گربه قابل قبول در ایالات متحده کشته می شوند، چون تعداد زیادی از حیوانات خانگی که به پناهگاه ها می آیند، کسی تمایلی برای به سرپرستی گرفتن آن ها ندارد و همین مساله آمار مرگ آن ها را بالا می برد.

اگر افراد بیشتری به جای خرید حیوانات خانگی، حیوانات خانگی را بپذیرند، می توان تعداد حیوانات معدوم شده را به طرز چشمگیری کاهش داد. وقتی سگ ها و گربه ها را به جای خریدن به سرپرستی قبول می کنید، یک حیوان دوست داشتنی را نجات می دهید و از طرف دیگر فضای پناهگاهی را برای حیوانات دیگری باز می کنید که به سرپناه احتیاج دارند و در شرایط نامساعدی زندگی می نمایند.

پناهگاه های حیوانات مملو از حیوانات خانگی شاد و سالم هستند که منتظرند کسی آن ها را به خانه ببرد. بیشتر حیوانات خانگی که در پناهگاه ها زندگی می نمایند، به دلایلی که در آن هیچ تقصیری نداشته اند از خانه شان طرد شده اند. ممکن است یک فروپاشی خانوادگی مانند طلاق یا مرگ صاحب حیوان او را بی سرپرست نموده باشد و بیرون کردن یک حیوان از خانه اصلا به این معنا نیست که حیوان کار اشتباهی نموده، بسیاری از آن ها قبلاً در خانه آموزش دیده اند و به زندگی با خانواده عادت نموده اند.

2. در هزینه ها صرفه جویی می کنید

معمولاً هنگام پذیرش حیوانات خانگی، هزینه عقیم سازی و اولین واکسیناسیون در قیمت فرزندخواندگی گنجانده می گردد که می تواند برخی از هزینه های اولیه اضافه کردن یک عضو نو به خانواده تان را کاهش دهد. خیلی از این حیوانات که منتظر خانواده نو خود هستند، حتی همراهشان خانه، وسایل اسباب بازی، ظرف غذا و حتی لباس هم دارند و این مساله بسیار مالی است!

3. با توله کشی مبارزه می کنید!

اگر سگی را از بازارهای سیاه می خرید، شما یکی از مقصران تجارت توله کشی هستید. توله کشی حیوانات در شرایطی بسیار غیراخلاقی اتفاق می افتد. حیوانات در سوله یا ساختمان هایی کثیف و بدون هیچ محبتی تنها کارخانه فراوری مثل هستند. زایمان آن ها در شرایط غیر بهداشتی اتفاق می افتد، غذای کافی به آن ها نمی رسد و بعلاوه توله پیش از زمان استاندارد از مادرش جدا می گردد. مادران این توله ها در قفس نگهداری می شوند تا بارها و بارها بدون همراهی بارور شوند و بعد از اینکه دیگر سودی نداشتند، به سادگی دور انداخته یا کشته می شوند و اگر شانس داشته باشند رها می شوند یا در حراج فروخته می شوند.این مراکز به وسیله تاکتیک های فریبنده به فعالیت خود ادامه می دهند - مشتریان آن ها مصرف نمایندگانی هستند که از بازار سیاه حیوانات خانگی خرید می نمایند. شما با به سرپرستی گرفتن یک حیوان بی سرپناه، به قطع چرخه توله کشی یاری می کنید!

4. احتیاجی به تربیت اصول اولیه به حیوان را ندارید

بسیاری از حیوانات خانگی که از پناهگاه ها می آیند، اهلی شده اند. خیلی از آن ها چون از خانه می آیند اجتماعی هستند و اصول اولیه زندگی در خانواده را آموخته اند. به این معنی که شما نه تنها جان یک حیوان خانگی را نجات می دهید، بلکه یک فرایند سخت آموزشی را هم از سر گذرانده اید و این یک بازی برد برد براش شما و حیوان نو شماست.

5. یک همراه دارید که به امنیت روانی شما یاری می نماید

حیوانات نه تنها به شما عشق بی قید و شرط می دهند، بلکه نشان داده شده است که از نظر روانی، عاطفی و جسمی برای همراهانشان مفید هستند. مراقبت از حیوان خانگی می تواند احساس هدف و رضایت را ایجاد کند و حس تنهایی را کاهش دهد. و هنگامی که حیوانی را به سرپرستی می گیرید، می توانید از یاری به حیوان احتیاجمند احساس غرور کنید!

6. با نجات یک حیوان از پناهگاه، جان چندین حیوان را نجات می دهید

پنگاه های مختلف، سالانه میلیون ها حیوان ولگرد، مورد آزار و اذیت و گمشده را می پذیرند. بیشتر این پناهگاه ها موسسات خصوصی هستند و یاری دولتی ندارند و گاهی به سختی می توانند از پس هزینه های حیوانات بر بیایند. شما با پذیرش یک حیوان، فضا را برای دیگران باز می کنید. نه تنها به حیوانات بیشتری شانس دوم می دهید، بلکه هزینه به سرپرستی گرفتن شما مستقیماً صرف یاری به این پناهگاه ها می گردد تا بتوانند قدرتمند به راهشان ادامه دهند.شاید این واضح ترین علت ما برای شما باشد. بزرگترین شعاری که باید در اینجا به خاطر بسپارید این است که پول نمی تواند برای شما خوشبختی بخرد. عشقی که از حیوانات دریافت می کنید بی قید و شرط است. بنابراین چه یک توله سگ کوچک خریداری کنید و چه یک توله سگ رها شده را نجات دهید، درجات عشق یکسان خواهد بود. اگر واقعا علاقمند به حیوان باشید، نژاد و قیمتش برای شما تفاوتی نخواهد داشت. شما می توانید با در آغوش گرفتن یک حیوانی که زندگی سختی داشته و در دستان شما خودش را پنهان می نماید، حسی ناب را تجربه کنید که خریدن گرانترین توله سگ دنیا از گرانترین پت شاپ ها این حس را در شما بیدار نمی نماید!

7. برای نگهداری از حیوان خانگی تان، یک سیستم پشتیبانی ابدی دارید

وقتی سگی را از دلالان حیوانات خانگی می گیرید، معامله معمولاً پس از خروج از در به سرانجام می رسد. بسیاری از دلالان حیوانات خانگی منابع یا دانش لازم را برای ارائه هرگونه پشتیبانی در صورت داشتن سؤال یا مشکل با حیوان خانگی نو خود ندارند.

با این حال، پناهگاه ها و گروه های نجات معمولاً تاریخچه ای در خصوص این حیوان دارند و داوطلبان با شخصیت و علاقه های حیوان آشنا می شوند. این به تسهیل انتقال حیوان به خانه نو یاری می نماید، و اغلب پناهگاه ها خرسند می شوند که در دوره مقدماتی به شما یاری نمایند، زیرا زندگی آینده حیوان برایشان مهم است.

8. به حیوانات بی سرپناه خانه واقعی هدیه می دهید

حیوانات هم مانند ما انسان ها به دوست داشته شدن، محبت، خانواده و همنشینی با دوستانشان احتیاج دارند، چرا باید این حق را از این همه حیوان بی خانمان و رها شده بگیریم؟ به جای شریک شدن در صنعت توله کشی، خوشبختی را به حیوانی بدهید که هرگز آن را تجربه ننموده است.

9. نجات یافتگان به شما محبت واقعی دارند

این احتمالاً برای کسی که دوست دار حیوانات نیست، بسیار عجیب به نظر می رسد، اما حیواناتی که به سرپرستی گرفته می شوند دوست داشتنی تر از حیواناتی هستند که از یک پرورش دهنده خریداری می شوند. بسیاری از افرادی که حیوانات خانگی را از پرورش دهندگان و از پناهگاه ها خریداری نموده اند می گویند که حیوان نجات یافته با محبت بیشتری نسبت به صاحب خود رفتار می نماید.

10. از کشتن حیوانات بی خانمان بیشتر جلوگیری می کنید

یادتان باشد که متاسفانه، برخی پناهگاه ها فضای محدودی دارند و مجبورند تصمیم های سختی برای برخی از حیوانات بگیرند. اگر به جای خرید حیوانات خانگی از یک پرورش دهنده، حیوانات خانگی را بپذیریم، می توانیم جلوی معدوم شدن تعداد زیادی از حیوانات را بگیریم. این یک مسئولیت اجتماعی است. به آن فکر کنید!

چرا خریدن حیوانات روش مناسبی نیست؟ سپهر سلیمی، مدافع حقوق حیوانات پاسخ می دهد

به این علت که خریدن باعث می گردد صنعت تجارت حیوانات خانگی ادامه پیدا کند. قبل از آن بگویم که در واقع ما وقتی اینجا راجع به حیوان صحبت می کنیم صرفا راجع به حیوانات خانگی صحبت می کنیم؛ یعنی حیوانات خانگی حیواناتی هستند که امکان زیست در کنار انسان را داشته باشند و زیستنشان در کنار انسان مسئله ای برای خودشان و برای انسان به وجود نیاورد ضمن اینکه از طبیعت نباید جدا شده باشند و جزو CITES یا کنوانسیون منع تجارت گونه های در معرض خطر انقراض نباشند. بنابراین این گونه هایی که از حیات وحش جدا می شوند و از حیات وحش دزدیده شدند و یا اینکه حیواناتی که وحشی هستند و امکان زیست در کنار انسان را ندارند، ابدا جزو این گونه ها حساب نمی شوند و آنها به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی چه آنها را به سرپرستی گرفته باشیم و چه آنها را خریده باشیم، به هیچ وجه امکان زیست در کنار انسان ندارند.

ولی در خصوص حیوانات همدم یا به طور معین گونه هایی مثل سگ، گربه و یا برخی از پرندگان؛ مهم ترین مساله این است که خریدن ما باعث می گردد در تجارت حیوانات خانگی سهیم باشیم.

منابع:

  • humanesociety
  • headlines.peta
  • greatergood
  • veganfirst
  • scottsdalepethotel
منبع: دیوار

به "چرا به سرپرستی گرفتن حیوانات بهتر از خریدن آن هاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا به سرپرستی گرفتن حیوانات بهتر از خریدن آن هاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید