احتمال ابتلا به ویروس کرونا در سفرهای هوایی چقدر است؟

به گزارش وبلاگ شهبازی، اگر مجبور به سفر هوایی هستید، باید درمورد احتمال ابتلا به ویروس کرونا، نحوه توسعه این ویروس در هواپیما و انتخاب بی خطر ترین جایگاه ، اطلاعات کاملی داشته باشید.

احتمال ابتلا به ویروس کرونا در سفرهای هوایی چقدر است؟

پس از شروع شیوع ویروس کرونا در ووهان چین، این ویروس مهمان شوم کشورهای زیادی نیز شده است. اگرچه خودداری از سفرهای غیرضروری برای پیشگیری از ابتلا به کرونا کاملا لازم است؛ اما بعضی از افراد به خاطر شغل یا هر علت دیگری، مجبور به سفر و استفاده از وسایل نقلیه عمومی هستند. با ادامه این مقاله از وبلاگ شهبازی همراه باشید تا اطلاعات بیشتری راجع به سفری هوایی در چنین شرایطی، در اختیارتان قرار دهیم.

برای مشاهده فهرستی جامع از انواع بلیط هواپیما به مقصد موردنظرتان از وبلاگ شهبازی یاری بگیرید. به وسیله موتور جستجوی پرواز وبلاگ شهبازی، جستجوی آسان بلیط هواپیما به مقاصد داخلی و خارجی، مشاهده و مقایسه یک جای قیمت بلیط پروازهای سیستمی، چارتری و لحظه آخری به مقصد دلخواه و بعلاوه انتخاب مقرون به صرفه ترین گزینه فراهم شده است.

کرونا به مدت دو هفته در بدن نهفته باقی می ماند و افراد مبتلا به آن هیچ نشانه خاصی ندارد؛ اما در همین مدت، امکان انتقال ویروس از آن ها به سایر افراد وجود دارد. با توجه به اینکه صرفا در صورت مثبت بودن جواب آزمایش افراد و تأیید ابتلای آن ها به کرونا، قرنطینه می شوند، اشخاصی که ویروس در بدن شان نهفته است و هیچ نشانه خاصی ندارند، برای جامعه بسیار خطرناک هستند و حتی می توانند مسبب مرگ افراد زیادی شوند. بنابراین چنانچه در این ایام مجبور به سفر هوایی هستید، باید بدانید که این ویروس چگونه به سایر افراد هواپیما منتقل می گردد و چطور باید بی خطرترین جایگاه را انتخاب کنید. از آنجا که در فصل شیوع ویروس آنفولانزا هستیم و به خاطر افزایش چشمگیر تلفات کرونا، باید این موضوع را کاملا جدی بگیریم.

در بیشتر فرودگاه ها، تمهیدات لازم برای جلوگیری از ابتلای مسافران به کرونا یا حداقل کاهش مقدار ابتلا در نظر گرفته شده است و برای تشخیص بیماران مشکوک به کرونا، دمای بدن تمام مسافران با تب سنج مقدار گیری می گردد؛ اما در صورتی که مسافران، نسبت به این بیماری آگاه باشند، هم استرس و نگرانی بی مورد آن ها کمتر می گردد و هم مقدار شیوع ویروس و ابتلا به آن کاهش می یابد.

سازمان مدیریت و پیشگیری بیماری های آمریکا (CDC) در پی افزایش سریع تلفات ویروس کرونا یا کووید-19 (COVID-19)، با ارائه دستورالعمل های مفید، مقدار خطر احتمالی انتقال ویروس از بیماران مبتلا به سایر مسافران در سفرهای هوایی را معین نموده است. این دستورالعمل ها بر اساس مقدار فاصله با فرد مبتلا ارائه شده اند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده در دستورالعمل های موقت این سازمان که تنها برای آگاه کردن عموم مردم ارائه شده اند، در صورتی که جایگاه تان با فرد دارای نشانه های ویروس یا فرد مبتلا، دو متر فاصله داشته باشد، خطر انتقال ویروس به شما، میانه است. این فاصله نسبت به جایگاه افراد دارای نشانه هایی مثل سرفه، تب و تنفس سخت، تقریبا به مقدار دو جایگاه می گردد.

طبق گفته مسئولان این سازمان، اگر فرد مبتلایی در هواپیما حضور داشته باشد، حتی افرادی که دو ردیف با فرد بیمار فاصله دارند نیز در معرض خطر هستند. ممکن است با خودتان بگویید، اگر افراد بیشتر از دو ردیف با فرد مبتلا فاصله داشته باشند، خطری آن ها را تهدید نمی نماید؛ اما مسافران در حین پرواز معمولا بی حرکت نمی مانند؛ به خصوص در پروازهایی که بیش از چند ساعت طول می کشند. مسافران اغلب دستشویی می فرایند، پاهای شان را دراز می نمایند یا برای برداشتن وسیله ای از محفظه بالای سری، از جای خود بلند می شوند.

در هر صورت، اگر قبلا چین نبوده اید، با فرد چینی مبتلا به کرونا زندگی ننموده یا از چنین فردی مراقبت ننموده اید، دوست صمیمی چینی مبتلا به این ویروس نداشته اید و جایگاه تان دو ردیف و بیشتر از دو متر با فرد مبتلا یا مشکوک به ویروس فاصله دارد، خطر کمی درمورد انتقال ویروس وجود دارد.

افرادی که قبلا در استان هوبئی (منشأ شیوع ویروس) بوده اند یا با افراد اهل این استان رابطه نزدیکی داشته اند، به مقدار زیادی در معرض خطر ابتلا به ویروس هستند؛ اما این مقدار در خصوص کسانی که تنها با افراد مشکوک در یک اتاق بوده اند یا با این افراد پیاده روی نموده اند، هنوز معین نیست.

در زمان شیوع ویروس کرونای سندروم تنفسی مزمن شدید یا سارس (SARS) در سال 2003، یکی از مبتلایان این ویروس در پروازی از هنک کنگ به پکن، افرادی را که بیش از دو ردیف با او فاصله داشتند، مبتلا نموده بود.

نشریه پزشکی نیوانگلند (New England Journal of Medicine) در مقاله ای متذکر شده که سازمان بهداشت جهانی در معین فاصله امن، فاصله ای را که باعث انتقال ویروس سارس از 45 درصد از مبتلایان به سایر افراد شده بود، در نظر نگرفته است.

به همین علت گروهی از پژوهشگران حوزه سلامت تصمیم گرفته اند مقدار تأثیر حرکت افراد در تغییر احتمال ابتلا به ویروس را آنالیز نمایند.

مسافرانی که در جایگاه های کنار پنجره می نشینند، در معرض کمترین خطر هستند و بیشترین خطر، افرادی را تهدید می نماید که فقط یک ردیف با افراد مبتلا فاصله دارند.

گروه پژوهشی فلای هلسی (FlyHealthy Research Team) به سرپرستی ویکی استوِر هِرتزبرگ (Vicki Stover Hertzberg) و هوارد ویس (Howard Weiss) از دانشگاه اموری، رفتار مسافران و خدمه 10 پرواز بین قاره ای از آمریکا به سایر نقاط را آنالیز نموده اند که مدت زمان پروازشان بین 3.5 تا پنج ساعت بوده است. آن ها در این مطالعه علاوه بر چگونگی حرکت و رفت وآمدهای مسافران در داخل کابین، مقدار تأثیر این رفت وآمدها در تعداد و مدت زمان تماس با سایر افراد را نیز به دقت مورد آنالیز قرار داده اند. هدف اعضای تیم پژوهشی از انجام این کار، تخمین تعداد تماس های نزدیک در پروازهای بین قاره ای است که احتمال انتقال ویروس به وسیله آن ها وجود دارد.

پروفسور ویس، استاد زیست شناسی و ریاضیات از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، درمورد این موضوع می گوید:

تصور کنید که در جایگاه کنار راهرو یا جایگاه وسط نشسته اید و فردی برای رفتن به دستشویی از کنارتان رد می گردد؛ اگر آن فرد مبتلا به ویروس باشد، به علت اینکه کمتر از یک متر با او فاصله دارید، ممکن است مبتلا شوید.

طبق نتایج این پژوهش که در سال 2018 منتشر شده است، بیشتر مسافران در حین پروازهای نسبتا طولانی برای رفتن به دستشویی یا برداشتن وسایل از محفظه ی بار بالای سری، از روی جایگاه شان بلند می شوند. در کل 38 درصد از مسافران در چنین پروازهایی، از جای خود بلند می شوند یا در کابین حرکت می نمایند؛ 24 درصد از افراد بیش از یک بار این کار را انجام می دهند؛ اما 38 درصد به جای مانده در تمام طول مدت پرواز، روی جایگاه شان می نشینند و هیچ حرکتی نمی نمایند.

بیشتر مسافرانی که کنار پنجره می نشینند، کمتر جایگاه شان را ترک می نمایند و تعدادشان فقط به 45 درصد می رسد؛ در حالی که این مقدار درمورد جایگاه کنار راهرو حدود 80 درصد است؛ پس می توان نتیجه گرفت که جایگاه های کنار پنجره برترین مکان ممکن برای در امان ماندن از ویروس ها هستند.

طبق اطلاعات منتشر شده در این پژوهش، تماس نزدیک مسافران جایگاه های نزدیک پنجره با سایر افراد، در مقایسه با مسافرانی که روی جایگاه های وسط یا کنار راهرو هستند، بسیار کمتر است. میانه تماس مسافران جایگاه های کنار پنجره، جایگاه های وسط و جایگاه های کنار راهرو با سایر مسافران، به ترتیب 12، 58 و 64 تماس است؛ بنابراین اگر جایگاه های کنار پنجره را انتخاب کنید و در حین پرواز در جایگاه تان بمانید، خطر انتقال ویروس به شما به مقدار محسوسی کاهش می یابد.

البته باید این خبر خوب را به شما بدهیم که طبق اطلاعات مدل گرافیکی این گروه پژوهشی، احتمال انتقال ویروس به مسافران جایگاه های وسط یا جایگاه های کنار راهرو (حتی افرادی که تنها دو ردیف با فرد مبتلا فاصله دارند)، نیز بسیار کم است؛ زیرا بر اساس گفته پروفسور ویس، مسافران هواپیما معمولا مدت زمان نسبتا کوتاهی در تماس نزدیک با یکدیگر هستند و درمورد این موضوع می گوید:

قطعا همواره تعدادی از افراد در راهروی هواپیما در حال حرکت هستند و با افرادی که کنار راهرو نشسته اند، تماس کوتاهی پیدا می نمایند؛ اما این تماس تنها در حد چند لحظه است؛ بنابراین احتمال کمی برای انتقال ویروس وجود دارد.

البته درمورد خدمه پرواز موضوع کاملا فرق می نماید؛ به علت اینکه خدمه پرواز بیشتر از مسافران در راهروها رفت و آمد می نمایند و به مدت طولانی تری با مسافران در ارتباط هستند؛ پس زمانی که کادر پرواز، بیمار می شوند، باید از حضور در هواپیما و ارائه خدمات به مسافران جدا خودداری نمایند؛ زیرا طبق نتایج مطالعه گروه پژوهشی پروفسور ویس، هر خدمه بیمار می تواند 4.6 نفر از مسافران را مبتلا کند.

مسافرانی که خطر احتمال آن ها به ویروس، زیاد یا میانه است، باید به سرعت قرنطینه شوند و در صورتی که چنین مسافرانی در پرواز حضور دارند، بلافاصله پس از فرود هواپیما باید با آمبولانس یا خودروهای شخصی (سرنشینان این خودروها باید ماسک داشته باشند) به مراکز درمانی انتقال داده شوند. اشخاصی که خطر ابتلای آن ها به کرونا کم است و تنها مشکوک به این ویروس هستند، نیز نباید در سفرهای هوایی طولانی حضور داشته باشند و از اتوبوس، قطار و وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایند و بعلاوه باید از شرکت در فعالیت های گروهی و ارتباط با دیگران نیز بپرهیزند.

سازمان بهداشت جهانی در تاریخ 22 بهمن (10 فوریه ) با انتشار توییتی در خصوص ویروس کرونا (که با نام رسمی کووید-19 از آن یاد نموده است) اظهار داشت که این ویروس تا روز پنجشنبه هفته قبل از انتشار این توییت، 1300 نفر را کشته است.

در حال حاضر، کرونا در خارج از خاک چین در حال توسعه است؛ اما به نظر می رسد سرعت ابتلا به این ویروس در آینده افزایش خواهد یافت. آقای تِدرُس آدانُم گِبریسوس (Tedros Adhanom Ghebreyesus)، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، با انتشار توییتی اظهار داشت عده ای از افرادی که تا به امروز به چین سفر ننموده اند نیز به این ویروس مبتلا شده اند که موضوع نگران نماینده ای است. تایید شدن انتقال ویروس کرونا به افرادی که تا به امروز در چین نبوده اند، نشان می دهد که مقدار شیوع این ویروس در کشورهای دیگر نیز در حال افزایش است.

کرونا بدتر است یا آنفولانزا؟

بسیاری از متخصصان سلامت و بهداشت معتقدند که ویروس آنفولانزای نوع A یا H1N1، خطرناک تر از کرونا است؛ البته مقدار تلفات آنفولانزای فصلی کمتر از کرونا و نرخ مرگ ومیر آن در مقایسه با کرونا، 0.1 در برابر 3 درصد است؛ اما به علت اینکه ویروس کرونا بیشتر انتقال داده می گردد، خطرناک تر از آنفولانزا به نظر می رسد و نگرانی های بیشتری درمورد آن وجود دارد. با این حال، باید بدانید حتی در صورت مبتلاشدن به این ویروس، خطر مرگ قطعی به هیچ وجه شما را تهدید نمی نماید و در صورتی که سیستم ایمنی بدن تان قوی باشد و مبتلا به بیماری ها و عارضه های قلبی نباشید، می توانید این ویروس مهلک را پشت سر بگذارید.

ضمناً چنانچه تب یا سرماخوردگی ساده ای دارید، اصلا نباید نگران باشید و تنها در صورتی باید به بیمارستان ها مراجعه کنید که تب یا بیماری تان بیش از سه روز ادامه پیدا کند.

با توجه به اینکه کرونا، ویروس جدیدی محسوب می گردد و قبلا هیچ کس به آن مبتلا نشده است و هیچ روش درمانی و واکسنی نیز برای مقابله با آن وجود ندارد، باید کاملا هوشیار باشیم و به تمام توصیه های بهداشتی عمل کنیم. ضمناً اگر دچار تب، سرفه خشک یا تنگی نفس شدید هستید، حتما به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کنید.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین های داخلی یا خارجی را دارید، می توانید به وسیله موتور جستجوی پرواز وبلاگ شهبازی بلیط مقرون به صرفه هواپیمابه مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر تهیه کنید. استفاده از وبلاگ شهبازی باعث می گردد تا نیازی نباشد برای پیدا کردن برترین قیمت پروازهای داخلی یا خارجی، چندین سایت را آنالیز کنید و آخرین قیمت ها از آژانس های سرشناس را یک جا مشاهده کنید.

منبع: کجارو / nationalgeographic.com / lonelyplanet

به "احتمال ابتلا به ویروس کرونا در سفرهای هوایی چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال ابتلا به ویروس کرونا در سفرهای هوایی چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید