ترکیه به دنبال تصاحب کشور های ثروتمند آفریقا

به گزارش وبلاگ شهبازی، مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه گفت: تجار ترکیه در حال حاضر روی بازار کشور نیجریه و مراکش تمرکز نموده اند، بنابراین سازمان توسعه تجارت ایران باید درصدد اعزام هیات های تجاری و تشکل های صادراتی به این کشور ها باشد.

ترکیه به دنبال تصاحب کشور های ثروتمند آفریقا

گروه مالی وبلاگ شهبازی، قاره آفریقا با بیش از 1.2 میلیارد نفر جمعیت و عقب ماندگی به لحاظ مالی صنعتی و تکنولوژی و دارا بودن منابع گسترده نفتی، معدنی و طبیعی یک بازار جذاب برای سایر قاره ها محسوب می گردد. کشور های آفریقایی عموما به لحاظ سیاسی روابط بسیار خوبی با ایران دارند، اما از نظر مالی سهم ایران از بازار این قاره غنی و پرجمعیت تقریبا هیچ است!

استاد تمام اقتصاد: مشکل ما نداشتن ارتباط با اروپا و آمریکا نیست

یکی از لازمه های اصلی مقاوم سازی اقتصاد در برابر تحریم ها توسعه تعاملات تجاری با کشور های مختلف و بهره مندی از بازار آن ها جهت افزایش صادرات بویژه صادرات محصولات فرآوری شده و باارزش افزوده و همینطور صادرات خدمات است. در واقع رشد صادرات کالا های غیرنفتی و غیر خام علاوه بر آورده ارزی محرک رشد مالی و رونق بخش های مختلف مالی کشور است؛ بنابراین توجه و هدفگذاری در بازار کشور های مصرف کننده مثل کشور های آفریقایی که احتیاج به محصولات آماده به مصرف دارند از مهمترین مسائل دنیا در حوزه اقتصاد بین الملل است و موید این موضوع کوشش و برنامه ریزی بی وقفه کشور های پیروز در تجارت خارجی است.

از پرونده ویژه دیپلماسی مالی بیشتر بخوانید:

چرا ترکیه به دنبال کاهش وابستگی به توریسم است؟

چرا با این همه سفارت خانه نمی توانیم سهم بیشتری از بازار های خارجی بدست آوریم؟!

سهم ایران از بازار 20 میلیارد دلاری همسایه تقریبا هیچ!

به تازگی اخباری از سرمایه گذاری و رایزنی حداکثری کشور های اروپای غربی، ترکیه، روسیه و چین برای کسب بازا های قاره آفریقا به گوش می رسد و لازم است فعالان بخش دولتی و خصوصی کشور در حوزه بازرگانی و تجارت خارجی در این زمینه برنامه ریزی نموده و با فعال کردن ظرفیت دیپلماسی مالی از سایر کشور ها عقب نمانند. به همین منظور با دکتر سید جلال ابراهیمی؛ مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه تبادل نظر کردیم که در ادامه مشاهده می کنید.

ترکیه به عنوان یک کشور پیروز در توسعه صادرات برای کسب بازار مصرفی کشور های آفریقایی چگونه عمل می نماید؟

تجار ترکیه در حال حاضر روی بازار کشور نیجریه و مراکش تمرکز نموده اند. خانم رخسار پکچان وزیر تجارت ترکیه همراه یک هیات بلندپایه تجاری در یک نشست که 226 نفر از تجار و صاحبان صنایع در آن شرکت داشتند گفت: در های ترکیه بر روی نیجریه و کشور های آفریقایی باز است. او گفت: نیجریه ثروتمندترین کشورآفریقا است و مساعد برای تجارت و سرمایه گذاری مشترک در حوزه صنایع کوچک و بزرگ و مواد غذایی است.

سازمان توسعه تجارت ایران بعد از نشست آنالیز بازار آفریقا حال باید درصدد اعزام هیات های تجاری و مدیران انجمن ها و تشکل های صادراتی به کشور های آفریقای جنوبی، نیجریه، مراکش، تونس و اتیوپی باشد. سازمان تجارت ایران و اتاق بازرگانی میتواند با اکوواس ECOWAS (مرکز تجارت مالی غرب آفریقا) به مذاکره بپردازد که نقش اساسی و مهم در مراودات تجاری کشور های آفریقا دارد و بدیهی است شرط پایه ای و مهم تجارت با آفریقا ارتباط با مدیران و سران اکواس و کشور های عضو آن که اغلب در غرب آفریقا قرار دارند بوده و راه تجارت با آفریقا از این جهت میگذرد. نیجریه، مراکش، اتیوپی و .. در بازار مصرفی خود به قطعات اتومبیل کود شیمیایی، محصولات نساجی و البسه های مختلف از جمله کیف و کفش احتیاج دارند.

تحقیق و آنالیز و بازار شناسی و بازار سنجی در کشور های آفریقایی لازم است و امیدواریم که مدیر جدید سازمان توسعه تجارت که خود سالیان زیادی رایزن مالی در کشور های عربستان و ترکیه بوده است از رایزن های مالی و گروه های تحقیق بازار بخش خصوصی در این حوزه کمک جوید.

چرا دروازه تجارت با ترکمنستان قفل شد؟

فرصت طلبی در تجارت خارجی را از ترک ها یاد بگیریم

هیچ برنامه ای برای بازار 300 میلیون نفری آسیای میانه نداریم

هم اکنون ترکیه در کشور نیجریه و مراکش ده ها تفاهم نامه در حوزه های صنعتی، دریانوردی، عمران و ساخت و ساز امضا نموده است. حضور در آفریقا میتواند بازار بسیار وسیعی برای صنایع ایران فراهم نماید. ما باید توجه کنیم که ترکیه هر روز بیش از قبل دارد جا پای خود را در آفریقا محکم می نماید و وزیر تجارت ترکیه گفته که ما هر روز درب کشور های آفریقایی را خواهیم زد و قرار است بزرگترین نشست تجاری، صنعتی و عمرانی مشترک ترکیه و آفریقا در بهار سال جاری در کنار یک نمایشگاه مشترک تجاری صنعتی (ترکیه و آفریقا) در استانبول برگزار گردد که احتمال شرکت بیش از 42 کشور در آن وجود دارد. این در حالیست که هم اکنون شاهد اعزام گروه های تجاری آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه به کشور های آفریقایی هستیم و اگر تعلل کنیم یک بازار بکر و پراحتیاج را هم از دست خواهیم داد.

از سوی دیگر باید توجه داشت نباید همه امور تجاری در تجارت به تجارت (B2B) صورت گیرد. حضور بخش خصوصی، تعامل با شرکت های حوزه صنایع کوچک (SME) در آفریقا میتواند سریعتر از همه در ها را به سوی بازار ایران باز کند و ما میتوانیم علاوه بر محصولاتی که ذکر شد در صنایع معدنی و کانی های بکر و دست نخورده و محصولات کشاورزی حوزه گرجهتی تقابل وارداتی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ترکیه به دنبال تصاحب کشور های ثروتمند آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه به دنبال تصاحب کشور های ثروتمند آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید