خبرنگاران کرونا، بلای جان محرومان فرانسه

به گزارش وبلاگ شهبازی، تهران - خبرنگاران - آمارها نشان می دهد که میزان مرگ و میر و ابتلا به کووید 19 در مناطق فقیرنشین فرانسه بسیار بیشتر از محله ها و مناطق اعیان نشین آن است. ساکنان این مناطق که اغلب مهاجرنشین محسوب می شوند، عمدتا با بیماری های مزمن از جمله قلبی، عروقی و دیابت دست و پنجه نرم می کنند.

خبرنگاران کرونا، بلای جان محرومان فرانسه

به گزارش یورونیوز، نمونه این حومه ها، سن سن دنی حومه شمالی پاریس است که سال هاست نماد فقر و اختلاف طبقاتی در فرانسه بوده و امروز بیشترین قربانیان را در میان بیماران دارد.

ژروم سالومون مدیرکل بهداشت فرانسه هفته گذشته گفت که آمار مرگ و میر در سن سن دنی، در هفته سرانجامی ماه مارس، 63 درصد بوده، در حالی که همین آمار در شهر پاریس در همین هفته 32 درصد گزارش شده است.

آمار بالای کشته ها در این حومه باعث شد تا امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به سن سن دنی برود و با شهروندان دیدارکند. او از شهروندانی که بیماری های مزمن دارند خواست حتی در صورت عدم بروز علائم بیماری کرونا به پزشکان و پرستاران مراجعه کنند.

البته هنوز مقامات فرانسوی توضیحی درباره نابرابری نرخ مرگ و میر ارائه نکرده اند اما بی تردید یکی از دلایل آن استانداردهای پایین سلامت در حومه های فقیر فرانسه است.

در حالی که در سراسر فرانسه پزشکان، بیماران مزمن را تشویق می کنند تا درمان بیماری هایشان را خود را متوقف نکنند و به دیدار پزشکان متخصص بروند، طبق آمارها، بسیاری از افراد بالای 65 سال در این حومه برخلاف بسیاری از فرانسوی ها رفتار درستی با بیماری های مزمن خود ندارند و آنطور که توصیه های پزشکی تاکید دارند، به طور منظم به دیدار پزشک نرفته و آزمایش های لازم را انجام نمی دهند؛ دلیل اصلی آن را می توان مشغولیت های فراوان قشر محروم دانست.

عامل دیگر حرفه اغلب شهروندان در حومه های محروم فرانسه است؛ سیاری از ساکنان سن سن دنی، شغل و حرفه هایی دارند که انجام آن تنها با حضور فیزیکی امکان پذیر است.

این در حالی است که در سراسر فرانسه 40 درصد از شهروندان در حال دورکاری هستند اما بسیاری از کارگران روزمزد، کارمندان سوپرمارکت ها، کارمندان نظافت شهرداری ها و پیک های دوچرخه و موتوری امکان دورکاری ندارند و حقوق های پایه آنها به اندازه ای پایین است که امکان پس انداز و مرخصی در این روزها را نیز ندارند. اغلب این کارگران، به دلیل گرانی پاریس، در حومه های اطراف از جمله در سن سن دنی اقامت دارند.

این افراد در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا، کمترین امکانات از جمله دست کش یا ماسک نداشتند و همین مساله کافی بود تا بسیاری مبتلا به ویروس کرونا شده یا عامل انتقال آن باشند. همزمان بدلیل گرانی اجاره ها، حتی در حومه های پاریس، تراکم جمعیت در آپارتمان ها بسیار بالاتر از استانداردهاست و شیوع ویروس آسانتر صورت می گیرد.

در حالی که رئیس جمهوری فرانسه در دیدار از سن سن دنی از صبر و در خانه ماندن شهروندان و احترام فاصله گذاری های اجتماعی تشکرکرد اما گروه های راست افراطی فرانسه ادعا می کنند که عامل اصلی قربانیان در حومه های این کشور عدم رعایت قوانین و محدودیت های مربوط به قرنطینه است.

به نوشته یورونیوز، راست های افراطی که از هر فرصتی برای حمله به مهاجرتباران فرانسوی دریغ نمی کنند می گویند شهروندان حومه های پاریس به دلیل فرهنگ پایین فاصله گذاریهای اجتماعی را رعایت نمی کنند. البته شواهد خلاف آن را ثابت می کند.

استفان پو کننده سن سن دنی در مجلس ملی فرانسه معتقد است سخنان راست گرایان افراطی در این باره کاملا بی اساس است و موجب خشم می شود. او می گوید: باید به این مردمی که کارهای کلیدی این روزها را انجام می دهند، افتخار کرد. آنها هر روز صبح زود از خواب بیدار می شوند و اجازه می دهند تا در روزهای بحرانی، فرانسه هم چنان به زندگی ادامه دهد. بیاید همه باهم به تلاش و خدمت رسانی آنها احترام بگذاریم.

تمدید قرنطینه در فرانسه

شورای علمی درباره کرونا در فرانسه که از سوی رئیس جمهوری به منظور مشاوره و راهنمائی دولت در این زمینه تشکیل شده، ضمن اثربخش ارزیابی کردن قرنطینه و خانه نشینی، خواستار تمدید آن برای چند هفته دیگر شده است.

به گزارش رادیو بین المللی فرانسه، کاخ الیزه پیش از فرارسیدن 15 آوریل/27 فروردین (سرانجام دوره کنونی ممنوعیت خروج از خانه) گفت که دوره قرنطینه بازهم تمدید خواهد شد. به نظر می رسد که رئیس جمهوری فرانسه، در چهارمین سخنرانی تلویزیونی ویژه خود در یک ماه اخیر که قرار است دوشنبه شب آینده انجام شود، تمدید دوره قرانطینه را اعلام کند.

ادوارد فیلیپ نخست وزیر فرانسه پیش از این تاکید کرده بود که خانه نشینی بدون تردید هنوز برای مدتی تمدید خواهد شد.

تشدید کنترل رفت و آمدها به مناسبت عید پاک

کریستف کاستانر وزیر کشور فرانسه در آستانه جشن پاک سرانجام هفته و دوشنبه آن هشدار داد که هیچ معافیتی در ممنوعیت رفت و آمدها پذیرفته نیست و دولت امکانات و نیروی لازم را برای کنترل جاده ها آماده کرده است.

استقرار 160 هزار نیروی پلیس برای نظارت بر قرنطینه

روزنامه لو موند هم روز شنبه نوشت: همانند هفته گذشته، حدود 160 هزار نیروی پلیس و ژاندارم برای کنترل قرنطینه و نظارت بر رفت و آمد مردم در سراسر فرانسه مستقر خواهند شد.

در ناحیه بوش دو رون مکانی که تعطیلات آغاز می شود، کنترل مهار در سواحل و بزرگراه تقویت می شود. در ناحیه کورس، از هر خانواده تنها یک فرد بزرگسال می تواند علاوه بر کنترل های تقویت شده در سواحل و امکان پیاده روی، به مدت یک ساعت در فروشگاه ها اقدام به خرید کند.

انتقال بیماران از پاریس به جنوب غربی فرانسه

در ادامه عملیات انتقال بیمارانِ بستری در بخش مراقبت های ویژه پزشکی از شرق فرانسه و پاریس و حومه به استان های دیگر، صبح جمعه، دو قطار سریع السیر بهداشتی 48 بیمار دیگر را از پایتخت به استان نوُوِل اَکیتِن واقع در جنوب غربی کشور انتقال دادند.

با 987 فوتی جدید، مجموع جان باختگان ناشی از ابتلا به کووید-19 در فرانسه به 13 هزار و 197 نفر رسید.

ژروم سالومون مدیرکل بهداشت فرانسه نیز گفته، از مجموع فوتی های جدید، 554 نفر در بیمارستان ها و 433 نفر دیگر در خانه های سالمندان جان خود را از دست داده اند.

تا به امروز 124 هزار و 869 نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و همچنین 24 هزار و 932 نفر بهبود یافته اند.

به غیر از آمریکا که با 18 هزار و 747 نفر جان باخته تا به امروز همچنان در صدر کشورهای جهان در میزان تلفات ناشی از کرونا واقع شده است، فرانسه پس از ایتالیا و اسپانیا، سومین کشور اروپایی از این نظر است. انگلستان نیز در ردیف چهارم واقع شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران کرونا، بلای جان محرومان فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا، بلای جان محرومان فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید