هدف چین از مانورهای نظامی اخیر

به گزارش وبلاگ شهبازی، تحلیلگران چینی و آمریکایی می گویند مانورهای نظامی چین نشان می دهد که پکن برای کنترل تایوان نیازی به حمله به آن ناحیه ندارد بلکه می تواند این جزیره خودگردان را خفه کند و ارتباط آن را با دنیا خارج قطع نماید.

هدف چین از مانورهای نظامی اخیر

به گزارش وبلاگ شهبازی به نقل از سی ان ان، مانور نظامی ارتش آزادیبخش خلق چین که به طور رسمی از پنجشنبه گذشته شروع شد بر شش منطقه متمرکز بود که اساسا تایوان را محاصره نموده و دسترسی کشتی ها و هواپیماهای غیرنظامی را در این منطقه محدود می کرد، زیرا نیروها تمرینات شلیک مستقیم و پرتاب موشک را انجام می دادند.

منگ ژیانگ کینگ استاد دانشگاه دفاع ملی ارتش آزادیبخش خلق چین می گوید: این شش منطقه برای نشان دادن این که چگونه چین می تواند بنادر تایوان را قطع کند به مهم ترین تاسیسات نظامی آن حمله کند و دسترسی نیروهای خارجی را که ممکن است به یاری تایوان بیایند قطع کند انتخاب شدند. او در مصاحبه با تلویزیون دولتی CCTV چین گفت: شش ناحیه را در یک خط مانند یک حلقه درست در جهت جنوب غربی وصل می نماید.

حزب کمونیست چین تایوان دموکراتیک را قلمرو خود می داند علیرغم این که هرگز آن را کنترل ننموده است. اتحاد تایوان با سرزمین اصلی سنگ بنای سیاست چین است و شی جین پینگ رئیس جمهور چین استفاده از زور را برای تحت کنترل درآوردن جزیره به وسیله پکن رد ننموده است.

منگ خاطرنشان ساخت که مانور نظامی در منطقه ها شمالی سبب شده تا با موفقیت تایوان از اوکیناوا جزیره ای که ژاپن و ایالات متحده در آن تجهیزات و نیروهای نظامی قابل توجهی در اختیار دارند، جدا شده و تحت محاصره درآید.

او می گوید: ارتش آزادیبخش خلق چین در منطقه ها جنوبی نشان داد که می تواند کانال باشی که تنها راه ورود و خروج از دریای چین جنوبی قلمداد می گردد را کنترل کند. در منطقه ها شرقی، نیروهای چین نشان دادند که شلیک موشکی دقیق چین می تواند کشتی های جنگی خارجی را مجبور به عقب نشینی از آب های تایوان کند.

منگ می گوید: این یک محاصره بی سابقه جزیره تایوان است. دولت چین روز دوشنبه اطلاعیه ای را صادر کرد و گفت که مانور نظامی ادامه خواهد یافت.

محرکی برای مانورهای نظامی برنامه ریزی شده طولانی

این مانور پس از آن شروع شد که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته با سفر به تایپه پکن را عصبانی کرد تا حمایت خود را از دموکراسی در آن جزیره نشان دهد. پکن دریاها و آسمان های اطراف تایوان را با کشتی ها و جنگنده های خود انباشته ساخت. به گفته وزارت دفاع تایوان 80 فروند هواپیمای جنگی و کشتی چینی روز یکشنبه در تنگه تایوان شناسایی شدند.

در روزهای گذشته ارتش آزادیبخش خلق چین راکت هایی را به سمت جزایر کوچک تحت کنترل تایوان در نزدیکی سرزمین اصلی چین شلیک کرد و موشک های بالستیک دورتر را پرتاب نمود که بعضی از موشک ها بر فراز تایوان پرواز کردند و در اقیانوس شرق جزیره سقوط نمودند. پنج موشک از موشک های پرتاب شده در منطقه مالی انحصاری ژاپن فرود آمدند که پیامی آشکار به یکی از حامیان اصلی تایوان و هم چنین دولت مستقر در تایپه محسوب می شد.

میک رایان عضو مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی و ژنرال سابق ارتش استرالیا در توئیتر نوشت: نقشه شش منطقه مانور نظامی چین به وضوح آشکار می سازد که چینی ها فکر می نمایند منطقه ها عملیاتی کلیدی برای ارعاب استراتژیک تایوان هستند.

به کشتی های تجاری و هواپیماها هشدار داده شد که از منطقه های که مانور در آنجا برگزار می گردد دور بمانند و کشتی ها و خطوط هوایی مجبور شدن به ترتیب از جهتهای جایگزین استفاده نمایند. خطوط هوایی مجبور به ترتیب جهتهای جایگزین شدند.

کارل شوستر مدیر سابق عملیات در مرکز اطلاعات مشترک فرماندهی اقیانوس آرام ایالات متحده در هاوایی گفت که محاصره شش منطقه نشان می دهد هرگونه تصرف تایوان می تواند با یک استراتژی انزوا شروع گردد.

او می افزاید: این مانور نشان داد که محاصره در یک درگیری نیازی به حضور دائمی نیروی دریایی در فرا ساحل ندارد بلکه جهت حمل و نقل را می توان با تهدیدات هوایی و موشکی در حمایت از محاصره دریایی مهار کرد. او می افزاید: این مانور نشان می دهد که پکن ابتدا تایوان را منزوی می نماید و به حملات هوایی و موشکی به امید در هم شکستن اراده سیاسی تایپه متوسل می گردد. تهاجم پرهزینه احتمالا آخرین راه چاره است.

پس از آن چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد؟

شوستر می گوید: بسیاری از آن چه چین نشان داد مدت ها بود که در دست اجرا بوده است. این مانورهای نظامی همزمان با تمرینات نظامی استاندارد در تقویم آموزشی ارتش آزادیبخش خلق چین بود. با این وجود، او معتقد است که سفر پلوسی به چین اجازه داد تا اقدامات گسترده تری را انجام دهد.

او می گوید: مقدار، گستره جغرافیایی و پیچیدگی مانور نظامی انجام شده بازتاب دهنده ماه ها برنامه ریزی بوده است. این مانور نظامی نشان دهنده تازه ترین تشدید مانور در حال توسعه چین و کارزار ارعاب تایوان است.

او گفت که انتظار دارد ارتش آزادیبخش خلق چین به به اعمال فشار بر تایوان ادامه دهد و هم چنین می تواند پیامی به ژاپن با مانورهای بیشتر در شمال جزیره ارسال کند. شوستر اشاره نمود که احتمالا مانورهای نظامی تازه در دریای چین جنوبی 1.3 میلیون مایل مربع آب که چین تقریبا تمام آن را سرزمین مستقل خود می داند شامل می گردد جایی که پکن در جزایر مورد مناقشه استحکامات نظامی ایجاد نموده است.

کارشناسان می گویند در حالی که ادامه مانورهای نظامی به ارتش آزادیبش خلق چین اجازه می دهد تاکتیک ها و عملیات خود را اصلاح کند، هم چنین می تواند فرصتی را برای دشمنان فراهم کند تا در خصوص ارتش مدرن چین بیاموزند.

رایان ژنرال سابق ارتش استرالیا در توئیتر خود نوشت: هیچ چیز بهتر از مشاهده استقرار نیروها و تجهیزات در خصوص توانایی واقعی ارتش شواهد ارائه نمی دهد.

شوستر می گوید با مانور نظامی هفته گذشته، شی باید نشان می داد که از تعهد خود برای تحت کنترل درآوردن تایوان به وسیله پکن عقب نشینی نمی نماید. سفر پلوسی به جزیره با ارائه دیدگاهی جایگزین از دموکراسی تهدیدی مستقیم برای این جزیره بود. شوستر می گوید: پلوسی بخش منتخب امریکا به وسیله دموکراتیک را رهبری می نماید که منشأ بودجه و سیاستگذاری های مالی دولت آمریکا است. موقعیت و نقش او تعهد اش را به امنیت تایوان به طور خاص با اهمیت می سازد.

شی که قادر به جلوگیری از سفر پلوسی به تایوان نبود در نهایت مجبور شد قدرت چین در عرصه های دیپلماتیک، مالی و نظامی را به نمایش بگذارد.

در حالی که مانورهای نظامی به شی بینشی قوی برای حمایت از عزم اش بخشید، چین پلوسی و دولت ایالات متحده را با طیف وسیعی از تحریم ها هدف قرار داد. این اقدامات شامل لغو تماس های تلفنی و دیدار های آینده بین رهبران نظامی چین و ایالات متحده و تعلیق همکاری در زمینه هایی از جمله بازگرداندن مهاجران غیرقانونی، یاری حقوقی در امور جنایی و مبارزه با جنایات فراملی است. مذاکرات در خصوص تغییرات آب و هوایی نیز به حالت تعلیق عایدی. پکن هم چنین اقداماتی را برای هدف قرار دادن پلوسی و اعضای خانواده نزدیک اش بیان کرد. شوستر گفت: هدف چین ارعاب به وسیله استفاده از تمام عناصر قدرت خویش است.

منبع: فرارو

به "هدف چین از مانورهای نظامی اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف چین از مانورهای نظامی اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید