1.5 میلیون یورو اعتبار اختصاص یافته به شهر جهانی یزد چه شد؟

به گزارش وبلاگ شهبازی، 18 تیرماه 1396 پس از بالغ بر 9 سال دوندگی و کوشش مسئولان استان و میراث فرهنگی، بلاخره بافت تاریخی و پویای شهر یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و بیست و دومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

1.5 میلیون یورو اعتبار اختصاص یافته به شهر جهانی یزد چه شد؟

اظهارات مسئولان یزد در این مورد که از فرصت ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر بهره برداری لازم نشده، در حالی این روزها نقل محافل و رسانه هاست که به تازگی یکی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی از اختصاص اعتباری 1.5 میلیون یورویی از سوی اتحادیه اروپا در این رابطه خبر داده است.

خیلی ها از جمله ساکنان این بافت تاریخی در این دو سال انتظار تغییر و تحولات زیادی در قبال ثبت جهانی این عرصه داشتند، ولی با وجود کوشش های زیادی که در این باره رخ داد، بسیاری از این انتظارات محقق نشد به طوریکه علی پورسلمان، نایب رئیس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد نیز در گفت و گویی که با ایسنا داشت از عدم پرداخت بودجه های وعده داده شده به منظور مرمت و احیای این بافت گلایه کرد.

وی حتی اظهار کرد که بودجه ای امانی دولت برای کف سازی و مرمت دیواره ها و بناهای تاریخی تنها یک دهم میزان بودجه مورد احتیاج و درخواستی شهر جهانی یزد برای برطرف خسارات وارده از ناحیه بارش های بهاره سال جاری بوده است.

علاوه بر اقداماتی که اداره کل میراث فرهنگی استان برای حفظ و نگهداری از این بافت تاریخی انجام شده، جمال الدین عزیزی، شهردار یزد نیز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد از هزینه کرد بیش از 17 میلیارد تومان در قالب 12 طرح مرمتی در این محدوده طی دو سال گذشته خبر داده است.

اما اخیراً در جریان نشست خبری که به مناسبت دومین سال ثبت جهانی یزد در تهران و بدون حضور وبلاگ شهبازی یزدی برگزار گردید، سیدهادی احمدی روئینی، مدیر کل دفتر حفظ و احیای بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور از اختصاص اعتباری بالغ بر 1.5 میلیون یورو در این رابطه به یزد از سوی اتحادیه اروپا خبر داده که از آنجایی که مبلغ اندکی نیست، پیگیر جزئیات آن شدیم.

ابتدا به سراغ سیدهادی احمدی روئینی رفتیم که وی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا در این باره توضیح داد: این اعتبار براساس مفاد تفاهم نامه منعقد شده بین مؤسسه مطالعات معماری خشتی کراتر فرانسه و دانشگاه یزد برای همکاری های مشترک در زمینه بافت جهانی یزد اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: این اعتبار از سوی اتحادیه اروپا تامین شده و رئیس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد از از جزئیات آن آگاه است.

لذا، به همین دلیل به سراغ مسئولان مرتبط در دانشگاه یزد و همچنین رییس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد رفتیم، اما به رغم پیگیری های مکرر، مسئولان دانشگاه از جزئیات این تخصیص اعتبار اظهار بی اطلاعی کردند و مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد نیز با عنوان داشتن مشغله کاری به هیچ وجه همکاری نکرد.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی

به "1.5 میلیون یورو اعتبار اختصاص یافته به شهر جهانی یزد چه شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1.5 میلیون یورو اعتبار اختصاص یافته به شهر جهانی یزد چه شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید