چه کسانی از اختلاف ارشاد و ساترا سود می برند؟

به گزارش وبلاگ شهبازی، حذف آیکون مستقیم اکران آنلاین در برخی پلتفرم های پرمخاطب، انگار سوت سرانجام مسیری است که یک سال قبل با آغاز پاندمی باز شده بود و حالا به نظر می رسد همتی جدی برای ادامه راهش وجود ندارد.

چه کسانی از اختلاف ارشاد و ساترا سود می برند؟

کمتر از یک ماه قبل گزارشی درباره شرایط اکران آنلاین فیلم های سینمایی در پلتفرم های اینترنتی در وبلاگ شهبازی منتشر شد. در آن مقطع تعداد اندکی فیلم در اکران آنلاین باقی مانده بود و استقبال از شنای پروانه نشان داد اگر فیلم خوب به نمایش درآید اکران آنلاین با وجود همه کاستی ها و ناامنی هایش می تواند در روزهای کرونایی و تعطیلی سینماها یاری نماینده باشد.

در آن گزارش به بعضی علت های رکود اکران آنلاین از جمله رغبت نداشتن تهیه نماینده ها برای نمایش آثار خود به دلیل نبود راهی برای جلوگیری از کپی غیرمجاز فیلم ها اشاره و همچنین یادوآری شد که مردادماه سال 1399 حسین انتظامی - رییس سازمان سینمایی - در نشست خبری خود بر ضرورت تشکیل شورایی شبیه شورای صنفی نمایش برای اکران آنلاین تاکید نموده بود و چند ماه بعد هم خبری درباره تشکیل این شورا با حضور دو تهیه نماینده سینما، نمایندگانی از سازمان سینمایی و مدیران پلتفرم ها منتشر شد.

البته در همان زمان پیگیری های وبلاگ شهبازی نشان داد که با وجود تهیه یک پیش نویس و یک قرارداد تیپ برای اکران آنلاین، جلسه ای که پیش از نوروز قرار بود با حضور همه اعضای شورای اکران آنلاین برگزار گردد، به دلیل شرکت نکردن نمایندگان پلنفرم ها تشکیل نشده است.

با توجه به تعطیلی سینماها و انبوه فیلم های پشت خط اکران، این بلاتکلیفی درباره شرایط اکران آنلاین، شورا و قرارداد تیپ آن هنوز پابرجاست. این در حالی است که بعضی سینماگرانی که فیلمی برای اکران دارند و می شد آن را به صورت آنلاین نمایش دهند و این کار را نکردند، یکی از دلایل بازدارنده برای اکران را عملکرد پلتفرم ها عنوان می نمایند.

در شورای اکران آنلاین محمد احمدی یکی از نمایندگان تهیه نماینده های سینماست که در گفت وگویی با وبلاگ شهبازی درباره شرایط این شورا شرح داد: سال گذشته در اتحادیه تهیه نمایندگان آیین نامه ای برای اکران آنلاین تنظیم و به وزارت ارشاد ارائه شد که در آن جا مورد تایید نهاده شد و قرار شد نمایندگان پلتفرم ها هم مطالعه نمایند و جلساتی را برای رسیدن به نتیجه نهایی برگزار کنیم اما کار در این مرحله متوقف شده است.

او اضافه نمود: به نظرم با این اوضاع کرونا اکران آنلاین می توانست مثل هنر و تجربه اتفاق خوبی باشد و بار اکران سینماها را کم کند. در این شیوه و با تغییرات به وجودآمده در فضای کلی سینما پس از ورود سیستم دیجیتال، این پتانسیل وجود دارد که فیلم ها به صورت آنلاین هم اکران شوند. خود من دو فیلم را در این مدت اکران آنلاین کردم، البته نمی توانم بگویم 100 درصد آن چه را می خواستم به دست آوردم ولی در مجموع راضی بودم. هرچند مسائل عدیده ای مثل دانلود غیرقانونی وجود دارد که به هر حال از تعداد بینندگانی که فیلم را قانونی می بییند کم می نماید ولی با این حال فکر می کنم اگر فیلمی خوب و جذاب باشد حتماً همان قدر که در سینما می تواند دیده گردد، در اکران آنلاین هم بازدید خواهد داشت، بویژه آن که اکران آنلاین به نفع تماشاچی است که با یک بلیت یک خانواده می تواند فیلم ببیند.

او ادامه داد: در این شرایط مالکان فیلم ها باید این ریسک را بپذیرند و از چنین ظرفیتی استفاده نمایند. اکران آنلاین الان تفریح متفاوتی برای علاقه مندان به سینماست که شاید حتی در حالت عادی خیلی تمایلی به حضور در سالن سینما ندارند ولی از این شکل فیلم دیدن لذت می برند. این ماجرا برای اتحادیه تهیه نماینده ها مهم است و خواستار این هستیم که هر چه زودتر این اکران سر و سامان بگیرد و چارچوب معینی داشته باشد تا همه از آن منفعت ببرند ولی متاسفانه انگار پلتفرم ها خیلی تمایلی ندارند که چارچوب معینی برای این کار وجود داشته باشد.

احمدی با اشاره به افزایش هزینه اشتراک کاربران پلتفرم ها گفت: این قضیه بسیار مهم است که باید مورد توجه و نظارت قرار می گرفت مثل قیمت بلیت فیلم ها که با تایید وزارت ارشاد معین می گردد. نکته مهم بعدی این است که مردم در حالی مجبور به پرداخت اشتراک بیشتر می شوند که حق رایت فیلم ها تغییر خاصی نمی نماید.

او درباره میزان شفاف بودن اطلاعات مربوط به نمایش و اکران اینترنتی فیلم ها به صورت آنلاین و درخواستی اعلام کرد: معمولا برای هر تهیه نماینده ای که فیلمی را در پلتفرمی نمایش می دهد صفحه ای باز می گردد که در آن به اطلاعات و آماری از تعداد بیننده های خود دسترسی دارد، اما این کافی نیست و باید مثل اکران سینماها، آمار به صورت روزانه برای مردم نیز معین و شفاف باشد.

این تهیه نماینده سینما درباره تاثیر عملکرد وزارت ارشاد و ورود ساترا به موضوع نمایش فیلم ها در فضای مجازی گفت: ما در نمایش و اکران فیلم های سینمایی در VOD ها مسائلی داریم مثل تبلیغات و درصدی که برای هر طرف معین می گردد و همه این ها را در قرارداد تیپ ذکر نموده ایم ولی پلتفرم ها نمی خواهند در این چارچوب قرار گیرند، یعنی بدی ماجرا این است که نمی خواهند زیر بار مسئولیت بروند و انگار مافیابازی که می گویند همین است که آن ها هر کاری می خواهند انجام می دهند. حتی به نظر می رسد پلتفرم ها از اختلاف میان وزارت ارشاد و ساترا منفعت خود را می برند در صورتی که باید آیین نامه ای معین باشد و به اجماع برسیم تا منافع همه گروه ها تامین گردد. بنابراین ضروری است در این باره ساز و کار شفاف گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چه کسانی از اختلاف ارشاد و ساترا سود می برند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسانی از اختلاف ارشاد و ساترا سود می برند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید