کمر خم چاپخانه داران ایلامی زیر مسائل

به گزارش وبلاگ شهبازی، فعالیت در چاپخانه ها یکی از مشاغل سخت و زیان آور محسوب می گردد که به علت سختی این شغل فعالان این عرصه را در معرض بسیاری از مسائل جسمی قرار داده است.

کمر خم چاپخانه داران ایلامی زیر مسائل

اما گرانی کاغذ، هزینه های بالای چاپ، وجود واسطه ها، بالا بودن نرخ اقتصادیات، عدم حمایت تامین اجتماعی برای بیمه و ... عمده ترین مسائلی است که چاپخانه دارای ایلامی این روزها علاوه بر مسائل جسمی ناشی از محیط کار با آنها دست و پنجه نرم می نمایند.

مسائل چاپخانه داران تا حدی است که یکی از فعالان این عرصه اعلام نمود به دلیل عدم حمایت و وجود مسائل مختلف در حال تعطیلی مرکز فعالیتش است.

غلامحسین خانی از فعالان و پیشکسوتان این عرصه که بیش از 2 دهه است با چاپخانه وحدت برای ایلامیان مشهور است، در این خصوص گفت: یکی از مسائل مراکز چاپی در استان پایین آمدن سفارش است که مهمترین دلیل آنها وجود کانون های آگهی تبلیغاتی به عنوان واسطه و گرفتن سفارش های چاپی از مراکز مختلف و ادارات است.

وی ادامه داد: کار موسسه های تبلیغاتی چاپ های غیر کاغذی بوده ولی سفارش های چاپی را از دستگاه های اجرایی و مراکز مختلف گرفته و با ارسال به خارج استان در این زمینه دخیل می شوند.

پیشکسوت عرصه چاپخانه استان ایلام تاکید نمود: این مساله موجب شده هم اندازه حجم فعالیت چاپخانه داران کاهش یافته و هم سود ناشی از این فعالیت به جیب این موسسه ها به عنوان واسطه برود.

خانی یادآور شد: از طرف دیگر عمده ناشران و هفته نامه های چاپی استان نیز چاپ های خود را خارج استان انجام و نقش چاپخانه های ایلام در این زمینه کمرنگ شده است.

وی افزود: این در حالی است که هفته نامه ها از یارانه کاغذ دولت استفاده نموده و با چاپ در داخل استان می توانند به چاپخانه داران یاری نمایند.

خانی اظهار کرد: با وجود اینکه برای ارتقا کیفیت چاپ هزینه هنگفتی برای خریداری دستگاه ها انجام داده ایم، ولی کاهش حجم سفارش ها موجب شده بنده به عنوان یکی از فعالان این عرصه در حال تعطیلی شرکتم باشم.

وی یکی دیگر از مسائل فعلان این عرصه را بالا بودن هزینه های اقتصادیات عنوان و می گوید: در استان های دیگر چاپخانه دار فقط کار چاپ را انجام می دهد ولی در ایلام این مراکز باید امور تهیه کاغذ، طراحی فیلم، زینک و ... را بصورت کامل انجام و موجب شده هزینه های چاپ افزایش و به تناسب آن نرخ اقتصادیات نیز زیاد گردد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حجم سفارش های چاپی کاهش چشمگیری یافته مسوولان می توانند در این زمینه با کاهش اقتصادیات از این قشر حمایت نمایند.

متاسفانه مجموع این مسایل و سایر مسائل موجب شده این چاپخانه دار با بیش از 2 دهه فعالیت و بیش از 20 میلیارد ریال سرمایه خوابیده در شرکت در حال جمع کردن این مرکز و تعطیلی آن باشد.

جلیل آرامیان، رئیس اتحادیه چاپخانه داران، تابلو سازان، چاپ دیجیتال و حجاران ایلام نیز در این خصوص با گلایه از گرانی کاغذ و سایر لوازم مرکب می گوید: گرانی این اقلام موجب شده تا هزینه های چاپ نیز افزایش و قیمت ها نیز سرسام آور شده و بناچار مجبور به افزایش نرخ ها باشیم.

آرامیان اضافه نمود: افزایش نرخ های چاپ موجب شده اندازه حجم سفارش ها کاهش یافته و عایدی این مراکز نیز به تبع آن روند نزولی داشته باشد.

وی ادامه داد: این در حالی است که این کاهش عایدی اثری بر روی کاهش اقتصادیات نداشته و نرخ های اقتصادیات نه بر اساس فاکتورهای ارایه شده به وسیله چاپخانه ها بلکه بر اساس اعلام اداره اقتصادیات و با حداکثر نرخ مشخص و برای پرداخت به این موسسه ها اعلام می گردد.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران، تابلو سازان، چاپ دیجیتال و حجاران ایلام افزود: از طرفی بر اساس قانون مصوب سال 98 ، چاپخانه داران از پرداخت اقتصادیات ارزش اضافه نموده معاف هستند و با وجود اینکه در سایر استان ها این قانون اجرا ولی در ایلام عملیاتی نشده است.

آرامیان یکی دیگر از مسائل این قشر را عدم حمایت دستگاه های مربوطه برای بیمه عنوان نموده و می گوید: بر اساس قانون، فعالان عرصه چاپ جزء مشاغل سخت و زیان آور بوده و بعد از 20 سال کار باید بازنشسته شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه با این وجود افرادیکه در این عرصه فعالیت می نمایند با ایرادهایی همانند عنوان فعالیت کارگران نظیر طراح، صحافی کار و ... جزء مشاغل سخت محسوب نمی شوند.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران، تابلو سازان، چاپ دیجیتال و حجاران ایلام گفت: به عنوان مثال بنده با وجود 29 سال فعالیت در این عرصه ولی تا به امروز بازنشسته نشده ام و همچنان در حال پرداخت بیمه می باشم.

آرامیان اعلام کرد: متاسفانه از طرف دیگر بیمه تامین اجتماعی را بصورت آزاد پرداخت می کنیم و هیچ حمایت دولتی در این زمینه به چاپخانه داران تعلق نمی گیرد.

وی یادآور شد: از طرف دیگر کارفرما بعد از بازنشستگی هر کارگر باید چهار تا پنج درصد کل بیمه سالیانه او را پرداخت کند که با وجود عایدی پایین این مراکز رقم سنگینی است.

آرامیان بعلاوه به بدقولی اداره کل صمت اشاره نمود و گفت: با وجود اینکه سال 98 این اداره کل قول مساعد برای ورود دستگاه های پیشرفته چاپ به استان با وام کم بهره را داد تا تجهیزات شرکت های چاپی بروز گردد، ولی تا به امروز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نگرفته است.

اگرچه مسائل اقتصادی چاپخانه داران همانند سایر صنوف به دلایل مختلف بویژه افزایش نرخ اقلام چاپ ناشی از تحریم افزایش یافته ولی بعضی از مسائل این قشر با همکاری و مشارکت دیگر ارگان ها قابل برطرف است.

منصور محبی ،معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: یکی از مسائل مهم چاپخانه داران بالا بودن نرخ های اقتصادیات است، بر اساس قانون این قشر از پرداخت اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده معاف شده ولی در این استان تا به امروز این قانون اجرایی نشده است.

محبی اضافه نمود: بتازگی با حضور فعالان صنعت چاپ استان همایشی برگزار و از مسئولان اداره اقتصادیات، تامین اجتماعی و صنعت و معدن نیز دعوت شد تا مسائل این قشر بصورت حضوری مورد آنالیز قرار گیرد ولی در این برنامه حضور نیافتند.

وی ادامه داد: مسائل این قشر در حوزه های مختلف اقتصادیات، بیمه و ... بصورت کامل احصا شده و بصورت مکتوب قرار است به مدیران دستگاه های مربوطه ارسال و منتظر نتیجه اقدام های آنها خواهیم بود.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام بعلاوه در مورد نقش واسطه گری بعضی کانون های تبلیغاتی و یا سایر شرکت ها در امور چاپ گفت: برای جلوگیری از این مساله و واگذاری امور چاپ تنها به چاپخانه ها، با دستگاه های اجرایی استان مکاتبه شده تا کارهای چاپی تنها به چاپخانه ها واگذار و چنانچه روندی غیر از این انجام گیرد، فاکتورهای مربوطه به وسیله ذیحسابان تایید نشوند تا از این طریق دست واسطه ها کوتاه گردد.

محبی بعلاوه در مورد حمایت های اقتصادی از این قشر گفت: پرداخت تسهیلات تبصره 18 در این زمینه فراهم شده تا چاپخانه داران برای توسعه و اشتغال از آن بهره مند شوند.

وی نرخ این تسهیلات را 9 درصد عنوان نمود و گفت: متاسفانه تنها 2 نفر در امسال از این وام برخوردار و استقبالی از آن نشده است.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام در مورد عدم حمایت برای بیمه فعالان عرصه چاپ یادآور شد: حمایت بیمه ای در این زمینه در حوزه چاپخانه های دیجیتال بوده و در حوزه چاپ افست حمایت های بیمه ای وجود ندارد.

محبی بعلاوه مهمترین دلیل چاپ هفته نامه های مکتوب در خارج استان را مسائل ناشی از تاخیر پرداخت این هزینه از سوی هفته نامه ها عنوان نمود.

محبی از تشکیل تیم بازرسی در این اداره کل برای برای نظارت بر فعالیت چاپخانه ها، هفته نامه ها و کانون های آگهی تبلیغاتی اطلاع داد و گفت: این تیم متشکل از کارشناس مربوطه، معاونت و کارشناس ارزیابی بوده که کار بازرسی از اصناف مذکور را انجام می دهند.

به گفته معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام ، فعالیت این تیم شروع و پس از رصد مسایل و مسائل تذکرهای لازم به صنوف مختلف داده خواهد شد.

حسن قاسم زاده، معاون حسابرسی اقتصادیاتی اداره کل امور اقتصادیاتی استان ایلام از ابلاغ معافیت های قانون دائمی اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده کاغذ و چاپ و نشر از دی ماه سال گذشته خبر می دهد.

قاسم زاده گفت: بر اساس قانون دائمی اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده که از 13 دی ماه سال گذشته ابلاغ و لازم الاجراست، عرضه و واردات کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه معاف از اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این محصولات و خدمات مرتبط با این حوزه نیز شامل عرضه و واردات خمیر کاغذ، کاغذ باطله، دفتر تحریر، نسخه های کاغذی و الکترونیکی کتاب، روزنامه، مجله و نشریه، ارائه خدمات چاپ و نشر شامل زینک و چاپ، انتشار روزنامه(کاغذی یا الکترونیکی)، کتاب و نشریه، خدمات نشر و توزیع کتاب، روزنامه و نشریه نیز شامل این قانون خواهد بود.

به گفته معاون حسابرسی اقتصادیاتی اداره کل امور اقتصادیاتی استان ایلام، بر اساس این قانون خدمات مربوط به موسسه های یاری آموزشی و کنکور و بعلاوه هرگونه تبلیغات کالا و خدمات داخلی در روزنامه ها و نشریات معاف از اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده نخواهند بود.

قاسم زاده تاکید نمود: این قانون از سال گذشته ابلاغ و این امور از پرداخت اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده معاف خواهند بود.

اگرچه این قانون با هدف حمایت از فعالان این عرصه ابلاغ و یاری و حمایتی از آنها خواهد بود ولی بدون شک با اعمال معافیت هم در زمینه اقتصادیات عملکردی و هم ارزش اضافه نموده بدون شک حمایت ویژه تر و گسترده تری از آنها برای برطرف مسائل احتیاج است.

67 چاپخانه در استان ایلام فعالیت دارد.

منبع:ایرنا

وبلاگ شهبازی ایلام ایلام

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کمر خم چاپخانه داران ایلامی زیر مسائل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمر خم چاپخانه داران ایلامی زیر مسائل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید