کمبود دستگاه دیالیز جان افراد را می گیرد ، پیوند کلیه ارزان تر از دیالیز

به گزارش وبلاگ شهبازی، بیماری کلیوی یکی از اختلالات مهمی است که علاوه بر درگیری جسم، روح و روان و معیشت زندگی فرد و خانواده او را تحت شعاع قرار می دهد. بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، سالانه با فرایند رو به رشدی از بیماری های کلیوی روبرو هستیم؛ با این وجود ...

کمبود دستگاه دیالیز جان افراد را می گیرد ، پیوند کلیه ارزان تر از دیالیز

گروه اجتماعی وبلاگ شهبازی- فاطمه آزموده؛ بیماری کلیوی یکی از اختلالات مهمی است که علاوه بر درگیری جسم، روح و روان و معیشت زندگی فرد را تحت شعاع قرار می دهد. این بیماری یا به صورت مزمن به وقوع می پیوندد یا اینکه از نوع حاد است. برای درمان این عضو حیاتی بدن نیز در ابتدا از راهکار های دارویی استفاده می شود، اما گا ها بیماری چنان پیشرفت می کند که استفاده صرف از دارو موثر نیست و به ناچار باید از روش هایی، چون پیوند کلیه و دیالیز استفاده کرد.

روش درمانی دیالیز

حمزه آزموده مرد 85 ساله ای است که به مدت دو سال است دیالیز می شود. وی در مصاحبه با وبلاگ شهبازی مطرح نمود که از سال 91 دچار مشکل کلیوی شدم و از همان زمان فرایند درمان را شروع کردم. از 9 سال پیش تحت نظر پزشک بودم و درمان را با مصرف دارو شروع کردیم؛ چندین سال به همین روال گذشت و همواره نگران بودیم که نیازی به دیالیز نباشد، اما در نهایت از دو سال پیش جلسات دیالیز را شروع کردم. درحال حاضر نیز هفته ای دو مرتبه برای دیالیز به بیمارستان مراجعه میکنم. او در رابطه با هزینه درمان گفت پس از شروع جلسات دیالیز دیگر هزینه چندانی برای آزمایشات و دارو ها پرداخت نمیکنم، اما تا پیش از این با وجود بیمه، در طول ماه هزینه گزافی را صرف چنین خدماتی میکردم. در حقیقت بیماران کلیوی از ابتدا تحت پوشش بیماری های خاص قرار ندارند و به ناچار باید هزینه زیادی بپردازند مگر اینکه پس از مدتی گرفتار دستگاه های دیالیز شوند. پس از آن است که خدمات درمانی به صورت رایگان یا بسیار ارزانتر به این افراد ارائه خواهد شد.

دیالیز یکی از آخرین راه ها برای درمان کلیه و گا ها جلوگیری از وخامت اوضاع آن است. بیماران کلیوی پس از شروع مراحل دیالیز جزء بیماران خاص محسوب می شوند و بخش عمده ای از خدمات ارائه شده به این افراد با قیمت پایین تر یا به صورت کاملا رایگان عرضه خواهد شد. به عنوان مثال این افراد برای تهیه دارو چیزی حدود ده درصد از کل مبلغ را پرداخت خواهند کرد و باقی هزینه از طریق سازمان هایی، چون بنیاد بیماری های خاص پرداخت می شود.

کمبود دستگاه های دیالیز در کشور

مهم ترین مشکل حال حاضر بیماران دیالیزی در کشور کمبود دستگاه های دیالیزاست. این مسئله چنان مهم است که به دغدغه بیماران دیالیزی و خانواده های آن ها بدل شده است چرا که بسیاری از این بیماران باید هفته ای سه مرتبه دیالیز شوند، اما به دلیل کمبود دستگاه، متخصصان به هفته ای دو بار رضایت می دهند و این مسئله شرایط را برای بیماران سخت تر می کند. بر اساس آمار ها در حال حاضر در کل کشور بیش از 50 هزار بیمار دیالیزی داریم و آنگونه که از شواهد پیداست متاسفانه نرخ بیماران کلیوی در کشور سیری صعودی دارد. در واقع بر اساس داده های انجمن خیریه حمایت از بیماران دیالیزی هر ساله چیزی حدود 20 درصد به این جمعیت افزوده می شود. اما بازهم تنها چیزی حدود 600 بخش دیالیز خونی در کشور موجود است که قاعدتا جوابگوی تمام نیاز جامعه آماری نخواهد بود. متاسفانه مشکل کمبود و فرسودگی دستگاه های دیالیز در تمام استان های کشور به خصوص شهر های کوچک تر دیده می شود. به صورتی که بیمارستان های بسیاری از شهر های کوچک فاقد این دستگاه مهم و حیاتی هستند یا صرفا در مراکز خصوصی چنین خدماتی عرضه می شود که هزینه زیادی برای بیماران دربر خواهد داشت؛ بنابراین این افراد ناچارند هفته ای دو الی سه مرتبه به شهر های مجاور رفته و از خدمات دیالیز مراکز درمانی آن شهر استفاده کنند. این مسئله علاوه بر صرف هزینه رفت و آمد، وقت زیادی نیز از بیماران می گیرد. طبق صحبت های یکی از حاضران در بخش دیالیز بیمارستان رازی شهر رشت، با وقوع بارش برف دو سال پیش و مسدود شدن راه های ارتباطی بین شهری بسیاری از بیماران دیالیزی امکان مراجعه به بیمارستان جهت دیالیز را از دست دادند و همین تاخیر موجب فوت این افراد شد.

مسائل معیشتی از مهم ترین دغدغه های بیماران کلیوی

در زمان حضورمان در بیمارستان رازی رشت با همراه یکی از بیماران مصاحبه کردیم. این شخص در مصاحبه با وبلاگ شهبازی یکی از مهم ترین مسائل بیماران کلیوی و به ویژه بیماران دیالیزی را مسائل معیشتی معرفی کرد. این فرد ساعات طولانی دیالیز در بیمارستان و درد و ضعف ناشی از بیماری را مانع اصلی کار و فعالیت مناسب بیماران دیالیزی مطرح نمود. وی در ادامه گفت بیماران زیادی از شهر های اطراف هفته ای دو الی سه مرتبه به بیمارستان های دولتی رشت مراجعه می کنند چرا که در بیشتر شهر های اطراف دستگاه دیالیز وجود ندارد یا صرفا مراکز خصوصی این خدمات را رائه می دهند که به طور یقین هزینه بالایی برای این افراد در بر خواهد داشت بنابراین به ناچار مجبورند برای دریافت این خدمات به مرکز استان مراجعه کنند.

این شخص در ادامه گفت معضل مهم بعدی هزینه بالای تهیه دارو و انواع آزمایشات است که باید به صورت ماهیانه و مستمر انجام شود. البته بیماران دیالیزی که تحت پوشش بنیاد بیماری های خاص قرار دارند بهای کمتری در ازای این خدمات می پردازند، اما تا پیش از شروع جلسات دیالیز مجبور به پرداخت هزینه های گزاف خواهند بود، به ویژه اگر شخص تحت پوشش بیمه های درمانی نباشد. وی یکی دیگر از مسائل این بیماران را دغدغه مسافرت مطرح نمود چرا که بسیاری از مراکز درمانی از پذیرش این افراد برای انجام دیالیز در طول سفر خودداری می کنند.

پیوند کلیه ارزان تر از دیالیز

راهکار بعدی برای درمان بیماران کلیوی، عمل پیوند کلیه است. این اقدام از یک طرف موجب کاهش درد و رنج بیماران خواهد شد. از طرف دیگر پیوند کلیه یک روش به صرفه تر و اقتصادی نسبت به دیالیز است چرا که در حال حاضر هر جلسه دیالیز برای دولت هزینه ای حدود 300 هزار تومان به همراه دارد. اما این روش درمانی هم معضلات خود را دارد. یکی از مهم ترین مسائل، کمبود کلیه و منتظر ماندن در صف متقاضیان کلیه برای مدت زمانی طولانی است. دغدغه ای که با ترویج فرهنگ اهدا می توان به آن سرانجام بخشید. اما شاید یکی از بزرگترین ایرادات این قضیه در کشور خودداری بیماران دیالیزی از انجام عمل پیوند باشد. چرا که متاسفانه درکشور ما پس از انجام پیوند فرد دیالیزی، این بیمار دیگر تحت پوشش بنیاد بیماری های خاص قرار ندارد و به ناچار مجبور است هزینه های بالای دارو و درمان را از جیب پرداخت کند. به همین دلیل بسیاری از بیماران دیالیزی از انجام این عمل خودداری می کنند فارغ از اینکه هر جلسه دیالیز هزینه بالایی برای دولت دارد؛ بنابراین به نظر می رسد که خروج بیماران پیوند کلیه پس از انجام عمل پیوند از لیست بیماران خاص ضربه بزرگی به جامعه بیماران و دولت وارد می کند.

کاهش چشمگیر عمل های پیوند کلیه در طول دوره کرونا

طبق آمار های رسمی، در طول دوره کرونا در استان های مختلف کشور شاهد کاهش چشمگیر عمل های پیوند کلیه بوده ایم؛ بنابراین بیماران زیادی به انتظار دریافت کلیه با درد و رنج این بیماری دست و پنجه نرم کرده اند و به ناچار همچنان تن به دیالیز می دهند. به طور کلی بیماران کلیوی با محدودیت ها و سختی های زیادی در زندگی دست به گریبان هستند. این افراد نه به طور دوره ای بلکه برای چندین سال و گا ها تمام طول عمر با این بیماری درگیر هستند و ساعت های طولانی را در مراکز درمانی سپری می کنند بنابراین شرایط مناسب برای کار و فعالیت اقتصادی ندارند. از طرفی دغدغه های زندگی و فراهم کردن هزینه های دارو و درمان فشار زیادی به این افراد وارد میکند.

با توجه به این ها به نظر می رسد درحال حاضر مهم ترین رسالت نهاد های مربوطه در این حوزه فراهم کردن نیاز های اولیه زندگی و در نظر گرفتن مستمری های متناسب با شرایط زندگی این افراد است. مورد مهم بعدی نیز همان مسئله همیشگی خدمات دارویی و درمانی است که امیدواریم به بهای کمتری به این اشخاص ارائه شود و نکته آخر که درحال حاضر میتوان به آن پرداخت، افزایش تعداد تخت های دیالیز در کل کشور است که درنهایت موجب بهبود خدمات رسانی به بیماران دیالیزی در سراسر ایران خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کمبود دستگاه دیالیز جان افراد را می گیرد ، پیوند کلیه ارزان تر از دیالیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود دستگاه دیالیز جان افراد را می گیرد ، پیوند کلیه ارزان تر از دیالیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید