پیش شرط اجرای مالیات بر درآمد سرمایه چیست؟

به گزارش وبلاگ شهبازی، خبرگزاری خبرنگاران- یک کارشناس مالی گفت: برای تحقق اهداف مالیات بر درآمد سرمایه باید عواملی که در اقتصاد بی ثباتی ایجاد می نمایند در یک دایره محدود و قابل کنترل قرار بگیرند.

پیش شرط اجرای مالیات بر درآمد سرمایه چیست؟

به گزارش وبلاگ شهبازی، عباس علوی راد در گفت وگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه مالیات بر درآمد سرمایه از چند بعد قابل آنالیز است، اظهار کرد: باتوجه به اینکه ایران در فعالیت های مالی زیرزمینی و غیرشفاف و غیرقابل کنترل سابقه تاریخی دارد، اجرای مالیات بر درآمد سرمایه از این جهت که بتواند با رصد کردن معاملات افراد در بازارهای مختلف آنها را شناسایی و مالیات اخذ کند بسیار سازنده خواهد بود.

وی ادامه داد: در واقع به لحاظ ماهیت اقتصاد ایران که فعالیت در چنین گرایش هایی زیاد است، مالیات بر درآمد سرمایه مثبت و دارای اهمیت ارزیابی می گردد.

این کارشناس مالی با بیان اینکه برای اینکه فعالیت های مالی را شفاف کنیم و فعالیت های سوداگرایانه هم کاهش یابد پیش شرط هایی ضروری است، توضیح داد: باید عواملی که در اقتصاد بی ثباتی ایجاد می نمایند در یک دایره محدود و قابل کنترلی قرار بگیرند.

علوی راد شرح داد: به نظر می رسد یکی از مهم ترین فاکتورهایی که اساسا این بخش از گرایش های فعالیت های سوداگری را تشویق یا ایجاد انگیزه می نماید، بی ثباتی در اقتصاد است. مخصوصا رشد نرخ تورم در سال های اخیر. نرخ سود بانکی 18 و نرخ تورم نیز بالای 40 درصد است، طبیعتا در این شرایط نمی توان از افراد توقع داشته باشیم دارایی های خود را به صورت منابع پولی نقد نزد خودشان یا حساب های جاری و سپرده های بانکی نگهدارند.

وی گفت: به صورت اتوماتیک و براساس عقلانیت مالی، افراد درصدد نجات سرمایه خود برمی آیند که این می تواند فشار را روی بازارهای مختلف بیاورد و فعالیت هایی که ما احساس می کنیم برای اقتصاد مخرب است را توسعه دهد.

این کارشناس مالی توضیح داد: برای تحقق اهداف طرح مالیات بر درآمد سرمایه باید به این نکته توجه داشت که یکی از عوامل اصلی و پیش شرط های آن، این است که اقتصاد ایران به سمت نرخ تورم قابل قبول حدود 10درصد و با ثبات برود. اگر این اتفاق رخ دهد این بهانه را از دست کسانی که به علت جهش تورمی بخواهند نقدینگی خود را در جهت سوداگری و اخلال در بازارها به کار ببرند، می گیرد.

علوی راد اضافه کرد: از همه مهم تر اینکه باید یادمان باشد عامل تورم در حداقل سال های پس از جنگ تحمیلی به نوعی خود دولت ها بودند؛ به نحوی که به وسیله پولی کردن کسری بودجه یا ناترازی بانک ها و عوامل اینچنینی بخشی از تورم را ایجاد نموده اند. نمی گردد دولت خودش به عنوان یکی از رقم زنندگان اصلی تورم باشد و از طرف دیگر در شرایط تورمی که افراد به لحاظ گرایشات ذاتی اقتصاد ایران و نجات سرمایه خود در بازارهای دیگر سوداگری می نمایند، بخواهیم از هر معاملاتی مالیات بگیریم بلکه باید فقط از دلالی و سوداگری در بازار جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه این تجربه در کشورهای مختلف جهان نیز اجرا شده است، اظهار کرد: اما به نظر می رسد یک پیش شرط اصلی دارد و آن اینکه به طور کلی باید یک ثباتی در محیط اقتصاد کلان کشور ایجاد گردد. یکی از مولفه های مهم این ثبات نیز کاهش تورم به حدود 10درصد است. در این صورت عملا می توانیم به پیامدهای این مالیات و پذیرش آن به وسیله افکار عمومی، همراهی با این سیاست دولت و حرکت اقتصاد به سمت بخش های مولد خوشبین باشیم.

منبع: خبرگزاری آریا

به "پیش شرط اجرای مالیات بر درآمد سرمایه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش شرط اجرای مالیات بر درآمد سرمایه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید