شب سیاه ترامپ، کریسمس شاد و استیضاح خوبی را برایت آرزو می کنیم

به گزارش وبلاگ شهبازی، ایران نوشت: دیشب شب سیاه دونالد ترامپ بود. شبی که نمایندگان مردم امریکا برای سومین بار در تاریخ 240 ساله این کشور در صحن مجلس نمایندگان حاضر شدند تا به استیضاح مردی رأی دهند که متهم به خیانت بزرگ است.

شب سیاه ترامپ، کریسمس شاد و استیضاح خوبی را برایت آرزو می کنیم

مردی که درست یک شب پیش از برپایی جلسه ای که قرار بود در آن درباره سرنوشت وی تصمیم گیری گردد، بی توجه به تظاهرات هایی که در سراسر امریکا در حمایت از استیضاح او و برکناری اش برگزار گردید، نامه ای سرگشاده به رئیس این مجلس نوشت و دموکرات ها را متهم به کودتا علیه خود کرد.

به گزارش سایت شبکه خبری سی ان ان، حدود سه ماه قبل هنگامی که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا رسماً خاطرنشان کرد، ترامپ مرتکب تخلفاتی شده است که مستحقق استیضاح است، رئیس جمهوری امریکا با بی اعتنایی دموکرات ها را متهم کرد که درصدد تخریب او هستند و هیچ سند و مدرکی برای اظهاراتشان ندارند. اما سه شنبه شب کمتر از 24 ساعت قبل از نشست مجلس نمایندگان امریکا برای استیضاح ترامپ، آقای رئیس جمهور ناگهان برآشفت و با یک نامه بلندبالا و سراسر خشم نانسی پلوسی و دموکرات ها را متهم کرد که دارند از قانون اساسی امریکا سرپیچی می نمایند و دموکراسی امریکا را به خطر می اندازند. ترامپ که حالا پس از اندرو جانسون و بیل کلینتون، سومین رئیس جمهوری امریکا است که استیضاح می گردد، در جریان دو ماه تحقیقات دموکرات ها درباره تماس تلفنی جنجالی رئیس جمهور امریکا با همتای اوکراینی اش حتی یک بار هم حاضر به دفاع از خود، چه به طور مستقیم و چه توسط وکلای خود نشد و مدام از غیرمنصفانه بودن فرایند استیضاح سخن گفت، در حالی که حتی از مقامات سابق و فعلی کاخ سفید هم افراد و مقامات عالی رتبه ای بودند که در جلسات دو کمیته قضایی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان حاضر شده و علیه ترامپ شهادت دادند. ترامپ همچنین چهارمین رئیس جمهوری امریکا است که فرایند استیضاح او در کنگره امریکا به جریان افتاده است، به جز اندرو جانسون و بیل کلینتون که ذکر آنها رفت، کنگره امریکا خواهان رسیدگی به استیضاح احتمالی ریچارد نیکسون در جریان رسوایی واترگیت شد که وی قبل از آنکه تحقیقات در خصوص استیضاح او تکمیل گردد، استعفا کرد.

حمله ترامپ به پلوسی و دموکرات

ترامپ اما سه شنبه شب در پی تصویب دستورالعمل استیضاح اش که راه را برای نشست دیشب مجلس نمایندگان هموار می کرد، به جای دفاع از خود و ارائه دلیل و مدرک، در یک نامه سرگشاده به دموکرات ها و پلوسی حمله کرد و نوشت: این [استیضاح] چیزی جز یک کوشش غیرقانونی و تک حزبی برای کودتا نیست و بر اساس شواهد موجود، به شدت شکست خواهد خورد. شما تنها به دنبال [براندازی] من به عنوان رئیس جمهور نیستید، بلکه علیه کل حزب جمهوری خواه کوشش می کنید. همچنان که شما به این بازی استیضاح ادامه می دهید، تاریخ درباره شما سخت قضاوت خواهد نمود. من هیچ شکی ندارم که مردم امریکا، پاسخ تو [نانسی پلوسی] و دموکرات ها را در انتخابات آینده خواهند داد. آنها به همین زودی انحراف شما از جهت عدالت و سوء استفاده شما از قدرت را فراموش نخواهند کرد.

ترامپ همچنین در این نامه از پلوسی خواسته بود، فرایند استیضاح را متوقف کند اما پلوسی ضمن مضحک و انزجارآور خواندن نامه رئیس جمهور از همکاران دموکراتش خواست، در روز چهارشنبه به وظیفه خود عمل نمایند و به استیضاح ترامپ رأی دهند. او گفت، اگر دموکرات ها به استیضاح رئیس جمهوری امریکا رأی ندهند، در انجام وظایفشان طبق دستورالعمل کنگره مرتکب قصور شده اند.

فرایند استیضاح طبق قانون اساسی امریکا

طبق قانون اساسی امریکا، استیضاح رئیس جمهور از مجلس نمایندگان شروع می گردد و اگر در مجلس نمایندگان رأی آورد در مجلس سنا جلسه ای که در واقع شبیه به دادگاه است، برگزار می گردد که در آن هر کدام از نمایندگان مانند دادستان سؤال و جواب می نمایند و رئیس جمهور و وکلایش هم حق دفاع از خود و حتی رویت اسناد و مدارک و پرسش از شاهدان را دارند. در نهایت اعضای سنا رأی خواهند داد. اگر دو سوم سناتورها علیه رئیس جمهور رأی دهند، رئیس جمهور برکنار می گردد. اتفاقی که بعید است درباره ترامپ رخ دهد زیرا در حال حاضر بیشتریت سنا با جمهوریخواهان است و باید 20 جمهوریخواه و تمام دموکرات ها علیه ترامپ رأی دهند تا او برکنار گردد، در حالی که بیشتر جمهوریخواهان به خاطر منافع حزبی علیه ترامپ رأی نمی دهند. بعضی ناظران این سؤال را مطرح می نمایند که آیا به موجب قانون اساسی امریکا سنا حق دارد جلسه رأی گیری علیه رئیس جمهور را برگزار نکند. در قانون اساسی امریکا این امکان وجود ندارد اما اگر جمهوریخواهان بخواهند می توانند خواهان اصلاح قانون اساسی و اضافه کردن این تبصره به قانون شوند البته این اقدام از نظر سیاسی بسیار پر ریسک است. از همین رو، میچ مک کونل، رهبر بیشتریت سنا رسماً خاطرنشان کرد، این کار را نخواهد نمود و اجازه می دهد فرایند استیضاح پیش برود. اگر فرض را بر این بگیریم که سنا هم به محکومیت ترامپ رأی دهد، مایک پنس معاون ترامپ، رئیس جمهور امریکا می گردد و تا 20 ژانویه 2021 که سرانجام دوره ریاست جمهوری ترامپ است به جای او ریاست کاخ سفید را برعهده می گیرد.

دیروز چهارشنبه تا لحظه تنظیم این گزارش شرایط آرا در مجلس نمایندگان به این توضیح اعلام شده بود: 218 دموکرات موافق استیضاح، 2 دموکرات مخالف، 12 دموکرات رأی خود را اعلام نکردند و یک دموکرات بلاتکلیف. 170 جمهوریخواه مخالف استیضاح، 26 جمهوریخواه رأی خود را اعلام نکردند و یک جمهوریخواه بلاتکلیف. یک نماینده مستقل هم موافق استیضاح بود. در مجموع 219نماینده موافق استیضاح، 172نماینده مخالف استیضاح، 38نماینده رأی خود را اعلام نکردند و 2نماینده بلاتکلیف.

فریاد استیضاح در خیابان ها

علاوه بر مجلس نمایندگان امریکا که به خاطر استیضاح ترامپ، کاملاً دوقطبی شده، جامعه امریکا هم حال و روز خوبی ندارد و این دوقطبی در آن کاملاً محسوس است. از یک سو، در سراسر ایالات متحده دیروز چهارشنبه هزاران نفر در حمایت از استیضاح رئیس جمهور تظاهرات نموده و خواهان برکناری او شدند و از سوی دیگر تازه ترین نظرسنجی مشترک روزنامه یو اس ای تودی و دانشگاه سافولک امریکا حاکی از آن است که ترامپ با این که دارد استیضاح می گردد از رقبای دموکرات خود برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 پیش تر است. بر اساس این نظرسنجی، ترامپ، جو بایدن را با 3 درصد اختلاف، برنی سندرز را با 5 درصد اختلاف و الیزابت وارن، را با 8 درصد اختلاف شکست می دهد. در روزهای اخیر هم نظرسنجی سایت رییل کلیر پُلتیکس نشان داد، 46.9 درصد امریکایی ها خواهان استیضاح ترامپ و 47.6 درصد مخالف استیضاح هستند؛ این یعنی یک جامعه بشدت دوپاره. دیروز چهارشنبه بخشی از این 46.9 درصد حامی استیضاح ترامپ از واشنگتن دی سی تا نیویورک، از بوستون تا نیو اورلئان، از فیلادلفیا تا مینه سوتا و آریزونا تقریباً در تمام ایالت های امریکا به خیابان ها آمده و در حمایت از استیضاح ترامپ شعار دادند. معترضان پلاکاردها و دستنوشته های استیضاح، برکناری حمل می کردند. در واشنگتن فریزر، مرد 59 ساله به همراه همسر 49 ساله اش به خیابان آمده بود و گفت: اینجا هستم چون دموکراسی ما در خطر است. حاکمیت قانون به گوشه ای پرت شده است. ما رؤسای جمهور جمهوریخواه زیاد داشتیم اما آنها مانند یک رئیس جمهور عمل کردند اما ترامپ این کار را نمی کند.

در سالت لیک سیتی هم روی پلاکاردهایی که معترضان در دست داشتند، نوشته شده بود: هیچ کس فراتر از قانون نیست. در شیکاگو هم این عبارت دیده می شد که امریکا یک شاه نمی خواهد. در کارولینای شمالی هم گروهی از معترضان می خواندند: کریسمس شاد و استیضاح خوبی را برایت آرزو می کنیم. همین الآن برو.

2323

منبع: خبرآنلاین

به "شب سیاه ترامپ، کریسمس شاد و استیضاح خوبی را برایت آرزو می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب سیاه ترامپ، کریسمس شاد و استیضاح خوبی را برایت آرزو می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید