اندیشکده روسی، نژادپرستی در آمریکا؛ سیاه پوستان را آسان تر می توان کشت

به گزارش وبلاگ شهبازی، اندیشکدهِ روسی در تحلیلی درباره ابعاد مختلف نژادپرستی در آمریکا می نویسند که احتمال مرگ افراد سیاه پوست هنگام استفاده پلیس از سلاح گرم تقریبا سه برابر بیشتر از زمانی است که علیه جمعیت سفید پوست استفاده می گردد.

اندیشکده روسی، نژادپرستی در آمریکا؛ سیاه پوستان را آسان تر می توان کشت

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ شهبازی، اندیشکدهِ شورای امور بین الملل روسیه (ریاک)، تحلیلی را به قلم ناتالیا تراوکینا، دکترای علم سیاست و رئیس مرکز مطالعات سیاسی آمریکا و کانادا منتشر نموده است. عنوان اصلی این مقاله نژادپرستی در آمریکا، تغیرپذیری یا تغییرناپذیری است که نویسنده بیشتر به تاثیر اعتراضات ضدنژادپرستی آمریکا بر شرایط آینده سیاسی و اجتماعی آمریکا می پردازد و کوشش نموده با ارائه آمارهای دقیق، تبعیض و شکاف موجود بین سفید پوستان و سیاه پوستان آمریکایی را تشریح کند.

کرونا و نمایان تر شدن نژادپرستی در آمریکا

تراوکینا در این مقاله می نویسد: ناآرامی های اخیر آمریکا، یادآور وقایع خونین سال 1968 و کشته شدن مارتین لوتر کینگ است. تنش های کنونی بیانگر این واقعیت است که اقلیت های قومی و نژادی آمریکا به طور نامطلوب تحت تاثیر ایپدمی ویروس کرونا و بحران های مالی برآمده از آن قرار دارند. شکی نیست که مانند سال 1968، ناآرامی های نژادی تاثیر مشخص کننده ای بر فرایند رقابت های ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و نتیجه آن خواهد داشت. در واقع، شورش هایی که در شهر مینیاپولیس (ایالت مینه سوتا)، در نتیجه کشته شدن جورج فلوید شروع شد، به تدریج بیش از 350 شهر آمریکا از جمله واشنگتن را در بر گرفت و آمریکا را در حادترین بحران نژادی این کشور بعد از سال 1960 میلادی قرار داد.

ترامپ می گوید که تصویر اوباما در کاخ سفید جاسوسی می نماید

این پژوهشگر علوم سیاسی با توجه به روحیه نژادپرستی ترامپ، ادامه می دهد: اچ پِینتر، استاد تاریخ دانشگاه پرینستون در طول رقابت های انتخاباتی 2016، به طور کلی دونالد ترامپ و پدیده ترامپیسم را به عنوان یک جنبش ایدئولوژیک معاصر تعریف کرد که در درجه اول محصول نژادپرستی و واکنش نسبت به تشدید روابط نژادی در جامعه معاصر آمریکا است. ترامپ از اولین لحظه ورود خود به کاخ سفید همیشه کوشش می کرد تا ضدیت خود با باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا را نشان دهد، این ضدیت حتی برخی اوقات جنبه طنز و مسخره به خود می گرفت که از جمله آنها می توان به حذف پرتره اوباما از کاخ سفید اشاره نمود. به گفته ترامپ، تصویر اوباما می تواند از او جاسوسی کند و اطلاعات مورد احتیاج را به جو بایدن، یعنی معاون سابق اوباما منتقل کند.

کار یکسان با دستمزدهای متفاوت؛ کارگر سیاه پوست ارزان تر است!

تراوکینا با توجه به شرایط نامطلوب مالی و اجتماعی سیاه پوستان، می نویسد: نژادپرستی ریشه های عمیقی در جامعه آمریکا دارد. شکاف مالی و اجتماعی قابل توجهی بین بخش اصلی جمعیت آمریکا و سیاهپوستان وجود دارد که این شرایط از نسلی به نسل دیگر منتقل می گردد. باید در نظر داشت که در حال حاضر تعداد آمریکایی های آفریقایی تبار در ایالات متحده آمریکا حدود 48 میلیون نفر است. بر اساس آمار حتی در سال های نسبتا مرفه قبل از 2018، خانوارهای آفریقایی-آمریکایی کمترین درآمد سالیانه را داشتند که از میانگین درآمد خانواده های سفیدپوست آمریکایی، 40 درصد کمتر بود.

وی اضافه می نماید: در سال 2018 تقریبا 21 درصد از کل جمعیت سیاه پوستان آمریکایی یا حدود 9 میلیون نفر از آنها، زیر خط فقر بودند. در حالی که از کل جمعیت ایالات متحده آمریکا حدود 12 درصد یا 38.1 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می کردند. در همین سال آمارها نشان می دهد که کارگران سیاه پوست 27.5 درصد کمتر از کارگران سفید پوست دستمزد دریافت می کردند. بنابراین بین دستمزد دریافتی در آمریکا نیز بین سفیدپوستان و سیاه پوستان شکاف وجود دارد. در سه ماه اول سال 2019 بیکاری در ایالات متحده 4.1 درصد بود، در حالی که این آمار بین آمریکایی های آفریقایی تبار 7.1 درصد بود. همه این اطلاعات نشان می دهد که تقریبا یک دیوار عظیم اجتماعی بین جمعیت سیاه پوست و بقیه جامعه ایجاد شده است.

جرم یکسان با مجازات های متفاوت؛ در آمریکا سیاه پوست ها را آسان تر می توان کشت!

در این تحلیل آمده است: جنبش های اعتراضیِ آمریکایی های آفریقایی تبار که معمولا با کشتارهای عمدی یا غیرعمدی توسط ماموران اجرای قانون در ایالات متحده تحریک می شوند. آمارها نشان می دهد که احتمال مرگ افراد سیاه پوست هنگام استفاده پلیس از سلاح گرم تقریبا سه برابر بیشتر از زمانی است که علیه جمعیت سفید پوست استفاده می گردد.

نویسنده به ابعاد دیگر جلوه های نژادپرستی در شرایط اجتماعی آمریکا پرداخته و می نویسد: میزان نسبی مصرف کنندگان مواد مخدر در بین جمعیت سیاه پوست و سفید پوست ایالات متحده آمریکا تقریبا یکسان است، اما در سال 2018 به ازای هر 100 هزار نفر، 750 نفر آمریکایی سیاه پوست به دلیل مصرف مواد مخدر دستگیر شدند، در حالی که در بین جمعیت سفیدپوستان این میزان حدود هر 350 نفر در ازای هر 100هزار نفر از آنان (یعنی معادل نیمی از آنها) بود. در زندان های آمریکا نیز به طور نسبی تعداد زندانیان سیاه پوست پنج برابر بیشتر از زندانیان سفیدپوست است. نکته دیگر آن است که میانگین مجازات های اعمال شده در پفراینده های جنایی علیه زندانیان آفریقایی تبار، 20 درصد طولانی تر از جرایم دریافت شده توسط مجرمان سفیدپوست است.

تراوکینا در سرانجام نژادپرستی و اعتراضات علیه آن در آمریکا را نقطه عطفی در تحولات سیاسی معاصر می داند و تاکید می نماید: قرن ها کوشش برای انتها دادن به نژادپرستی و زشت ترین مظاهر آن در ایالات متحده آمریکا، همچنان منجر به ظهور ابزار مؤثر برای هماهنگی مناسبات بین قومیت های آمریکا نشده است. مشکل روابط نژادی تا به امروز مانند خاکستری در زیر آتشفشان پنهان مانده است که هر لحظه ممکن است با انفجار خود همه چیز در راستا خود را ذوب کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "اندیشکده روسی، نژادپرستی در آمریکا؛ سیاه پوستان را آسان تر می توان کشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده روسی، نژادپرستی در آمریکا؛ سیاه پوستان را آسان تر می توان کشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید