آمریکا تصرف قدرت توسط نظامیان میانمار را کودتا ارزیابی کرد

به گزارش وبلاگ شهبازی، وزارت خارجه آمریکا اعلام نموده است که تصرف قدرت توسط نظامیان ارتش میانمار را یک کودتا می داند و در یاری های خارجی اش به این کشور تجدیدنظر خواهد نمود.

آمریکا تصرف قدرت توسط نظامیان میانمار را کودتا ارزیابی کرد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ شهبازی به نقل از رویترز، مقام های رسمی اعلام نمودند: وزارت خارجه آمریکا در حال بازنگری یاری های خارجی خود به میانمار است، آن هم پس از آنکه تصرف قدرت توسط نظامیان این کشور را یک کودتا توصیف و ارزیابی نموده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی وبلاگ شهبازی بخوانید. (کلیک کنید)

بر اساس این گزارش، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز تهدید نموده است که تحریم های تازه ای را علیه ژنرال های ارتش میانمار اعمال خواهد نمود.

کاخ سفید تا به امروز هیچ گونه ارتباط و تماس مستقیمی با نظامیان ارتش میانمار که قدرت را تصرف نموده و رهبران منتخب این کشور از جمله آنگ سان سوچی را بازداشت نموده اند، نداشته است.

ولی یک مقام آمریکایی گفت: ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به درخواست کاخ سفید سعی نموده است تا با مقام های ارتش میانمار پس از کودتا تماس بگیرد ولی تا به امروز پیروز نشده است.

بر اساس قوانین آمریکا، زمانی که وزارت خارجه این کشور وقوع کودتا در یک کشور خارجی را تایید کند، به طور اتوماتیک یاری های واشنگتن به آن کشور قطع خواهد شد.

کودتای نظامی فرماندهان ارتش میانمار با واکنش های گسترده بین المللی روبرو شده است. بایدن همچنین اقدام ارتش میانمار در تصرف قدرت از دولت غیرنظامی و منتخب این کشور را محکوم نموده و این اقدام را یک تجاوز آشکار به گذار این کشور به سوی دموکراسی و حاکمیت قانون توصیف نموده است.

به نظر می رسد بحران میانمار نخستین آزمون مهم و جدی برای دولت بایدن است تا عمل به تعهدات واشنگتن در قبال متحدانش را به چالش بکشد.

دموکرات ها و جمهوریخواهان نیز که معمولا بر سر مسائل سیاسی مختلف با یکدیگر اختلاف نظر دارند، در محکومیت کودتای نظامی میانمار اتفاق نظر داشته اند.

بایدن با انتشار بیانیه ای اضافه کرد: جامعه بین المللی باید برای تحت فشار قراردادن ارتش میانمار با هدف واگذاری سریع قدرت هم صدا و متحد گردد، فرماندهان نظامی میانمار باید فعالان سیاسی و مقام هایی را که بازداشت نموده اند، آزاد نمایند.

وی گفت: ایالات متحده طی ده سال گذشته تحریم ها علیه میانمار را بر اساس پیشرفت این کشور به سوی دموکراسی لغو نموده است. از بین رفتن این پیشرفت ها موجب بازنگری فوری در قوانین تحریمی ما خواهد شد و اقدامات مناسبی علیه میانمار اتخاذ می گردد.

بایدن همچنین از ارتش میانمار خواست تا کلیه محدودیت ها علیه ارتباطات و رسانه های خبری را لغو نموده و از هرگونه خشونت علیه غیرنظامیان خودداری کند.

دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2011 میلادی بخشی از تحریم های میانمار را لغو کرد و در سال 2016 نیز بسیاری از محدودیت های باقی مانده علیه این کشور را برداشت. در سال 2019 دولت ترامپ تحریم های هدفمندی را علیه 4 فرمانده ارتش میانمار به اتهام بدرفتاری علیه مسلمانان روهینگیا و سایر اقلیت های قومی وضع کرد.

ارتش میانمار دوشنبه پس از کودتا در این کشور اعلام نمود که انتخابات پس از یک دوره شرایط فوق العاده یک ساله برگزار خواهد شد و این نهاد قدرت را به دولت جدید باز خواهد گرداند.

به دنبال بازداشت آنگ سان سوکی و یو وین مینت، رئیس جمهوری این کشور و بعضی مقامات ارشد، دفتر ریاست جمهوری میانمار اعلام شرایط فوق العاده کرد.

ارتش اعلام نمود که در جریان شرایط فوق العاده کمیسیون واحد انتخابات تشکیل شده و انتخابات مجلسی برگزار شده در نوامبر سال گذشته مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

ارتش اعلام نموده که تقلب گسترده در انتخابات 8 نوامبر 2020 رخ داده و خواهان تعویق جلسات مجلس جدید شده بود. کمیسیون انتخابات این ادعاها را هفته گذشته رد نموده بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "آمریکا تصرف قدرت توسط نظامیان میانمار را کودتا ارزیابی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا تصرف قدرت توسط نظامیان میانمار را کودتا ارزیابی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید