ثبت ملی سردر سنگی عمارت احمدقلی خان در چادگان

به گزارش وبلاگ شهبازی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چادگان از ثبت ملی سردر سنگی عمارت احمدقلی خان در این شهرستان اطلاع داد.

ثبت ملی سردر سنگی عمارت احمدقلی خان در چادگان

به گزارش وبلاگ شهبازی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، نورالله عبدالهی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان چادگان امروز یکشنبه 22 مهر 97 با اعلام این خبر گفت: خانه تاریخی احمد قلی خان از بناهای دوره قاجار، در نبش میدان شهدا قرار داشت که متاسفانه پس از تخریب در پنج دهه پیش، بانک ملی چادگان و مغازه های خیابان امام خمینی (ره) در محل آن ایجاد شد و سردر سنگی آن به ساختمان شهرداری در خیابان شوراء منتقل شد.

عبدالهی خاطر نشان کرد: در این اثر سنگی اشکالی از قبیل گلدان، سرباز، خوشه انگور، گل هشت پر، کبوتر و مرغ مینا که نمادی از حاصلخیزی، پرباری در باغداری وکشاورزی است، حکاکی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان چادگان همچنین گفت: احمد قلی خان سرتیپ برادر جعفرقلی خان معظم الملک (بانی خانه معظم الملک) از فرماندهان فوج فریدن در دوره قاجاریه و نایب الحکومه فریدن در زمان مشروطیت است.

سردر سنگی عمارت احمدقلی خان پس از خانه معظم الملک، حمام نادی، پل اورگان و حمام گشنیزجان، پنجمین اثر شهرستان چادگان هست که پس از طی تشریفات قانونی به شماره 32063 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا

به "ثبت ملی سردر سنگی عمارت احمدقلی خان در چادگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی سردر سنگی عمارت احمدقلی خان در چادگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید