13 توصیه مهم پوستی در تابستان، برترین ترکیبات مراقبتی برای پوست های مختلف

به گزارش وبلاگ شهبازی، متخصصان پوست برای محافظت از این بخش مهم بدن 13 توصیه مهم نموده اند که در آن علاوه بر وش های مراقبت به برترین ترکیبات مراقبتی برای پوست های مختلف هم اشاره نموده اند.

13 توصیه مهم پوستی در تابستان، برترین ترکیبات مراقبتی برای پوست های مختلف

متخصصان پوست هم مانند همه ما فصل تابستان را با همین آفتاب سوزان پشت سر می گذارند اما شرایط پوست خودشان را به گونه ای مدیریت می نمایند که پس از خاتمه این فصل همچنان پوست شفاف، درخشان و سالمی داشته باشند. درواقع هیچ سحر و جادوی خاصی در کار نیست، بلکه این پزشکان هم باید در فصل تابستان کمی بیشتر کوشش نمایند تا مانع از شکل گیری جوش های پوستی شوند و آسیب های ناشی از تماس با نور خورشید را به حداقل برسانند بنابراین از 3متخصص پوست درخواست نموده ایم که برترین توصیه ها برای مراقبت از پوست در تابستان را با ما به اشتراک بگذارند.

اولین و مهم ترین توصیه ای که همه متخصصان پوست روی آن تاکید دارند و می گویند که هرگز نباید بدون رعایت آن از خانه خارج شد، این است: استفاده از محصولات ضدآفتاب دارای SPF. محصول ضدآفتاب انتخاب شده باید از نوع طیف وسیع باشد و SPF آن هم حداقل در محدوده 30 قرار بگیرد. همه افراد، صرف نظر از هر نوع پوستی که دارند، باید این اصل مهم را جدی بگیرند و حتما به استفاده درست از محصول ضدآفتاب در قسمت های مختلف بدن مانند دست ها، پاها، گوش ها و لب ها توجه نمایند.

اگرچه این اصل مهم را به اسم اولین توصیه مطرح کردیم، همواره از محصولات ضدآفتاب به اسم آخرین مرحله از رژیم مراقبت از پوست بهره ببرید. اشاره به این نکته لازم است که محصولات ضدآفتاب باید پس از هر 2ساعت تجدید شوند بنابراین کسانی که برای مدت طولانی از خانه خارج می شوند، باید همواره به محصول ضدآفتاب دسترسی داشته باشند. اگر استفاده مجدد از ضدآفتاب را فراموش می کنید، بهتر است که زنگ هشدار دوساعته روی تلفن همراه خودتان تنظیم کنید.

همان طور که در تابستان به کت های زمستانی احتیاج ندارید، پوست شما هم در تابستان به محصولات غلیظ و سنگین احتیاجی نخواهد داشت. دکتر عمر ابراهیم، متخصص پوست و مدیر تحقیقات بالینی در Chicago Cosmetic Surgery and Dermatology می گوید: من در فصل تابستان به مراجعه نمایندگان توصیه می کنم که استفاده از محصولات سبک تر را برای مراقبت از پوست فراموش ننمایند. با توجه به افزایش تماس پوست با گرما و رطوبت در تابستان باید پاک نماینده های سنگین تر (پاک نماینده های برپایه کرم یا روغن) را کنار بگذارید و از گزینه های سبک تر و برپایه کف (فوم) بهره ببرید. محصولات سبکی که کیفیت آبرسانی بالایی دارند، از برترین گزینه ها برای فصل تابستان هستند.

برای اینکه حجم محصولات مراقبت از پوست را سبک تر کنید و درعین حال کیفیت مراقبت نهایی را افزایش دهید، می توانید مرطوب نماینده های دومنظوره که ترکیبات ضدآفتاب باکیفیت هم دارند، بهره ببرید. به گفته دکتر ابراهیم، یک مرطوب نماینده سبک که حاوی ترکیبات ضدآفتاب و درجه SPF 30 به بالا باشد، برای بیشتر افراد مناسب خواهد بود. البته به شرطی که مقدار استفاده از محصول مورد نظر را محدود نکنید و استفاده مجدد را پس از 2 ساعت جدی بگیرید. این متخصص تاکید می نماید که استفاده از مرطوب نماینده های غلیظ تر و سنگین تر می تواند به انسداد روزنه های پوستی، التهاب و حتی شکل گیری آکنه منتهی گردد، خصوصا اگر کسی دارای پوست چرب یا پوست مستعد ابتلا به آکنه باشد اما پوست همین افراد با استفاده از مرطوب نماینده دومنظوره شرایط بهتری را در تابستان خواهد داشت.

توجه داشته باشید که شکل گیری یک لایه مرطوب (عمدتا تشکیل شده از ذرات تعریق) روی پوست در فصل تابستان به معنای مرطوب بودن پوست شما نیست! دکتر ناوا گرینفیلد (متخصص پوست و مدیر گروه درماتولوژی Schweiger در نیویورک) می گوید: به رغم گرمای زیاد و رطوبت بالا در تابستان همچنان باید از مرطوب نماینده بهره ببرید. حتی اگر پوست شما در تابستان حالت چرب و روغنی پیدا نموده باشد، باز هم باید همواره تمیز کردن پوست با استفاده از محصولات مرطوب نماینده را جدی بگیرید.

آریل آستاد، متخصص پوست و جراح پوست در نیویورک می گوید: مرطوب نماینده ها بیرونی ترین لایه پوست یا لایه شاخی (stratum corneum) را احیا می نمایند؛ همان لایه ای که از پوست در مقابل آلاینده ها و ترکیبات شیمیایی مضر محافظت می نماید و مانع از تحریکات پوستی بیشتر یا خشکی پوست می گردد. یک بار دیگر در همین مورد است که اهمیت استفاده از مرطوب نماینده دومنظوره دارای SPF نمایان می گردد. این محصول ترکیبی و دومنظوره به لطف بافت سبکش، لایه شاخی پوست را تغذیه می نماید بدون اینکه حالت بیش از حد سنگینی روی پوست به وجود بیاورد.

به گفته دکتر ابراهیم، ویتامین C در همه فصل های سال عالی است اما در تابستان واقعا اهمیت بیشتری دارد. استفاده صحیح و منظم از سرم ویتامین C در فصل تابستان به پیشگیری از اختلالات رنگدانه ای پوست یا هایپرپیگمنتاسیون یاری می نماید، جلوه بهتری به خطوط ریز پوستی می دهد و می تواند به پوست در فراوری کلاژن هم یاری کند. برترین زمان استفاده از سرم ویتامین C، بعد از پاکسازی یا شستشوی پوست و قبل از رسیدن به مرحله استفاده از مرطوب نماینده است.

دکتر رابرت فینی، متخصص پوست توصیه می نماید که هنگام خرید سرم ویتامین C حتما انواعی را انتخاب کنید که حاوی تتراهگزیل دسیل آسکوربات (پایدارترین نوع ویتامین (Cباشند. محصولاتی که از ویتامین E کنار ویتامین C استفاده می نمایند هم با کیفیت بهتر و قوی تری از پوست محافظت خواهند کرد.

متخصصان پوست اغلب تاکید می نمایند که در لایه برداری پوستی زیاده روی نکنید. با تاکید دوباره بر این نکته مهم باید گفت که لایه برداری صحیح و به موقع در فصل تابستان مزیت های زیادی برای پوست دارد.

به گفته دکتر آستاد، افراد دارای پوست چرب می توانند تعداد دفعات لایه برداری پوست را در فصل تابستان افزایش دهند. البته این افزایش نباید بی رویه و ناگهانی باشد، بلکه باید تعداد روزهای لایه برداری پوست را به صورت کاملا تدریجی و آهسته افزایش داد. اگر با هر گونه واکنش منفی پوست روبرو شدید، باید دوباره به روال قبل بازگردید.

دکتر آستاد استفاده از پدهای آلفا هیدروکسی اسید (AHA) را توصیه می نماید چون این پدها روزنه های پوستی مسدودشده را باز نموده و ذرات چربی مرتبط با شکل گیری آکنه را از روی پوست جدا می نمایند.

این پدها بعلاوه پوست را تسکین می دهند که در فصل تابستان به علت زیاد بودن عوامل استرس زا برای پوست اهمیت بالایی دارد. البته دقت کنید که محصولات حاوی ترکیبات AHA می توانند پوست را نسبت به پوست حساس تر نمایند بنابراین اگر از محصولات حاوی AHA استفاده کردید، باید استفاده به موقع و صحیح از محصولات ضدآفتاب را با جدیت و دقت بیشتری دنبال کنید.

بسیاری از ما در فصل تابستان روزانه بیشتر از یک بار دوش می گیریم. توصیه متخصصان این است که این دوش های متعدد باید کوتاه باشند و مثلا بین 4 تا 5 دقیقه طول بکشند. به گفته دکتر ابراهیم، دوش گرفتن بیش از حد یا دوش گرفتن با آب داغ از بدترین عادت های رایج در فصل تابستان است که می تواند به خشکی بیش از حد پوست منتهی گردد و مشکلاتی مانند التهابات پوستی و حتی اگزمای تابستانی را در پی داشته باشد.

هنگام خرید محصولات آرایشی همواره لیست توضیحات محصول مورد نظر را با دقت بخوانید و فقط محصولاتی را انتخاب کنید که واقعا غیرجوش زا یا غیرکومدون زا (noncomedogenic) باشند. این اصطلاح به شما می گوید که محصول انتخاب شده بدون استفاده از ترکیبات مسدود نماینده روزنه های پوستی ساخته شده است. دکتر گرینفیلد تاکید می نماید که استفاده از محصولات آرایشی غیرجوش زا و بعلاوه سبک در فصل تابستان دارای اهمیتی دوچندان است. پیشنهاد ما این است که در فصل تابستان از پرایمرهای آرایشی بدون روغن یا فونداسیون های سبک یاری بگیرید تا شرایط بهتری را برای پوست فراهم کنید.

1. پوست چرب: افراد دارای پوست چرب باید در تابستان از محصولات شوینده یا تونر حاوی اسید سالیسیلیک استفاده نمایند. اگر پوست کسی چرب و درعین حال حساس یا مستعد ابتلا به آکنه باشد، استفاده از محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید به او توصیه می گردد.

2. پوست خشک: از کرم های ترمیم نماینده سد دفاعی پوست یا مرطوب نماینده های حاوی کلسترول، سرامید و اسیدهای چرب بهره ببرید. از صابون ها و شوینده های غلیظ دور بمانید چون ترکیبات موجود در این محصولات به راحتی می توانند چربی های ضروری پوست شما را از بین ببرند.

3. پوست حساس: ترکیبات ضدالتهابی برترین عملکرد را برای پوست حساس خواهند داشت بنابراین از محصولاتی بهره ببرید که حاوی اسید سالیسیلیک، سلنیوم، بابونه، عصاره شیرین بیان و کوادرینون باشند.

4. پوست مبتلا به اختلالات رنگدانه ای: محصولات حاوی هیدروکینون، آربوتین و... می توانند ظاهر بهتری به لکه های تیره پوستی بدهند اما محصولات ترکیبی ساخته شده از ویتامین C و رتینوئیدها هم عملکرد خوبی برای این پوست ها خواهند داشت.

5. پوست های دارای چین وچروک: بهتر است به متخصصان پوست مراجعه کنید تا بتوانید تحت نظر پزشک از رتینوئیدهای تجویزی و آنتی آکسیدان هایی مانند ویتامین C و اسید فرولیک بهره ببرید.

منبع: Allure و WebMD

منبع: اقتصادنیوز

به "13 توصیه مهم پوستی در تابستان، برترین ترکیبات مراقبتی برای پوست های مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 توصیه مهم پوستی در تابستان، برترین ترکیبات مراقبتی برای پوست های مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید