کمبود محققان زن در فضای ICT کشور

به گزارش وبلاگ شهبازی به نقل از فرهنگسرای فناوری اطلاعات، لیلا سادات زعفرانچی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در هشتمین نشست تخصصی شب های فناوری با موضوع اقتصاد دیجیتال و رونق فراوری با اشاره به اقتصاد دیجیتال، فضای کسب و کار و اشتغال زنان گفت: یکی از بزرگترین چالش های مالی ایران مسأله بیکاری بوده و این بیکاری برای جمعیت های گوناگون همگن نیست. موضوع بیکاری چندوجهی است که می توان به جنسیت، فارغ التحصیلی و شهرنشینی اشاره نمود.

کمبود محققان زن در فضای ICT کشور

وی با بیان اینکه دو مؤلفه جنسیت و فارغ التحصیل بحران جدی است، گفت: میزان بیکاری زنان فارغ التحصیل و بیکاری شهرنشینی به عنوان یک بحران مطرح شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی توضیح داد: جمعیت فعال زنان حدود 4 میلیون و 400 هزار نفراست که از این تعداد سه میلیون و 400 هزار نفر شاغل، یک میلیون نفر مایل هستند که وارد فضای کار شوند و 20 میلیون از زنان هم خانه دار هستند.

وی ادامه داد: در آینده با زنانی روبرو هستیم که با وجود اینکه دارای مهارت بالایی هستند اما بازار کار آمادگی پذیرش این گروه را ندارد و آینده بازار کار زنان در فضای اقتصاد دیجیتال با توجه به توزیع فعلی زنان شاغل در حوزه های مختلف، متفاوت خواهد بود.

زعفرانچی گفت: فرصت های اقتصاد دیجیتال در آینده بازار کار زنان شامل مواردی چون انعطاف پذیری بیشتر ساعت کار، امکان فرصت های شغلی برای زنان با مهارت بالا و تحصیلکردگان دانشگاهی، ارتقای فرصت شغلی در مشاغل پرتجمع زنانه و ایجاد شرایط کارآفرینی و دسترسی به فضای اقتصادی مناسب تر و تنوع مشاغل پاره وقت و نیمه وقت و همچنین مشاغل خویش فرما می گردد.

وی با اشاره به موضوعاتی که بازار کار و اشتغال زنان در اقتصاد دیجیتال را تهدید می نماید، گفت: کمبود محققان زن در فضای ICT، کمبود زنان فارغ التحصیل در حوزه اقتصاد دیجیتال و کمبود سواد دیجیتال زنان از جمله تهدیدات این فضا برای قشر زنان محسوب می گردد.

زعفرانچی بر لزوم اقدامات لازم برای زنان در حوزه اقتصاد دیجیتال تاکید نمود و اضافه نمود: سیاستگذاری آموزش زنان در حوزه STEM، دسترسی آسان زنان به فضای اینترنت، سیستم عامل ها و بستر اقتصاد دیجیتال، سیاست گذاری در زمینه ارتقای سواد رسانه ای زنان، برگزاری کارگاه، آموزش پلتفرم ها و نرم افزارهای متناسب با موقعیت شغلی جهت زنان و رصد همراهی سیاست های حمایت اجتماعی از جمله اقداماتی است که می توان برای ارتقای زنان در حوزه اقتصاد دیجیتال انجام داد.

در این نشست مهدی عرب زاده مدرس دانشگاه در حوزه تحول دیجیتال و تجاری سازی فناوری های نوظهور با بیان اینکه اطلس دانشگاه MIT اطلاعات صنایع کشورهای مختلف را در یک نقشه قرار داده و در این نقشه نشان می دهد که عربستان میخواهد بزرگترین حکمران دیجیتال خاورمیانه در افق 2030 گردد، گفت: این کشور با صنایع نفتی و هوش مصنوعی کوشش می نماید تا به چرخه ای از محصولات جدید وارد گردد و سهمی از بازار دریافت کند.

وی با بیان اینکه امروز جهت تحقق اقتصاد دیجیتال و انجام آن به وسیله بازارهای مبتنی بر اینترنت و شبکه جهانی وب است، اعلام کرد: در دنیای امروز اقتصاد دیجیتال با اقتصاد صنعتی به طرز عجیبی در هم تنیده شده اند. از سال 1995 اتوماسیون و زیرساخت ها شکل گرفته و وارد حکمرانی در عرصه فناوری شده ایم. در این مرحله سیستم حکمرانی تغییر نموده و همه موارد به صورت دیجیتال تغییر یافته است.

عرب زاده با اشاره به زیرساخت های کسب و کار دیجیتال مبتنی بر فناوری هایی مانند رایانش ابری، اینترنت اشیاء، کلان داده ها، هوش مصنوعی و زنجیره بلوکی، گفت: نسل پنج مخابراتی (5G) زمینه ساز ظهور و بلوغ کسب و کارهای نوین است و این کسب و کارها با تاکید بر اقتصاد دیجیتال به گونه ای به وجود می آیند که تا به امروز به چشم نخورده بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کمبود محققان زن در فضای ICT کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود محققان زن در فضای ICT کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید