چگونه رب گوجه فرنگی خانگی درست کنیم؟

به گزارش وبلاگ شهبازی، رب گوجه فرنگی خانگی یک محصول کاملا متفاوت و به مراتب خوشمزه تر از انواع سوپر مارکتی آن است. به عبارت ساده تر، رب گوجه فرنگی خانگی، طعمی غنی تر و دلچسب تر از نمونه های کارخانه ای آن دارد. بعلاوه، تهیه رب گوجه فرنگی خانگی یک راهکار عالی برای استفاده از گوجه فرنگی های رسیده و در حال خراب شدن و بعلاوه یاری به صرفه جویی در هزینه و کاهش ضایعات است. رب گوجه فرنگی تنها از گوشت گوجه فرنگی و مقداری نمک و روغن تهیه می گردد و به هیچ ماده اولیه دیگری احتیاج ندارد. بنابراین، فرایند تهیه آن در منزل کار سخت و پرزحمتی نخواهد بود.

چگونه رب گوجه فرنگی خانگی درست کنیم؟

رب گوجه فرنگی برای پخت انواع خوراک های ایرانی و بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد و رنگ و طعمی که به غذا می هد نسبت به گوجه فرنگی تازه قوی تر و ملموس تر است. با توجه به اینکه بیشتر کنسرو های رب گوجه فرنگی حاوی مواد نگهدارنده، رنگ، شکر و افزودنی های دیگر است، بهتر است خودتان دست به کار شده و با دستور العملی که در ادامه معرفی می کنیم، از این به بعد رب گوجه فرنگی خانگی و باکیفیت خود را تهیه و نوش جان کنید.

مواد لازم:
  • گوجه فرنگی: 4.5 کیلوگرم
  • روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری
  • نمک: 2 قاشق غذاخوری
  • آب لیمو: 2 قاشق غذاخوری
طرز تهیه:
  1. فر را از قبل روی حرارت 176 درجه سانتی گراد قرار دهید.
  2. پس از شستشوی گوجه فرنگی، هر گونه ساقه، برگ، لک و خرابی را جدا نموده و دور بریزید. سپس هر یک از گوجه فرنگی ها را به چهار قسمت برش بزنید.
  3. روغن زیتون را در قابلمه بزرگی که روی حرارت میانه رو به پایین است، بریزید. گوجه فرنگی ها را اضافه نموده آنقدر بپزید تا نرم شده و پوست آن ها از گوشت جدا گردد.
  4. قابلمه را از روی حرارت برداشته و گوجه فرنگی های گرم را داخل یک الک بزرگ ریخته و فشار دهید تا پوست و دانه های آن از گوشت جدا شوند. دانه ها و پوست ها را دور ریخته و آب لیمو و نمک را روی گوجه فرنگی ها ریخته و هم بزنید.
  5. اکنون زمان آن رسیده است که پوره گوجه فرنگی را به رب گوجه فرنگی تبدیل کنید. پوره یا همان پالپ گوجه فرنگی را داخل سینی فر پخش نموده و در فر از قبل گرم شده حدود 3 ساعت یا تا زمانی که پالپ آب اضافی خود را از دست داده و حالت خمیر مانند به خود بگیرد، بپزید. پوره گوجه فرنگی را هر نیم ساعت یکبار هم بزنید. بعد از مدتی سینی فر را بچرخانید تا آب اضافی تمام گوجه فرنگی ها به طور یکسان تبخیر گردد. بعد از این مرحله، رب گوجه فرنگی خانگی شما آماده است.

نحوه نگهداری از رب

می توانید پس از خرید رب، آن را را با یاری یکی از این سه روش ذخیره کنید: کنسرو کردن، قرار دادن در یخچال یا نگهداری در فریزر. اینکه کدام روش بهتر است به مقدار مصرف شما بستگی دارد.

نحوه کنسرو کردن رب

رب گوجه فرنگی را داخل چهار بطری شیشه ای میانه بریزید و درب هر یک را محکم ببندید. بطری ها را به مدت 15 دقیقه در آب جوش قرار دهید. سپس، بطری ها را بیرون آورده و بگذارید تا در دمای اتاق خنک شوند. با این روش می توانید رب را حدبیشتر تا یک سال در یک مکان خشک و خشک و خنک نگهداری کنید. به محض باز کردن درب بطری ها، می توانید آن ها را تا یک هفته داخل یخچال و فریزر قرار دهید و مصرف کنید.

روش نگهداری رب در یخچال

اگر نمی خواهید رب گوجه فرنگی را کنسرو کنید، می توانید آن را به مدت چند هفته در یخچال ذخیره نمایید. به سادگی رب را درون بطری شیشه ای ریخته و روی آن یک لایه روغن زیتون بریزید. سپس درب بطری را ببندید و تا چهار هفته داخل یخچال نگهداری کنید. پیش از ریختن رب داخل بطری آن را به خوبی بشویید، در غیر این صورت رب شما سریع کپک می زند.

نحوه ذخیره کردن رب در فریزر

می توانید رب گوجه فرنگی خود را به دو روش فریز کنید: داخل بطری شیشه ای یا داخل قالب یخ. برای فریز کردن رب گوجه فرنگی در بطری های شیشه ای، کافی است رب را به بطری هایی که از قبل به خوبی شسته و ضدعفونی کردید، منتقل نمایید. سپس روی رب یک لایه روغن زیتون بریزید، درب آن ها را محکم ببندید و به مدت 9 ماه داخل فریزر قرار دهید.

در روش دوم، می توانید رب را درون قالب های یخ بریزید، سپس قالب ها را درون یک پلاستیک نایلونی قرار دهید و در مرحله بعد داخل فریزر نگهداری کنید. در این روش رب بیش از 9 ماه قابل نگهداری و استفاده خواهد بود. هر زمان که خواستید می توانید به راحتی تکه های رب را از قالب جدا نموده و مورد استفاده قرار دهید.

منبع: اسنپ مارکت

به "چگونه رب گوجه فرنگی خانگی درست کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه رب گوجه فرنگی خانگی درست کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید