نمایشگاه دائمی مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت آغاز به کار کرد

به گزارش وبلاگ شهبازی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، نمایشگاه دائمی مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت آغاز به کار کرد.

نمایشگاه دائمی مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت آغاز به کار کرد

نمایشگاه دائمی مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت با حضور احمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم)، حسین شاملی مدیرکل موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت ایران، مریم اسماعیلی مسئول طرح های موزه ای مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت و جمعی از مدیران و مسئولان شرکتهای وزارت نفت در محل ساختمان مرکزی هفدهم وزارت نفت در تهران گشایش یافت.

این نمایشگاه شامل هشت بخش اصلی است و سیر تاریخی و آثار مرتبط با توسعه صنعت در ایران از نیروی انسانی تا حوزه اکتشاف و پالایش نفت تا تجهیزات و تاسیسات نفت و پتروشیمی، حفاری، انتقال نفت و گاز، فرآورش، صادرات، توزیع، سازمان و اداره های نفت، هنر و نفت را در بر میگیرد.

در مسیر بازدید در ابتدای ورود، در بخش نیروی انسانی، تابلوی کارتهای پرسنلی کارگران پالایشگاه آبادان و پرونده های کارگران و کارمندان بعلاوه نمونه های اسناد مکتوب و اسناد دیداری شنیداری موجود در مرکز اسناد در کنار اشیای مرتبط و نیز تاریخچه ای از روند دستیابی به نفت در ایران واقع شده است.

در بخش اکتشاف نیز تفکیک و شناخت لایه های زمین شناسی و نمونه سنگهای زمین شناسی در کنار ابزار اکتشاف، ماکت یا تصاویری از یک چشمه جوشان نفت، عکسهای مرتبط با چاه های نفت و نخستین فوران نفت در مسجد سلیمان به نمایش گذاشته شده است.

در بخش حفاری، سکوهای نفتی دریایی، نمونه هایی از مته های حفاری و نیز شبیه سازی یک دکل حفاری خشکی و رس مخزن نفتی نمایش داده شده است. شعار این بخش طلای سیاه در دستان تو است.

بخش انتقال نفت و گاز با شعار کوشش خستگی ناپذیر برای هدفی بزرگ آماده سازی شده است. در این بخش خطوط لوله انتقال، ایستگاه های تقویت فشار، لوله های زیردریایی، بلومر و ابزار غواصی و مخابرات نفت معرفی شده است.

در بخش فرآورش با شعار استقلال در صنعت آزمایشگاه ها و پژوهشگاه های نفت با ابزار آزمایشگاهی بازنمای شده و پالایشگاه های نفتی و گازی نمونه عکسهایی از عسلویه و پتروشیمی در کنار محصولات حاصل از نفت خام و محصولات پتروشیمی، بشکه های نفت، انواع نفت و بنزین و سوخت هواپیما به عنوان صنایع بالادستی نفت به نمایش گذاشته است. بعلاوه در این بخش، ابزار آتش نشانی و اچ اس ئی (HSE) در کنار عکسهایی از اطفاء حریق در حوادث نفتی، جنگ و آتش سوزی قرار گرفته است.

در بخش صادرات به عنوان بخش دیگر این نمایشگاه دائمی با شعار نفت برای شکوفایی اقتصاد پایانه های صادراتی نفت به عنوان بخش دیگری از صنایع بالادستی نفت در این بخش معرفی شده اند. این بخش شامل ماکت و نقشه های جزیره خارک و ماکت نفتکش، سکان کشتی و مخازن نفت پالایشگاهی، نفتکش های غول پیکر، کپسول های ال پی جی دریایی و خطوط لوله انتقال به شکل اشیا و اسناد، عکس و فیلم است.

در این بخش که به یاری عکسها و اشیا بازنمایی می گردد، شعبه های نفت و ارتباط مستقیم صنعت نفت با مردم از طریق نمایش پمپ های بنزین و خودروها در خیابان، علمک های گاز، مصارف خانگی گاز و نفت، بخاری های نفتی و گازی، استفاده محصولات پتروشیمی در زندگی روزمره مد نظر و شعار محوری این بخش نفت در خدمت آسایش و رفاه مردم است.

بخشی از نمایشگاه مربوط به سازمان و اداره های نفت است. یک ملت در مسیر اتحاد شعار این بخش بوده که در آن تاریخچه شرکت ملی نفت و تشکیل وزارت نفت با مدد عکسها و اسناد تاریخی بازگو می گردد. آرم شرکت ملی، میز اداری ادوات و تجهیزات اداری، تأسیسات رفاهی و باشگاه های نفت در آبادان، تهران، محمودآباد و...به نمایش گذاشته شده است. بعلاوه در این بخش، ارائه میراث انسانی و بازنشستگان نفت و اشیای اهدایی به موزه و مرکز اسناد صنعت نفت نیز مدنظر است.

هنر و نفت با شعار در سرزمین هنر و نفت و موزه های نفت با شعار میراث ماندگار به عنوان بخش های دیگر نمایشگاه است. در این بخش حمایت صنعت نفت از هنرمندان با نمایش تابلوهای نقاشی و عکس، کارهای هنری به شکل ماکت یک شیر نفت که با نقش های ملی و بومی تزئین شده به نمایش گذاشته شده است.

بعلاوه، در بخش موزه های نفت نمایشگاه معرفی موزه های نفت و شهرهای تاریخی و میراث نفت و نیز پروژه های بالقوه میراث نفت معرفی شده است.

منبع: همگردی

به "نمایشگاه دائمی مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت آغاز به کار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه دائمی مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت آغاز به کار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید