لزوم ورود بخش خصوصی به بحث حفاظت از خانه های تاریخی پایتخت

به گزارش وبلاگ شهبازی، خبرنگاران آنلاین:رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت حفظ خانه های تاریخی پایتخت گفت: یکی از راه چاره های مناسب برای حفاظت از ابنیه تاریخی می تواند ورود بخش خصوصی به این موضوع باشد.

لزوم ورود بخش خصوصی به بحث حفاظت از خانه های تاریخی پایتخت

محمد جواد حق شناس در گفت وگو با شهرنوشت با اشاره به اهمیت خانه های تاریخی در شهر تهران اظهار کرد: حفاظت و نگهداشت از خانه های تاریخی به تنهایی ازعهده یک نهاد مثل شهرداری تهران خارج است.

حق شناس با بیان این که حفاظت از این آثار احتیاج به یک عزم ملی دارد، اضافه نمود: میراث فرهنگی سازمان مسئول این حوزه است و طبیعتاً انتظار این است که سایر نهادها مثل قوه قضاییه و نهادهای نظارتی به یک درک مشترک در این باره برسند تا به استانداردهای موردنظر در این حوزه دسترسی پیدا کنیم.

اوبا تاکید بر این نکته که شورای شهر در کوشش است تا برای حفاظت از خانه های قدیمی شهر تهران از ظرفیت های موجود در شهرداری و سایر نهادهای دولتی، عمومی و بخش خصوصی استفاده کند، اضافه نمود: برای حفاظت، نگهداری، ترمیم و تملک آثار تاریخی به منابع قابل توجهی احتیاج است.

رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شهر تهران با بیان این که منابع شهرداری تهران با توجه به مسائل مالی که با آن دست و پنجه نرم می نماید برای حفاظت از این آثار به تنهایی کافی نیست، توضیح داد: این نگاه که حفاظت از آثار تاریخی باید تنها بر عهده یک سازمان و مجموعه باشد را با توجه به مسائل مالی موجود باید تعدیل کنیم.

حق شناس با اشاره به راه چاره هایی که می تواند در جهت حفاظت از آثار تاریخی موثر باشد، بیان کرد: یکی از راه چاره های مناسب برای حفاظت از ابنیه تاریخی می تواند ورود بخش خصوصی به این موضوع باشد. افرادی که مشغول به فعالیت های مالی هستند باید زمینه سرمایه گذاری در این باره را مساعد ببینند.

رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شهر تهران ادامه داد: شهرداری و شورای شهر برای جلوگیری از بروز فاجعه در حوزه فرهنگی به این سبک موضوعات ورود پیدا می نمایند چراکه برای تعدیل وضعیت موجود باید راه چاره هایی اندیشیده گردد. به همین دلیل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در نظر دارد از شهرداری بخواهد لایحه ای را تحت عنوان لایحه مرمت به شورا ارایه کند که براساس آن برای مرمت، بهسازی و نوسازی ساختمان قدیمی عوارضی از سوی شهرداری دریافت نگردد و به همین دلیل تسهیلاتی ارایه گردد که بخش خصوصی برای ورود به این موضوع انگیزه پیدا کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "لزوم ورود بخش خصوصی به بحث حفاظت از خانه های تاریخی پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم ورود بخش خصوصی به بحث حفاظت از خانه های تاریخی پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید