لابی ساختمان چیست؟ انواع طراحی و نورپردازی لابی

به گزارش وبلاگ شهبازی، در یک مجتمع مسکونی با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد در آن زندگی می نمایند و در بسیاری از مواقع احتیاج می گردد تا در کنار هم جمع شوند و در خصوص مسائل مربوط به ساختمان تصمیم گیری نمایند . لابی مناسب ترین محل برای تشکیل چنین جلساتی می باشد . چیدمان و طرح دکوراسیون هر لابی بیانگر شرایط اقتصادی ساکنین ساختمان می باشد بسیاری از لابی ها دارای دکوراسیون های مدرن می باشند و از مبلمان های گران قیمتی دارا هستند . شرایط ظاهری فضای ساختمان و دکوراسیون محیط عمومی آن در زیبایی و قیمت کلی ساختمان بسیار تاثیر دارد به گونه ای که افراد در اولین ملاقات از ظاهر ساختمان مجذوب آن می شوند و اولین چیزی که باعث جلب توجه افراد تازه وارد می گردد همانا لابی ساختمان می باشد . محل قرار گیری لابی ساختمان در طبقه همکف ساختمان می باشد . در این مقاله می خواهیم بدانیم در کل لابی ساختمان چیست و دارای چه ویژگی هایی میباشد .

لابی ساختمان چیست؟ انواع طراحی و نورپردازی لابی

لابی ساختمان دارای چند بخش است؟

لابی ساختمان در طبقه همکف یک ساختمان واقع شده است و مکان مشترکی برای همه واحد ها محسوب میشود لابی دارای دو قسمت ، نگهبانی و نشیمن است . بعلاوه از لابی ساختمان برای برگزاری تجمعات ساکنین ساختمان استفاده می شود . طراحی لابی ساختمان نسبت به لابی هتل فرق دارد و معمار و سازنده لابی با توجه به نوع کاربری ساختمان طرح لابی متناسبی با آن طراحی می نماید .

بخش نگهبانی لابی

قسمت نگهبانی لابی یکی از مهم ترین بخش های این قسمت می باشد . نگهبانان در این قسمت امنیت ساختمان را در طول 24 ساعت شبانه روز تامین می نمایند . بخش نگهبانی از میز ، جایگاه ، پیشخوان و امکانات ارتباطی برای برقراری تماس با سایر ساکنین تشکیل شده است .

قسمت نشیمن لابی

افراد غریبه و یا مهمان های تازه وارد ساکنین ساختمان قبل از اینکه اجازه ورود پیدا نمایند در قسمت نشیمن لابی منتظر می مانند . این قسمت باید دارای مبلمان و دکوراسیون خوبی باشد و از طرفی باید طوری طراحی شده باشد که کسل نماینده نباشد . با قرار دادن مبلمان و سایر وسایل تزئینی در قسمت نشیمن لابی مکان آرامی را برای مهمانان فراهم کنید .

کف لابی ساختمان

با توجه به رفت و آمد های زیادی که در این بخش از ساختمان صورت می گیرد باید سطح کف آن را از مواد با کیفیتی بسازند . برای کف سازی لابی ساختمان بهتر است از سرامیک پرسلانی جهت ساختن آن استفاده شود . مواد به کار رفته در کف لابی باید به گونه ای باشد که در مقابل ضربه وسایلی که در هنگام جا به جایی و اسباب کشی به آن وارد می شود از خود مقاومت نشان دهد و صدمه ای نبیند . از طرفی کف لابی باید به گونه ای باشد که قابلیت شستشو را داشته باشد و به راحتی تمیز شود . دقت شود از مواد و مصالحی استفاده شود که باعث لیز خوردن افراد ، بخصوص بچه ها و سالمندان نشود .

دیوار لابی ساختمان چگونه باید باشد ؟

در ساخت و طراحی دیوار لابی ساختمان باید دقت کافی صورت بگیرد تا در نهایت لابی زیبایی به ساکنین تقدیم نمایند . در ساخت دیوار باید متناسب با طرح معماری آن از رنگ های متناسب با سبک معماری و کاغذ دیواری های مناسب استفاده کرد بعلاوه از نور پردازی مناسبی جهت روشنایی محیط استفاده شود تا دیوار ها و فضای لابی به خوبی نمایان شود .

نور پردازی لابی ساختمان

با استفاده از لوستر ، هالوژن های توکار ، چراغ های دیوارکوب و چراغ های پایه بلند می توان نور پردازی لابی را به نحو احسنی انجام داد . استفاده از این موارد باعث می شود تا علاوه بر تامین نور لابی به زیبایی و شیک شدن آن یاری کند . با تامین نور لابی می توان در این قسمت از گیاهان طبیعی نگهداری کرد زیرا نور به وسیله سیستم های ذکر شده تامین می شود و گیاهان به رشد خود ادامه می دهند .

بازسازی لابی ساختمان

بسیاری از مالکین ساختمان ها تصمیم می گیرند تا بنا به دلایلی لابی ساختمان خود را بازسازی نمایند در این حالات بهتر است از یک مهندس و طراح معمار برای پیشبرد کار ها یاری بگیرند . در بازسازی لابی حتماً به مساله هزینه ها باید توجه صورت بگیرد تا با هزینه هایی که صرف می شود انتظارات مالکین و سازندگان لابی برآورده شود . در زمان بازسازی لابی شما باید توجه خاصی به طراحی معماری ، انتخاب مصالح ، رنگ ها ، مبلمان ، چیدمان وسایل ، روشنایی و راه چاره های مؤثر مصرف انرژی و بعلاوه الزامات ساختمان را در نظر بگیرید . قبل از بازسازی لابی حتماً باید با سایر ساکنین ساختمان مشورت صورت بگیرد و متناسب با احتیاج های آنها اقدامات لازم انجام شود . بعلاوه در بازسازی لابی باید به موارد ایمنی توجه شود و این قسمت حتماً به سیستم اطفای حریق مجهز شود .

چیدمان لابی ساختمان چگونه باید باشد ؟

در قسمت لابی ساختمان باید از مبلمان و سایر وسایلی که مورد احتیاج است استفاده کرد . لابی ساختمان کاربرد های زیادی دارد و علاوه بر اینکه جلسات ساختمان در آن برگزار می شود مهمانان و افرادی که به تازگی وارد ساختمان می شوند در این قسمت منتظر می مانند تا پس از کسب اجازه ، وارد واحد مورد نظر شوند و چه بسا که دیدار های کوتاه افراد غریبه با ساکنین نیز در لابی ساختمان انجام می شود .

حفظ امنیت ساختمان

در ساختمان ها از تجهیزات و دوربین های حفاظتی و امنیتی استفاده می شود و تجهیزات کنترلی در اتاق نگهبانی نصب می شود و پرسنل حفاظتی به وسیله این نمایشگر ها می توانند محوطه ساختمان را تحت نظر خود داشته باشند و امنیت ان را تامین نمایند . بعلاوه این قسمت از لابی شامل یک پیشخوان و یا میز و جایگاه و بعلاوه امکانات مخابراتی برای برقراری ارتباط با تک تک افراد و واحد های ساختمان است .

نمونه قرارداد لابی من ، حراست و نگهبانی

منبع: هومتیک

به "لابی ساختمان چیست؟ انواع طراحی و نورپردازی لابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لابی ساختمان چیست؟ انواع طراحی و نورپردازی لابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید