علت آکنه بزرگسالان چیست؟

به گزارش وبلاگ شهبازی، ممکن است فکر کرده باشید که با افزایش سن آکنه سراغ شما نخواهد آمد. اگر این طور است پس چرا الآن دچار آکنه می شوید؟ آکنه جزء شایع ترین اختلالات پوستی به تعداد می رود و تنها مختص نوجوانان نیست. بسیاری از بزرگسالان هم

علت آکنه بزرگسالان چیست؟

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

ممکن است فکر کرده باشید که با افزایش سن آکنه سراغ شما نخواهد آمد. اگر این طور است پس چرا الآن دچار آکنه می شوید؟ آکنه جزء شایع ترین اختلالات پوستی به تعداد می رود و تنها مختص نوجوانان نیست. بسیاری از بزرگسالان هم آکنه دارند و آکنه مسئله ای خسته کننده است خصوصاً وقتی که انتظار داشته باشید با افزایش سن دچار آن نخواهید شد. آکنه می تواند هم در زنان و هم در مردان اتفاق بیافتد. ولی، چه چیز منجر به بروز آکنه در بزرگسالی می شود؟

عوامل هورمونی

درست همانند دوران نوجوانی هورمون ها در دوران بزرگسالی هم می توانند منجر به بروز آکنه شوند. آندروژن ها هورمون هایی هستند که از غدد فوق کلیوی، تخمدان ها و بیضه ها ترشح می شوند. هورمون ها غدد سبابه را تحریک می کنند، منجر به افزایش تولید چربی می شوند و پوست را مستعد مسدود شدن منافذ و بروز آکنه می کنند.

آکنه بزرگسالی بیشتر زنان را تحت تأثیر قرار می دهد چون، زنان به اصطلاح هورمونی تر از مردان هستند. تغییرات هورمونی شدید در طی دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی و هنگام استفاده از قرص های ضد بارداری اتفاق می افتد. زنان ممکن است با شروع آکنه یا تشدید شرایط در این دوران روبرو شوند.

آکنه بزرگسالی ممکن است زنان را بیشتر از مردان مبتلا کند ولی، این بدان معنا نیست که مردان در مقابل در آکنه ایمن هستند. برای مردان آکنه معمولاً در دوران نوجوانی شروع می شود و تا دوران بزرگسالی به تأخیر می افتد. مردان به خاطر سطح بالای تستوسترون بدن معمولاً آکنه شدید تر و طولانی تری دارند. طولانی شدن آکنه برای ده سال یا بیشتر در مردان اگر درمان نشود غیر عادی نیست.

مواد آرایشی و بهداشتی

اگر از آکنه بزرگسالی رنج می برید، بهتر است نگاهی به مواد آرایشی و بهداشتی خود داشته باشید. استفاده از محصولات آرایشی خصوصاً موادی که بر پایه روغن هستند می توانند منافذ پوست را مسدود کنند و منجر به تشکیل آکنه شوند. از استفاده از محصولات چرب خودداری کنید و تنها از محصولات غیر کمدون زا و فاقد چربی استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که این محصولات هم ممکن است منجر به بروز آکنه شوند.

داروها و بیماری ها

برخی اوقات آکنه بزرگسالی می تواند علامت مسئله ای زمینه ای مانند بیماری تخمدان پلی کیستیک باشد. زنان اگر دچار علائم دیگر مانند افزایش رشد مو، افزایش وزن و غیره به علاوه آکنه هستند، باید به پزشک مراجعه کنند. استفاده از استروئید ها، روش های کنترل بارداری، هورمون درمانی و برخی داروهای دیگر می توانند منجر به بروز آکنه شوند. اگر فکر می کنید داروهایی که مصرف می کنید علت آکنه شماست، به پزشک مراجعه کنید.

وراثت

سابقه خانوادگی یکی دیگر از عوامل دخیل در بروز آکنه است. اگر والدین شما سابقه آکنه داشته باشند، احتمال آکنه بزرگسالی بیشتر خواهد بود. همچنین، بزرگسالانی که پوست چرب دارند بیشتر مستعد تشکیل جوش های سر سیاه و بثورات پوستی هستند. نوع پوست هم ارثی است.

آکنه بزرگسالی می تواند خسته کننده باشد ولی، امید خود را از دست ندهید. تقریباً همه موارد آکنه بزرگسالی را می توان با درمان مناسب با موفقیت کنترل کرد. جوش های خفیف را می توان با روش های OTC درمان کرد. ولی، در موارد شدید تر لازم است برای کنترل کردن آکنه به متخصص پوست مراجعه کنید.

منبع: راسخون

به "علت آکنه بزرگسالان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت آکنه بزرگسالان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید