آغاز بازسازی یادگار دوره صفویه در ساوه

به گزارش وبلاگ شهبازی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، آغاز بازسازی یادگار دوره صفویه در ساوه صورت گرفت.

آغاز بازسازی یادگار دوره صفویه در ساوه

انتشار گزارش ایسنا در تاریخ 13 تیر امسال با عنوان خطر ریزش کامل در کمین یادگار دوره صفوی در ساوه بازتاب گسترده ای را در بین مسئولان و متولیان این بنای تاریخی با عنوان بقعه سید ابورضا (ع) در پی داشت تا جایی که با پیگیری صورت گرفته، از چند روز پیش عملیات بازسازی عین به عین این یادگار دوره صفوی در ساوه آغاز شد.

در این گزارش و گزارش دیگری که در سوم آذر 1394 با عنوان سید ابورضا، لرزان از هیاهوی شهر منتشر شد، نسبت به تهدیداتی که متوجه این بنای تاریخی ارزشمند مستقر در مرکز شهر ساوه بود، هشدار داده شد.

در این گزارش بیان شد که بناهای تاریخی که قدمت طولانی داشته باشند از ارزش بالایی برخوردارند، چرا که بیانگر تاریخ و پیشینه کهن یک سرزمین هستند و قطعا اگر تهدیدی متوجه آن بنا گردد به لحاظ قدمت بالای آن بازسازیش سخت و گاهی شاید ناممکن باشد.

گرچه یک اثر تاریخی نظیر این بنا که به علت مدفون بودن این امامزاده جلیل القدر در آن به عنوان یک پایگاه دینی و مذهبی می تواند به عنوان قطب فرهنگی در مرکز شهر تاریخی همانند ساوه کارکرد داشته باشد، اما بدنه این بقعه متبرکه روزانه لرزان از هیاهوی شهری و ناملایمات روزگار است.

ساخت و سازهای مجاور این بقعه متبرکه و دخل و تصرفاتی که در محوطه تاریخی استقرار این بنا صورت گرفته و می گردد از یک سو و عبور و مرور وسایط نقلیه سبک و سنگین به جهت تامین احتیاج بازار بزرگ شهر ساوه که به موازات این بنای ارزشمند قرار گرفته از سوی دیگر و حجم بالای تردد شهروندان از جمله تهدیداتی است که روزانه لرزه بر تن این اثر ارزشمند تاریخی و دینی می اندازد.

گرچه با احداث پیاده راه در خیابان امام (ره) بخشی از ترددهای غیر ضروری وسایط نقلیه از مجاورت این بقعه کاسته شده است اما خیابان منتهی به این بنا همچنان شاهد عبور و مرور خودروهایی است که تردد آنها به زعم کارشناسان میراث فرهنگی موجب سستی و ریزش بنای این اثر کهن می گردد.

هیاهوی شهر از یک طرف و بارش های باران از طرف دیگر موجب شده که بخشی از سقف و دیواره های این بقعه تاریخی تخریب و زخمی بر چهره این بنای ارزشمند تاریخی ایجاد گردد، بخشی از هنر معماری اصیل ایرانی بکار رفته در احداث سازه این بقعه متبرکه بر اثر تخریب نابود شده و حال و روز این بنای تاریخی خوش نباشد.

قرار بود جلسه ای با حضور مراجع ذیربط برای آنالیز تمامی جوانب تشکیل گردد و در قالب ارائه یک طرح جامع با تائید نهایی به وسیله کمیته فنی در مرکز استان، زمینه بازسازی و بازسازی این بقعه فراهم گردد.

در روزهای اخیر آگاه شدیم عملیات اجرایی بازسازی عین به عین این بنای تاریخی و بقعه متبرکه آغاز شده است، خبری که رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه نیز صحت آن را تائید کرد.

رضا ایاز با اشاره به اینکه عملیات اجرایی بازسازی این اثر با پیگیری هایی که از سوی نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، امام آدینه، دادستان و فرماندار شهرستان صورت گرفته بود آغاز شده، اظهار کرد: با اصلاح طرح جامع بازسازی این بنای تاریخی از سوی هیات امنای بقعه امامزاده سید ابورضا (ع) و تائید آن در کمیته فنی مرکز استان و به علت تخریب بخشی از سقف بقعه و خطراتی که در پی داشت و باید سریعا اصلاح صورت می گرفت لذا بازسازی عین به عین آن در کمیته فنی استان مصوب شد.

وی با اشاره به اینکه عملیات بازسازی بقعه متبرکه امامزاده سید ابورضا (ع) به وسیله هیات امنای این بقعه متبرکه و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه تحت نظارت اداره میراث فرهنگی صورت میگیرد، اضافه نمود: براساس مصوبه کمیته فنی چون بقعه متبرکه در لیست آثار ملی ثبت شده است باید عین بقعه قبلی احداث و در اجرای طرح های جانبی و محوطه سازی براساس طرح جامع تصویب شده عمل گردد.

ایاز پیرامون آغاز بازسازی یادگار دوره صفویه در ساوه اضافه نمود: طرح ارائه شده به منظور بازسازی بقعه متبرکه امامزاده سید ابورضا (ع) پس از تصویب در کمیته فنی به اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه ابلاغ شده و عملیات اجرایی آن از چند روز گذشته آغاز شده است.

لازم به ذکر است بنای تاریخی بقعه سید ابورضا (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) متشکل از یک صحن نسبتا وسیع و ساختمان بقعه ای که در مرکز آن تشکیل شده از آثار دوره صفوی است و در ضلع شرقی و ابتدای بازار ساوه واقع شده است و به نام امامزاده سید ابورضا (ع) شناخته می گردد.

منبع: همگردی

به "آغاز بازسازی یادگار دوره صفویه در ساوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز بازسازی یادگار دوره صفویه در ساوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید