توافق اعضای پیمان تی.پی.پی برای ادامه کار بدون حضور آمریکا

به گزارش وبلاگ شهبازی به نقل از رویترز، 11 عضو پیمان تجاری ترانس پاسیفیک (تی.پی.پی/ یا معاهده تجاری اقیانوس آرام) در حاشیه نشست سازمان همکاری های مالی آسیا- پاسیفیک، موسوم به اَپِک در شهر دانانگ ویتنام دیدار نموده و بر ضرورت تداوم همکاری ها توافق کردند.

توافق اعضای پیمان تی.پی.پی برای ادامه کار بدون حضور آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در شروع کار خود در بهمن ماه سال گذشته در راستای اجرای یکی از وعده های انتخاباتی خود، حکم خروج ایالات متحده را از معاهده تجاری تی.پی.پی، صادر کرد و به دنبال این اقدام ابهاماتی در مورد ادامه کار این معاهده مطرح شده بود.

ترتان توان آنه وزیر تجارت ویتنام در این زمینه گفته است: ما بر سخت ترین مشکل غلبه کردیم. این توافق می بایست نهایی گردد، ولی از آن به عنوان توافق جامع و پیشرو برای تی.پی پی. یاد می کنیم.

توشیمیتسو موتیگی وزیر اقتصاد ژاپن نیز ابراز امیدواری نموده است، توافق برای ادامه همکاری ها در چارچوب تی.پی.پی باعث گردد که آمریکا نیز به این معاهده بازگردد.

به گزارش رویترز، بخشی از اهداف معاهده تجاری تی.پی.پی مقابله گسترش تسلط مالی چین است و ژاپن کوشش بسیاری برای تداوم این معاهده انجام داد. این معاهده شامل 11 کشور است که سال گذشته تجارت آنها رقمی در حدود 356 میلیارد دلار بود.

وزیر اقتصاد ژاپن می گوید برای کسب موافقت و ادامه کار این معاهده، 20 ماده از توافق اصلی مسکوت گذاشته می گردد. تصویب این توافق نیازمند موافقت شش کشور از 11 از کشور عضو است.

کانادا ، یکی از اعضای اصلی این معاهده پیشتر اعلام نموده بود که می خواهد مطمئن گردد که این معاهده به اشتغال لطمه نخواهد زد.

این معاهده پس از 5 سال مذاکره میان دولت اوباما و 12 کشور حوزه اقیانوس آرام، پایان در سال 2015 به امضا رسیده بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "توافق اعضای پیمان تی.پی.پی برای ادامه کار بدون حضور آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق اعضای پیمان تی.پی.پی برای ادامه کار بدون حضور آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید