تفاوت اخذ مالیات بر خدمات گردشگری در ایران و دنیا

به گزارش وبلاگ شهبازی، عضو هیات علمی پژوهشکده توریستی جهاد دانشگاهی گفت: کشورهای در حال توسعه به مرور زمان توریست و توریستی را فعالیتی دیدند که باید از آن کسب عایدی داشته باشند؛ از همین رو مالیات بر توریستی را وضع کردند.

تفاوت اخذ مالیات بر خدمات گردشگری در ایران و دنیا

به گزارش وبلاگ شهبازی جواد براتی امروز، چهارم خرداد ماه، در نشست تخصصی جایگاه توریستی در برنامه ریزی مالی که در پژوهشکده توریستی جهاد دانشگاهی برگزار گردید، با آنالیز تفاوت های مالیات بر ارزش اضافه نموده در توریستی کشورهای خارجی و ایران اظهار کرد: در سایر کشورها تنوعی از مالیات ها و عوارض وجود دارد و بخش زیادی از این مالیات ها مستقیم از توریست و بخشی از آن از کسب و کارهایی که به توریستان خدمات می دهند، گرفته می گردد.

وی اضافه نمود: در دوره ای مالیات وجود نداشت و توریست و توریستی در کل اقتصاد جهان سهم چندانی در مالیات نداشت اما کشورهای در حال توسعه به مرور توریستی را به عنوان فعالیتی دیدند که باید بتوانند از آن کسب عایدی داشته باشند؛ از همین رو مالیات بر توریستی را وضع کردند.

عضو هیات علمی پژوهشکده توریستی جهاد دانشگاهی ادامه داد: به عنوان مثال در سال 1995 در اتحادیه اروپا فقط 7 کشور عوارض خروج از کشور را دریافت می کردند اما در حال حاضر همه کشورهای اروپایی این عوارض را دریافت می نمایند. این موضوع نشان می دهد که کشورها چه اندازه به سمت کسب عایدی از توریستی پیش رفته اند. در ایران نیز از سال 1365 عوارض خروج از کشور از مسافران دریافت می شد.

براتی اظهار داشت: پس از وضع مالیات ها در یک دوره، رقابت در توریستی ایجاد شد که از اهمیت بالایی برخوردار بود. از همین رو کشورها به این نتیجه رسیدند که در بخش توریستی باید کاهش قیمت داشته باشند که در نتیجه تخفیف ها و یا معافیت هی مالیاتی را در دستور کار خود قرار دادند.

وی توضیح داد: در ایران نیز مالیات بر ارزش اضافه نموده داریم. آژانس های مسافرتی تنها از کارمزدی که دریافت می نمایند مالیات بر آن ها تعلق می گیرد. هتل های زیر سه ستاره و بخش حمل ونقل ریلی و جاده ای نیز معاف از مالیات بر ارزش اضافه نموده هستند. بعلاوه شرکت های تازه تاسیس تا پنج سال معاف از پرداخت مالیات هستند. عوارض فرودگاهی نیز از دیگر مالیات اخذ شده از توریست و کسب و کارهای توریستی در ایران است.

عضو هیات علمی پژوهشکده توریستی جهاد دانشگاهی بیان نمود: اتحادیه اروپا معافیت های مالیاتی بسیار بالایی دارد. بخش قابل توجهی از کشورها تا 27 درصد مالیات بر ارزش اضافه نموده از توریستان دریافت می نمایند. هچنین رستوران ها، اماکن ورزشی و تفریحی آن ها نیز این مالیات را دریافت می نمایند. میانگین نرخ های مالیاتی در اروپا 15 درصد است و بعضی از کشورها میزان کمتری مالیات از توریستان خود دریافت می نمایند.

براتی گفت: در آمریکای جنوبی و کشورهایی مانند اروگوئه، برزیل، آرژانتین، پرو و اکوادور مالیات بر اقامت از توریستان دریافت می گردد. کشورهایی مانند بولیوی و شیلی نیز معافیت مالیاتی برای توریستان خود در نظر گرفته اند. بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی نیز از سفرهای هوایی مالیات دریافت می نمایند.

وی ادامه داد: در بعضی از کشورها مالیت ها در شهرهای مختلف آن فرق دارد. در سطح بین المللی کشورهای زیادی را می بینیم که نرخ های فرق داردانی و شهری اعمال نموده اند.

عضو هیات علمی پژوهشکده توریستی جهاد دانشگاهی توضیح داد: معافیت هتل ها از مالیات بر ارزش اضافه نموده بسیار زیاد است. تقریبا تمام کشورهای آمریکای جنوبی هتل ها را از مالیات بر ارزش اضافه نموده معاف نموده اند.

در ایران مالیات بر اقامت وجود ندارد

براتی اضافه نمود: مالیات بر اقامت که مالیات مهمی محسوب می گردد در ایران نداریم. در کشورهای اروپایی این مالیات برای سنین، استان ها و شهرهای مختلف، فرق دارد. به عنوان مثال در بلغارستان به ازای هر شب اقامت یک دهم یورو از توریست مالیات گرفته می گردد اما در بلژیک 7.5 یورو از توریست برای یک شب اقامت مالیات دریافت می گردد که مبلغ قابل توجهی است. البته این مالیات برای نوجوانان و بچه ها به شدت کاهش پیدا می نماید.

وی با اشاره به اثرات مستقیم و غیرمستقیم مالیات بر ارزش اضافه نموده گفت: اگر یک درصد مالیات بر ارزش اضافه نموده در خدمات تامین مکان اضافه کنیم، حدود 88 صدم درصد به قیمت خدمات هتل ها در استان و 36 صدم درصد به قیمت خدمات هتل ها در کشور اضافه می گردد. مالیات در کشور یکسان اعمال می گردد، اما افزایش قیمت در خراسان رضوی انتظار می رود بیشتر از افزایش قیمت از میانگین کشوری باشد.

براتی بیان نمود: اگر یک درصد مالیات بر ارزش اضافه نموده به کسب و کارهای هوایی داشته باشیم، باز هم خراسان رضوی افزایش قیمت بیشتری در خدمات هوایی نسبت به میانگین کشوری خواهد داشت. به این علت است که سهم ساختاری خراسان رضوی در کل حمل ونقل هوایی کشور قابل توجه است.

وی یادآور شد: اگر یک درصد مالیات بر دفاتر خدمات مسافرتی اضافه کنیم تفاوتی بین کشور و استان نخواهیم دید، اما حمل ونقل هوایی و ریلی اثرات غیرمستقیمی از افزایش مالیات بر دفاتر خدمات مسافرتی خواهند داشت.

عضو هیات علمی پژوهشکده توریستی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: خدمات تفریحی و تفریح خراسان رضوی نیز بیشترین تاثیرپذیری را از یک درصد افزایش مالیات بر روی افزایش قیمت ها خواهد داشت. شاید با افزایش یک درصد مالیات سه تا چهار برابر بیشتر از کشور افزایش قیمت داشته باشند.

براتی گفت: در پیش نویسی که برای برنامه هفتم توسعه ارائه شده است، صحبت شده که مالیات بر ارزش اضافه نموده را از 9 درصد طی چهار سال به 13 درصد افزایش دهند. حال اگر در هر سال مالیات یک درصد افزایش پیدا کند، چه تفاوت هایی ممکن است در قیمت های بخش توریستی بین استان و کشور داشته باشیم.

منبع: دنیای سفر

به "تفاوت اخذ مالیات بر خدمات گردشگری در ایران و دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت اخذ مالیات بر خدمات گردشگری در ایران و دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید