پل ورسک در سوادکوه ، عکس

به گزارش وبلاگ شهبازی، شاید بارها در گذر از محور سوادکوه و راستا شمال به تهران یا برعکس از روی پل قدیمی ورسک گذشته باشید یا از دور تماشاگر آن بوده اید.

پل ورسک در سوادکوه ، عکس

پلی که برخلاف انتظارها از شاهکارهای معماری جهان به شمار میرود و پیوند دهنده 2 کوه عظیم در ارتفاعات روستای ورسک سوادکوه و جنوب و شمال ایران است؛ مهندسیِ خارق العاده ای که توانسته جهانگردان خارجی را هم به شگفتی وا دارد و تحسین مهندسان امروزی جهان را برانگیزاند.

این بار نه با بلیط هواپیما مازندران بلکه با دل سپردن به جاده های شمالی و محور سواد کوه به تماشا پلی بروید که از عمق تاریخ به جهانی امروزی راه باز نموده است.

چرا بازدید از پل ورسک سوادکوه پیشنهاد می گردد؟

پل ورسک از شاهکارهای مهندسی کشور و جهان به تعداد می آید.

به خاطر قرارگیری در ارتفاعات، عبور از روی این پل هیجان انگیز است.

این پل به خاطر ارتفاعش از کف دره در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.

پل ورسک عظیم ترین پل راه آهن ایران است.

این پل، زیبایی طبیعت کوهستانی البرز را دوچندان نموده است.

اهمیت تاریخی و مهندسی آن باعث ثبت پل ورسک در فهرست آثار ملی کشور شده است.

وینستون چرچیل لقب پل پیروزی را به پل ورسک داده بود.

پل ورسک کجاست؟

شهرستان سواد کوه مازندران روستایی به نام ورسک دارد که 2 کوه عظیم عباس آبادش در راستا خط آهن تهران- شمال قرار دارند و این 2 کوه به وسیله پلی به نام پل ورسک به هم وصل شده اند. این پل پیوند دهنده شمال و جنوب کشور است و تنها برای عبور قطارهای مسافربری تهران- گرگان، تهران- ساری و بعلاوه قطارهای سوختی و باری استفاده می گردد و در 45 کیلومتری جنوب شهر زیرآب و 85 کیلومتری قائمشهر قرار گرفته است.

تاریخچه پل ورسک سوادکوه

طرح احداث راه آهن سراسری کشور در سال 1305 به تصویب مجلس رسید و حکومت رضا شاه تصمیم داشت ساخت آن را به شرکت های خارجی بسپارد. بعد از آنکه چندین شرکت آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی در ساخت راه آهن این منطقه ناکام مانده بودند، این پروژه در سال 1312 به شرکتی دانمارکی سپرده شد و کار ساخت پل از سال 1313 آغاز شد.

اجرای این پروژه با توجه به موانع طبیعی با چالش های فراوانی روبرو بود ولی برترین مهندسان اروپا آن را ممکن ساختند و سرانجام در سال 1315 ساخت پل به سرانجام رسید و رضاشاه شخصا در مراسم افتتاحیه پل حضور پیدا کرد.

ساخت پل ورسک سوادکوه

پس از عقد قرارداد، برترین مهندسان اروپایی برای نقشه برداری و طراحی راهی این منطقه شدند ولی طرح اولیه آن ها به علت شیب تند گردنه های کوه ها و خطرات احتمالی منتفی شد. سرانجام آن ها راستا صعب العبوری را که در 3 کیلومتری دره ورسک قرار گرفته است، به شکل سه پله طراحی کردند تا حرکت قطار با کمترین خطر روبرو گردد. این راستا به سه خط طلا معروف شد. در ادامه این راستا، دره ورسک قرار داشت که برای عبور از آن باید پلی ساخته می شد. در نهایت این پل با ساده ترین امکانات و ابزارهای مهندسی همانند دریل دستی، داربست های چوبی و دینامیت ساخته شد.

مشخصات فنی پل ورسک

جالب است بدانید در روزگاری که ساخت چنین پلی مستلزم امکانات و شیوه های نوینی بود، بدون استفاده از هیچ فولاد یا سازه فلزی پل ساخته شد و تنها مصالح آن شامل سیمان، آجر، ملات و شن بود. این شرکت تضمین داده بود که پل ورسک 70 سال عمر خواهد داشت و امروزه با گذشت بیش از 8 دهه همچنان راسخ بر بالای کوه های سوادکوه برقرار است. در ضمن این پل 86 متری دارای 10 دهانه کوچک و یک دهانه عظیم 66 متری بوده و در ارتفاع 2140 متری از سطح دریا ساخته شده و ارتفاع آن از ته دره به 110 متر می رسد.

سازندگان پل ورسک چه کسانی بودند؟

رئیس نظارت ساختمان پل مهندسی اتریشی به نام رابسویچ بود که به همراه خانواده اش در دره ورسک و نزدیک پل اقامت داشت، او مسئول احداث تول های راستا راه آهن هم بود. طراح پل و سرپرست مهندسان محاسب، مهندسی سوئیسی به نام هانس اتو ناتر بود که از نابغه های ریاضی به حساب می آمد و قبلا طراح پل و ایستگاه راه آهن برن سوئیس بود.

ضمن اینکه یکی از مهندسان اتریشی به نام والتر اینگر هم در زمان تکمیل پروژه از روی پل سقوط می نماید و در روستای ورسک دفن می گردد. یورگن ساکسیلد هم مدیرعامل شرکت کامپساکس، شرکتی بود که ایران با آن قرار داد بست، او بعدها کتاب خاطراتی با اسم خاطرات یک مهندس دانمارکی چاپ کرد که نمایی از پل ورسک را روی جلد کتابش استفاده نموده بود.

پل ورسک در زمان جنگ جهانی دوم

پل ورسک متفقین را به پیروزی رساند؛ بله این جمله بدون اغراق گفته شده و نه تنها نقش و صندلی پل ورسک در جنگ جهانی دوم قابل انکار نبوده بلکه فرماندهان قوای متفقین هم به اهمیت این پل در پیروزیشان اعتراف نموده اند. شاید اگر خط آهن و پل ورسک ساخته نمی شدند، سرنوشت جهان طور دیگری رقم می خورد.

در جریان جنگ جهانی دوم، ایران محلی برای جابه جایی اسلحه و مهمات بین نیروهای متفقین بود و با یاری رسانی به اتحاد جماهیر شوروی توانست مانع تسلط نازی ها به جهان گردد. چرچیل نخست وزیر انگلیس لقب پل پیروزی را به این پل داد.

کمپینگ و بازدید از آبشار برای تماشا پل ورسک

طبیعت زیبای منطقه سوادکوه و روستاه های اطراف آن برای ماجراجویی های طبیعت گردی و کمپینگ، گزینه ایده آلی به تعداد می فرایند و در این راستا می توان جاذبه های مختلفی از جمله پل ورسک را دید. می توانید در مناطقی که به پل ورسک دید دارند، کمپ خود را بر پا کنید یا با تورهای گردشگری به بازدید از آبشار ورسک بروید. در گذر از راستا روستا به سمت آبشار که کمتر از نیم ساعت طول می کشد، از زیر پل ورسک عبور خواهید کرد و می توانید دقیق تر نظاره گر معماری آن باشید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از پل ورسک چه قدر است؟

بازدید از پل ورسک هیچ هزینه ای ندارد و تماشای آن از دور ممکن است، یا می توان سوار بر قطارهای مسافربری از روی آن گذشت. به همین جهت زمان پیشنهادی آن بسته به شرایط آب و هوایی، نحوه بازدید و مسافتتان از پل متفاوت خواهد بود.

فصل مناسب برای بازدید از پل ورسک سواد کوه چه زمانی است؟

طبیعت اطراف این پل در هر فصلی از سال جلوه خاصی به این پل می دهند، مخصوصا در ماه های زمستانی که کوه ها و دره های آن منطقه سفید پوش می شوند، پل ورسک باشکوه تر و با ابهت تر از همواره به نظر می آید ولی اگر قصد طبیعت گردی دارید و می خواهید از آبشار تماشا کنید، این سفر را به ماه های بهاری موکول کنید.

چگونه به پل ورسک سواد کوه برویم؟

برای اینکه شکوه و عظمت پل ورسک را در میان کوه های البرز ببینید باید به وسیله محور فیروز کوه به سمت شهر فیروزکوه و میدان اصلی آن راه بیافتید. با در پیش گرفتن راستا فرعی به سمت روستای ورسک، ابتدا سه خط طلایی را می بینید و بعد از تونل هم می توانید پل ورسکی را که در احاطه پوشش گیاهی آن منطقه و کوه های راسخ است، ببینید.

چه هتل هایی در نزدیکی پل ورسک سواد کوه برای اقامت وجود دارند؟

در این روستای زیبای سواد کوه، خانه هایی روستایی با چشم میزان پل ورسک اجاره داده می شوند. این خانه ها در بافت جنگلی، کوهستانی و ییلاقی منطقه قرار دارند و از پنجره و ایوان آن ها می توان نظاره گر طبیعت زیبای اطراف و بعلاوه پل ورسک بود. این ویلاها به صورت دربستی در اختیار مهمانان قرار می گیرند.

از چه جاهای تماشای دیگری می توان بازدید کرد؟

آبشار ورسک: 1.5 کیلومتر

سه خط طلا: 3 کیلومتر

چشمه شورآب گدوک: 20 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به پل ورسک سواد کوه هستند؟

رستوران چاپارخانه: 400 متر

آش و دوغ سنتی گدوک: 10 کیلومتر

منبع: گردشبان

به "پل ورسک در سوادکوه ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل ورسک در سوادکوه ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید