دستور به سفارت آمریکا در کابل: وسایل و اسناد حساس را نابود کنید

به گزارش وبلاگ شهبازی، در حالی که پیشروی های برق آسای طالبان در سراسر افغانستان ادامه دارد، شبکه سی ان ان با انتشار گزارشی اظهار داشت سفارت ایالات متحده در کابل به کارکنان خود دستور داده تا وسایل و اطلاعات محرمانه را نابود نمایند.

دستور به سفارت آمریکا در کابل: وسایل و اسناد حساس را نابود کنید

به گزارش وبلاگ شهبازی به نقل از ایسنا، بنابر همین گزارش این تصمیم در حالی اتخاذ می گردد که یک مقام دیپلماتیک ایالات متحده می گوید براساس برآورد های یکی از دستگاه های اطلاعاتی، این احتمال وجود دارد که کابل در 7 روز و یا حتی 72 ساعت آینده کاملا محاصره گردد.

سی ان ان می گوید کارکنان سفارت ایالات متحده بعلاوه موظف شده اند تا وسایلی که ممکن است برای اهداف تبلیغاتی مورد سوءاستفاده قرار گیرند، از جمله پرچم های ایالات متحده و نشان های دولتی و نظامی این کشور را نابود نمایند.

ایالات متحده با وجود اعزام نیروی نظامی بیشتر به افغانستان برای خارج کردن شهفرایندان این کشور و تضمین ادامه فعالیت دیپلماتیک، بسیاری از کارکنان سفارت خود را هم از مرکز این کشور جنگ زده خارج می نماید.

مراکز ولایت های افغانستان یکی پس از دیگری به تصرف طالبان در می آید. در آخرین تحولات، اعلام شده است علاوه بر شهر های عظیم هرات و قندهار که شب گذشته سقوط کردند، طبق اعلام رسانه ها کنترل شهر های لشکرگاه مرکز ولایت هلمند و فیروزکوه مرکز ولایت غور هم به دست طالبان افتاد.

نیرو های طالبان در یک هفته اخیر به سرعت توانستند بیش از 10 مرکز ولایت های افغانستان را به تصرف خود درآوردند. این اقدامات در حالی اجرا شده که قرار است تا دو هفته دیگر نیرو های نظامی خارجی به طور کامل از افغانستان خارج شوند.

در حالی که کابل هنوز به طور مستقیم تهدید نشده است، اما ترس از سقوط مرکز بیش از پیش در بین شهفرایندان این شهر دیده می گردد. با این حال طبق آخرین ارزیابی های اطلاعاتی ارتش آمریکا، کابل ممکن است در مدت 30 روز آینده تحت فشار نیرو های طالبان قرار گیرد و اگر فرایند های کنونی ادامه یابد این نیرو ها می توانند در چند ماه آینده کنترل کامل افغانستان را به دست گیردند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، تخمین زده می گردد که طالبان اکنون بیش از دو سوم کشور را در اختیار داشته باشد.

هزاران نفر از ساکنان شهر های تصرف شده افغانستان خانه های خود را ترک نموده و دست به فرار زده اند.

مزار شریف، مرکز ولایت بلخ، سنگر نو دولت و نیرو های مردمی به رهبری عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور انتخاب شد.

این دو چهره شناخته شده و رقیب دیرینه روز آدینه تعهد کردند در ایستادگی در برابر طالبان اختلافاتشان را کنار می گذارند و هماهنگ می شوند تا تاریخ آنان را سرزنش نکند و اگر اتحاد شکستند خائنان ملی معرفی شوند.

دوستم و نور به همراه شماری از دیگر چهره های شناخته شده افغانستان، مرکز فرماندهی را دفتر والی بلخ برگزیدند و تصمیم گرفته شد سپاه 209 شاهین تجهیزات لازم را در اختیار نیرو های مردمی قرار دهد، رهبری نیرو های مردمی بر عهده عطامحمد نور باشد و ژنرال دوستم بر عملیات ها نظارت کند و مشورت بدهد.

حاضران در نشست تعهد سپردند که در دفاع از دروازه افغانستان، بلخ، در برابر طالبان تا پای جان می جنگند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با ابراز تاسف از گزارش های اولیه مبنی بر اعمال محدودیت شدید حقوق بشر به وسیله طالبان در منطقه ها تحت کنترل آن ها گفت که بسیار نگران است. وی اضافه نمود: نظاره کردن از دست رفتن حقوق زنان و دختران افغان که به سختی به دست آمده وحشتناک و دلخراش است.

پنتاگون وزارت دفاع آمریکا، گفت که کابل برغم پیشروی سریع طالبان به سمت مرکز افغانستان با تهدید قریب الوقوع روبرو نیست. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با این حال در این کنفرانس مطبوعاتی گفت اگرچه مرکز در حال حاضر در معرض تهدید قریب الوقوع نیست، اما طالبان درصدد قطع ارتباط و به انزوا کشاندن کابل است.

این سخنان کربی در حالی است که طالبان با تصرف شهر پُلِ عَلم، مرکز ولایت لوگر به 50 کیلومتری مرکز و دروازه های آن رسیده اند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا وعده داد که به افغانستان پشت نخواهد نمود.

وی بعلاوه از کشور های غربی خواست تا با همکاری با یکدیگر مانع از تبدیل افغانستان به خاکریزی برای تروریسم شوند.

نخست وزیر بریتانیا که پس از جلسه اضطراری دولتش برای آنالیز بحران افغانستان سخن می گفت وعده داد که کشورش راستا اعمال فشار سیاسی و دیپلماتیک را دنبال خواهد نمود. بوریس جانسون با این حال احتمال راه چاره نظامی در شرایط کنونی را رد کرد.

وی گفت: آنچه ما اکنون باید انجام دهیم این است که به افغانستان پشت نکنیم. باید در مقابل به اسم عضو شورای امنیت با شرکایمان همکاری کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که دولت کابل اجازه تبدیل کشور به خاستگاهی برای تروریسم را نخواهد داد.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا از تصمیم آمریکا برای خروج نظامیانش از افغانستان انتقاد نموده بود. وی گفت: نه موقع مناسبی بود و نه تصمیم درستی بود. القاعده احتمالا باز خواهد گشت.

وزیر دفاع بریتانیا بعلاوه گفته بود که از آنچه یک تهدید برای امنیت و منافع بریتانیا محسوب می گردد نگران است.

گزارش ها از افغانستان حاکی است که گروهی از نظامیان آمریکایی برای یاری به فرایند تخلیه دیپلمات های ایالات متحده از افغانستان وارد خاک این کشور شدند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز آدینه پس از ملاقات با نمایندگان کشور های عضو این سازمان در بروکسل و بدنبال تصمیم واشنگتن و لندن به خارج کردن شهفرایندانشان از افغانستان، گفت که ناتو تا جای ممکن از دولت حمایت خواهد نمود و حضور دیپلماتیک خود در افغانستان را با شرایط موجود تطبیق خواهد داد.

وی اضافه نمود: متحدان ناتو از مقدار بالای خشونت ناشی از حمله طالبان، از جمله حمله به غیرنظامیان، ترور های هدفمند و گزارش هایی که سایر موارد نقض جدی حقوق بشر را شامل می گردد، نگرانند.

دولت های نروژ و دانمارک روز آدینه گفتند که سفارتخانه های خود در کابل را بطور موقت می بندد.

اسلو و کپنهانگ بعلاوه همه کارکنان سفارتخانه هایشان را از افغانستان خارج خواهند کرد. همزمان فنلاند هم گفت 130 نفر از کارکنان محلی سفارت خود را از کابل خارج می نماید.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم گفت که برلین با توجه به تحولات اخیر در افغانستان در نظر دارد تعداد کارکنان دیپلماتیک خود در این کشور را به حداقل ممکن برساند.

الیزا راگی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوئیس (DFAE) هم گفت که سوئیس در پی تشدید خشونت در افغانستان، تعداد کارکنان خود را در افغانستان به نصف کاهش داده و به سه نفر رسانده و میخواهد آن ها را به زودی تخلیه کند.

وی گفت: با توجه به پیشرفت اوضاع در افغانستان، وزارت خارجه تعداد کارکنان سوئیس در این کشور را به نصف رسانده است. در نتیجه، در حال حاضر سه نفر در کابل به جای مانده اند. وزارت خارجه این افراد را به زودی به کشوری دیگر منتقل می نماید.

اسپانیا هم به نوبه خود از تخلیه پرسنل و شهفرایندان خود در افغانستان و هم افغانانی که در طول جنگ در افغانستان با نیرو های اسپانیایی همکاری کردند، اطلاع داد. خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه، اتحادیه اروپا نگرانی شدید خود را از وخامت اوضاع در افغانستان با توجه به پیشروی نیرو های طالبان به سمت کابل گفت و گفت.

وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه ای گفت که بازگشت کارکنان سفارت، اسپانیایی هایی که در کشور به جای مانده اند و افغان ها و خانواده های آن ها که در کنار هم کار کردند، شروع شده است.

بلژیک و فرانسه بار دیگر از شهفرایندان خود در افغانستان خواسته اند تا با پیشروی طالبان افغانستان را ترک نمایند.

آخرین تماس با فرانسوی ها در افغانستان از سوی سفارت این کشور در کابل در اواسط ماه ژوییه در میان تشدید جنگ در سراسر کشور و خروج نیرو های بین المللی صورت گرفت. به شهفرایندان فرانسوی پیشنهاد خروج از افغانستان با پرواز رایگان ویژه پاریس در 16 ژوئیه، که به وسیله دولت سازماندهی شده بود، داده شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز آدینه در پاسخ به پرسش وبلاگ شهبازی مبنی بر اینکه آیا فرانسه قصد تخلیه دیپلماتیک خود را دارد، گفت: به علت وخامت اوضاع امنیتی، ما مجدداً هفته گذشته از فرانسوی ها خواستیم تا کشور افغانستان را در اسرع وقت ترک نمایند. پاریس همچنان تحولات نگران نماینده در کشور آسیای مرکزی را دنبال می نماید. ووتر پولز، سخنگوی وزارت خارجه بلژیک هم گفت که بروکسل قبلاً از بلژیکی ها خواسته بود که افغانستان را ترک نمایند.

وزیر دفاع کانادا گزارش ها درباره استقرار نیرو های ویژه این کشور در افغانستان را برای تضمین امنیت کانادایی های به جای مانده در این کشور تایید کرد.

منبع: جام جم آنلاین

به "دستور به سفارت آمریکا در کابل: وسایل و اسناد حساس را نابود کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور به سفارت آمریکا در کابل: وسایل و اسناد حساس را نابود کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید