تاریخ چندهزار ساله زیر چرخ موتورسیکلت ها!

به گزارش وبلاگ شهبازی، مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: قبل از تعطیلات نوروز، تفاهم نامه ای با شهرداری داشتیم که قرار بر این شد، شهرداری ابتدا برای ساماندهی تپه اشرف ورود پیدا کند اما هنوز به مرحله عمل نرسیده است.

تاریخ چندهزار ساله زیر چرخ موتورسیکلت ها!

به گزارش از ، تپه اشرف، نامی است که شاید این روز ها اصفهانی ها بیشتر با آن آشنا باشند، تپه ای که از سال 1360 نخستین اکتشافات غیرعلمی را تجربه کرد و سال 1372 منطقه مشتاق سوم اصفهان تعریض و به خیابانی دوطرفه تبدیل شد که همین امر باعث شد قسمت های گسترده ای از سازه های تاریخی بخش شمالی آن نابود شود.

در این تپه قدیمی ترین اشیای مطالعاتی یافت شده از طریق گروه باستان شناسی مربوط به دوره اشکانی است که به لحاظ تحقیق درباره گذشته این تپه بسیار حائز اهمیت بوده و به باستان شناسان کمک می کند تا گذشته تاریک این محوطه تاریخی را روشن کند. نکته مهم در خصوص قدمت تپه اشرف این است که با توجه به تجزیه و تحلیل ملات و اکتشاف بقایای سازه، نشانه هایی از دوران پیش از اسلام دیده شده و احتمال اینکه سابقه تاریخی آن به سال های قبل از اشکانیان هم برسد وجود دارد.

مرداد ماه سال 99 بود که دریچه تازه ای به تاریخ بیش از 2 هزار ساله این منطقه باز شد. سرپرست هیأت کاوش تپه اشرف اصفهان به کشف جسد بانوی اشکانی از تپه اشرف خبر داد و گفت: تا به امروز دو اسکلت در تپه اشرف پیدا شده که یکی از آن ها بسته بندی و برای انتقال به رکیب خانه جهت مطالعه و بررسی های لازم آماده شده است و طی شدن مراحل برای بازدید عموم در نمایشگاه قرار خواهد گرفت، اما نسبت به تصمیم پیرامون دیگر اسکلت ها یافت شده باید تصمیم گیری و بررسی های لازم جهت چگونگی انتقال ها انجام بگیرد.

این در حالی است که نخستین عملیات کاوش تپه اشرف اصفهان از 27 تیر 89 به همراهی تیم 17 نفره به مدت 45 روز انجام یافت، تپه اشرف چندین لایه باستان شناسی دارد که بر اساس لایه نگاری اجرا شده متعلق به پنج دوره تاریخی است که به ترتیب از پایین به بالا دوره اشکانی، دوره ساسانی، دوره انتقالی ساسانی به اسلامی، قرن 4 و 5 هجری و قرن 12 هجری را شامل می شود.

این در حالی است که در سال 92 با این خبر که با توقف عملیات کاوش در تپه اشرف خطرات بسکمک این مکان ارزشی را تهدید می کند، توسعه بافت شهری در این تپه و همچنین تجمع زباله در این محل منجر به نگرانی باستان شناسان و میراث فرهنگی شده است روبرو شدیم.

یک کارشناس فرهنگی در سال 91 به لزوم حصارکشی اشاره می کند و برای حفاظت و نگهداری تنها تپه تاریخی شهر اصفهان، جلوگیری از دخل و تصرف های معمول در حریم تپه و همچنین نصب فنس (نرده های فلزی) در اطراف محوطه تپه اشرف را لازم می داند، این در حالی است که اکنون در سال 1400 به سر می بریم و موتور ها روی تپه همچنان در رفت و آمدند!

با وجود اینکه محسن مصلحی، سرپرست وقت اداره کل میراث فرهنگی سابق اصفهان در سخنان خود به اینکه اتمام کاوش های تاریخی تپه اشرف، اولویت اصلی سازمان میراث فرهنگی است و به محض تأمین بودجه کاوش های باستان شناسی و حفاظت از این منطقه بار دیگر از سر گرفته می شود، با گذشت حدود 9 سال معلوم نیست بودجه ها به کدام جیب وارد شده است؟

در ادامه ماجرای پر فراز و نشیب تپه اشرف، سرپرست هیأت کاوش تپه اشرف اصفهان، جعفری زند در شهریور سال 99 از انعقاد یک تفاهم نامه بین میراث فرهنگی و شهرداری خبر می دهد و می گوید شهرداری منطقه 4 از این پس حامی ادامه کاوش های ما در این منطقه خواهد بود.

باید دید تپه ای که اللهکمک، مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان آن را جز معدود منطقه ها باستانی می داند که منجربه کشف پیشینه رمزآلود این شهر تاریخی می شود، پس از انعقاد تفاهم نامه ای که قبل از تعطیلات نوروز با شهرداری برای ساماندهی این تپه بسته شد، چه سرنوشتی خواهد داشت؟ آیا دعوای کم بودن بودجه، کاغذبازی، تفاهم نامه های رومیزی و زیرمیزی تعیین خواهد شد؟

فریدون الهکمک، مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان در خصوص فرایند عملیات های تپه اشرف اظهار کرد: کاوش ها دستاورد های مهمی در تپه اشرف داشتند، ولی ما باید به سمت اجرای پروژه اساسی در این مکان برویم و سایت موزه را احیا کنیم که با محدودیت های منابعی که داریم امکان پذیر نیست.

ما قبل از تعطیلات نوروز، تفاهم نامه ای با شهرداری اصفهان داشتیم که قرار بر این شد، شهرداری ابتدا برای ساماندهی تپه اشرف ورود پیدا کند و نورپردازی و زدن تابلو را انجام دهد و ما زمینه اجرایی و عملیاتی شدن طرح سایت موزه ای را که داریم، فراهم کنیم، ولی هنوز به مرحله عمل نرسیده است.

هم چنین ناصر طاهری، معاون کل میراث فرهنگی اصفهان در این خصوص توضیح داد: تپه اشرف یک تپه ثبت شده در محدوده شهری است و هنوز به جایی نرسیده و در مراحل قبلی خود به جای مانده است؛ بعد از این هر فصل کاوش از طریق آقای جعفری زند اجرا شده، اما هنوز هم کاوش ها کامل نشده، ولی چون یک محوطه شهری است، شهرداری و میراث فرهنگی باید با کمک هم کار انجام دهند.

معاون کل میراث فرهنگی اصفهان اضافه کرد: تفاهم نامه ای هم با شهرداری امضا کردیم، آقای نوروزی و شهردار منطقه 4 آقای اخوان هم در پی این موضوع بودند که تپه اشرف را با همکاری هم سامان دهیم، منظور از ساماندهی؛ کارهایی، چون تکمیل حصارکشی برخی نواحی، نخاله برداری، عدم اجازه ورود افراد به محوطه برای حفظ امینت جانی، انجام کاوش با مجوز های میراث فرهنگی، قرار دادن نگهبان برای تپه است.

او در ادامه گفت: در تفاهم نامه، شهرداری برای ایجاد مداخلاتی از ما اجازه هایی خواست و ما در قالب تفاهم نامه و در چهارچوب قانون، اجازه ها را دادیم و شهرداری باید کارش را شروع کند.

طاهری در خصوص رفت و آمد موتورسیکلت ها روی تپه بیان نمود: رفت و آمد موتورسیکلت آن زمان هم زیاد نبود و به این صورت نبود که آن جا پیست موتورسواری باشد، یک موتورسوار که به موضوع حفظ آثار تاریخی آگاهی نداشته، وارد می شده آن زمان هم بزرگ نمایی و سیاه نمایی می کردند.

معاون کل میراث فرهنگی اصفهان درخصوص نصب حائل مقابل سقاخانه چهارراه نقاشی، اظهار کرد: جلوی سقاخانه بازسازی شده چهارراه نقاشی حائلی نصب نشده، آن جا را ما بازسازی کردیم، آن کاشی ها را کسی نمی تواند بردارد مگر با ابزار؛ اگر نیروی انتظامی یا نهاد های مردمی کمک کنند که کسی نرود، اتفاقی نمی افتد.

او در سرانجام با اشاره به این که ما به نام یک کار حفاظتی گفتیم اگر کسی به خود اجازه سرقت از آثار تاریخی و فرهنگی را بدهد راه حلش این است که جلویش حائل بگذاریم، گفت: این کار به اصالت بنا لطمه می زند و منظر را مخدوش می کند، بهتر است آنقدر فرهنگ سازی شود که کسی به خود اجازه چنین کاری را ندهد، آن هم یک اتفاق بود خدارا شکر سارقین را گرفتند ما هم کاشی ها را نصب کردیم به گونه ای هم نصب کردیم که به راحتی کنده نمی شود مگر با ابزار.

معاون میراث فرهنگی اگرچه رفت و آمد موتورسیکلت ها را یک سیاه نمایی می داند، ولی مسئول بازسازی تپه اشرف آن را واقعی دانسته و از عدم ورود شهرداری به ساماندهی این تپه شکایت می کند.

علیرضا جعفری زند، مسئول بازسازی تپه اشرف در خصوص این که عملیات کاوش در این تپه به کجا رسیده بیان نمود: به هیچ جا نرسید و فعلا شهرداری، از قول و قرار هایی که گذاشت شانه خالی کرده، با این که تفاهم نامه امضا شد؛ البته شهردار آقای نوروزوزی می خواهد که این اتفاق انجام شود، ولی ظاهرا شهردار منطقه و عوامل موافق نبودند و فقط در حد صحبت به جای مانده است.

مسئول بازسازی تپه اشرف در ادامه گفت: در تفاهم نامه قرار بود طبق مشارکتی که انجام می گیرد شهرداری حامی شود و در بازسازی هم مشارکت کند، همچنین نرده گذاری ونورپردازی شود و میراث فرهنگی هم همکاری های علمی و پژوهشی اش را انجام دهد.

او با اشاره به اینکه رفت و آمد موتورسیکلت ها مثل قبل وجود دارد، گفت: همان طور که شهرداری در زیباسازی فعالیت هایی می کند و در منظر شهری دخالت دارد این هم منظری از شهر است که یک تپه به شکل نابسامانی چهره شهر را مخدوش کرده و به جای این که اثری باشد برای بازدید، به خرابه و مامنی برای کارتن خواب ها تبدیل شده است.

اخبار ضد و نقیض و حرف های متفاوت مسؤولان درخصوص این تپه، حاکی از آن است که باید تا سال ها منتظر ساماندهی این تپه بمانیم مگر اینکه فرجی شود و نوش دارویی بعد از مرگ سهراب نباشد!

منبع:فارس

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تاریخ چندهزار ساله زیر چرخ موتورسیکلت ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ چندهزار ساله زیر چرخ موتورسیکلت ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید