برگزاری نکوداشت ششمین سالروز ثبت میراث جهانی گنبد قابوس و روز گنبد کاووس

به گزارش وبلاگ شهبازی، به مناسبت ششمین سالروز ثبت گنبد قابوس در لیست میراث جهانی و روز گنبد کاووس، در جوار این اثر تاریخی جشنی برگزار خواهد شد.

برگزاری نکوداشت ششمین سالروز ثبت میراث جهانی گنبد قابوس و روز گنبد کاووس

ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت:

10 تیر 91، گنبد قابوس در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث دنیای یونسکو درشهر سن پترزبورگ روسیه با شما 1398 به ثبت دنیای رسید. این اثر تاریخی ارزشمند به عنوان پانزدهمین اثر تاریخی ایران در لیست دنیای به ثبت رسید و افتخار ملی را رقم زد.

گنبد قابوس یادگاری از تمدن قرن دهم میلادی است که به عنوان یک شاهد منحصربه فرد از یک سنت با اهمیت است و این اثر را باید شاهکار معماری و یادمان سازی بشر با هندسه منحصربه فرد و تکنولوژی مخصوص دانست.

وی اضافه نمود:

همان گونه که ثبت این اثر نمادی از تلاش و تلاش سازمان و اداره کل میراث فرهنگی استان است، تلاش خواهیم کرد در ارتباط با ثبت دیگر آثار بی بدیل تاریخی استان همانند دیوار بلند تاریخی گرگان و شهر باستانی گرگان، گام های بلندی برای سرافرازی ایران عزیز برداریم.

او با اشاره به برگزاری مسابقات مردمی در دو محور اضافه نمود:

این مسابقات در دو محور عکاسی که موضوع نخست با عنوان شما و گنبد قابوس و موضوع دوم با عنوان گنبد قابوس در گذر زمان در حاشیه یادمان سالروز دنیای شدن این اثر در قالب نمایشگاه عکس برای عموم علاقه مندان به نمایش گذاشته می گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در رابطه با آثار محور نخست خاطر نشان کرد:

در نظر داریم عکس های شما عزیزان را که در جوار گنبد قابوس عکس انداخته اید با درج مشخصاتی چون نام و نام خانوادگی، تاریخ عکس، شهرستان محل سکونت و شماره تماس به دو روش به وسیله آدرس های @golestanchto-bot یا [email protected] دریافت کنیم و گفتنی است این عکس ها دست کم 20 سال قدمت داشته باشد.

وی در در ادامه محور دوم گفت:

عکس هایی از گنبد قابوس مربوط به نسل پیش از شما با قدمت 40 سال که در گنجینه های شخصی شما عزیزان موجود است را به همراه مشخصات می پذیریم.

مهلت ارسال تصاویر تا پنجم تیر ماه بوده و با توجه به فرار رسیدن زمان یادمان میراث دنیای، این زمان تمدید نخواهد شد. هدایایی نیز به چند عکس برگزیده داده خواهد شد.

به گفته کریمی مسابقه نقاشی بچه ها شامل نقاشی بچه ها روی کاغذ یا پارچه ای پنج متری، نقاشی روی چهره بچه ها، درست کردن کلاه به شکل گنبد قابوس برای بچه ها از دیگر برنامه های حاشیه ای این رویداد است که از صبح روز 10 تیر به اجرا گذاشته می گردد و به نفرات برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

فراخوان پخت کیک به قنادان گنبد قابوس اعلام خواهد شد و کیک هایی به شکل گنبد قابوس به وسیله این قنادان پخت می گردد و با ارزیابی داور مسابقه به قناد برتر جایزه ای اهدا خواهد شد.

از برنامه هایی که در حاشیه این مراسم برگزار می گردد عبارتند از:

برپایی نمایشگاه در آلاچیق های پایگاه میراث دنیای گنبد قابوس، نمایشگاه از یافته های تپه باستانی گنبد قابوس و شهر باستانی گرگان/جرجان، نمایشگاه عکس از سیر تحولی گنبد قابوس و نمایشگاهی از معرفی گنبد قابوس به عنوان عصر طلایی دنیا اسلام.

منبع: کجارو / میراث آریا

به "برگزاری نکوداشت ششمین سالروز ثبت میراث جهانی گنبد قابوس و روز گنبد کاووس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نکوداشت ششمین سالروز ثبت میراث جهانی گنبد قابوس و روز گنبد کاووس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید