برنامه دیدارهای نخست وزیر کره جنوبی در تهران، احتمال توافق تهران و سئول در خصوص آزادسازی دارایی های ایران

به گزارش وبلاگ شهبازی، خبرگزاری خبرنگاران- چانگ سیه کیون نخست وزیر کره جنوبی، برای دیداری سه روزه از ایران، وارد تهران شد.

برنامه دیدارهای نخست وزیر کره جنوبی در تهران، احتمال توافق تهران و سئول در خصوص آزادسازی دارایی های ایران

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری وبلاگ شهبازی، قرار است چانگ در این سفر با اسحاق جهانگیری، محمد باقر قالیباف و علی لاریجانی مشاور رهبر معظم انقلاب و روحانی ملاقات کند.

سعیدخطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این اعلام نموده بود که چانگ سیه کیون در روزهای 22 و 23 فروردین برای ملاقات با مقامات جمهوری اسلامی ایران و تبادل نظر در خصوص موضوعات دوجانبه از جمله آزاد سازی منابع بانک مرکزی در این کشور به تهران سفر می نماید.

بیانیه دفتر نخست وزیری کره جنوبی در باره سفر چانگ و تقویت روابط سئول ـ تهران

دفتر چانگ سای کِیون نخست وزیر کره جنوبی همزمان با سفر او به تهران در بیانیه ای اظهار امیدواری کرد که این سفر فرصتی برای تقویت روابط محبت آمیز و سنتی بین سئول و تهران ایجاد کند.

بنابر گزارش تلویزیون آریرانگ کره جنوبی، سفر سه روزه چانگ سای کِیون نخست وزیر کره جنوبی به تهران از امروز (یکشنبه) شروع شده است و تا سه شنبه ادامه خواهد داشت. چانگ صبح امروز به وقت محلی سئول را به مقصد تهران ترک کرد.

آریرانگ تی وی (Arirang TV) یک شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان مستقر در سئول است که با هدف جذب مخاطبان خارج از کشور راه اندازی شده است. این رسانه توسط بنیاد پخش بین المللی کره اداره و توسط وزارت فرهنگ، ورزش و جهانگردی پشتیبانی مالی می گردد.

بر اساس این گزارش، نخست وزیر کره جنوبی در این سفر با مقامات ارشد ایران از جمله معاون اول رئیس جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات خواهد نمود.

وی همچنین با بازرگانان کره جنوبی در ایران ملاقات و گفت و گو خواهد نمود. تلویزیون آریرانگ اضافه کرد: سفر چانگ به ایران به عنوان اولین سفر یک نخست وزیر کره جنوبی طی 44 سال گذشته به تهران، به دنبال آزاد سازی کشتی توقیف شده کره جنوبی بعد از سه ماه از سوی تهران اجرا شده است.

شروع مذاکرات جهانگیری و نخست وزیر کره جنوبی

نخست وزیر کره جنوبی دقایقی پیش وارد مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد شد و مورد استقبال آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نهاده شد.

پس از آن مذاکرات دو جانبه معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر کره جنوبی درباره توسعه روابط دو جانبه، همکاری های مالی و به ویژه برطرف موانع بانکی شروع شد.

پس از این ملاقات دو جانبه، چانگ سیه کیون و آقای اسحاق جهانگیری با حضور در جمع وبلاگ شهبازی به سوالات آن ها پاسخ خواهند گفت.

احتمال توافق تهران و سئول در خصوص آزادسازی دارایی های ایران

هفته گذشته روزنامه کوریا هرالد در گزارشی با اشاره به سفر چانگ سیه کیون نخست وزیر کره جنوبی به تهران، نوشت که این سفر برنامه ریزی شده ممکن است نشان دهد دو دولت در خصوص آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران در بانک های سئول به توافق موقت رسیده باشند.

کوریا هرالد روز سه شنبه هفته گذشته در این مطلب به نقل از دفتر نخست وزیری کره جنوبی یاداوری کرد: چانگ نخست وزیر کره ظرف چند روز آینده برای مذاکره در خصوص آزاد سازی نفتکش توقیف شده کره جنوبی و ناخدای آن به ایران سفر می نماید.

رسانه کره ای می افزاید: در حالی که دو دولت هنوز در خصوص زمان بندی سفر رایزنی می نمایند، دفتر نخست وزیری کره اظهار داشت که به دنبال ترتیب دادن ملاقات بین چانگ و رئیس جمهوری اسلامی ایران حسن روحانی است.

این گزارش می افزاید: از آنجا که توقیف این کشتی در میان گفت و گوهای دو کشور درباره آزادسازی 7 میلیارد دلار وجوه بلوکه شده ایران در سئول صورت گرفت، این پرونده باعث این برآورد شد که دولت ایران می خواهد با توقیف کشتی کره ای، فشارها را بر سئول افزایش دهد. اما تهران چنین ادعایی را رد و اظهار داشت این کشتی به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی توقیف شده است.

کوریا هرالد نوشته است: سئول و تهران در حال رایزنی درباره چگونگی رهاسازی بخشی از وجوه بلوکه شده ایران به وسیله قرارداد تجارت بشرمحبت آمیز سوئیس بودند که برای تسهیل جریان کالاهای بهداشتی مانند واکسن های کرونا به ایران طراحی شده بود.

در ادامه این گزارش آمده است: در همین حال، نخست وزیر کره جنوبی که گفته می گردد پیگیر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور است، احتمالاً استعفای خود را قبل یا بعد از سفر پیشنهاد خواهد نمود.

وی یکی از امیدهای مهم ریاست جمهوری از حزب لیبرال حاکم محسوب می گردد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "برنامه دیدارهای نخست وزیر کره جنوبی در تهران، احتمال توافق تهران و سئول در خصوص آزادسازی دارایی های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه دیدارهای نخست وزیر کره جنوبی در تهران، احتمال توافق تهران و سئول در خصوص آزادسازی دارایی های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید