بازرسی ها، واردات گوشی فیک بازار را تایید نکردند

به گزارش وبلاگ شهبازی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه گوشی های وارداتی در فرآیندهای مختلف از تایید نمونه به وسیله سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و بازرسی های سازمان حمایت، آنالیز می گردد، گفت: اگر احصا گردد که کالای واردشده توانسته این همه سامانه را دور بزند، باید فکری برای این موضوع کرد که تا به امروز این موضوع تایید نشده است.

بازرسی ها، واردات گوشی فیک بازار را تایید نکردند

امیر اسحاقی با بیان اینکه ماهیت کالای فیک تلفن همراه در حال حاضر وجود ندارد، شرح داد: از زمانی که با همت دولت و حمایت انجمن واردنمایندگان طرح رجیستری رخ داد، زمانی که IMEI گوشی را وارد سامانه همتا کنید، سامانه همتا با سیستم بین المللی gsma (انجمن بین المللی شبکه های موبایل) خروجی می گیرد و تطابق می دهد. شما نمی توانید کالایی را که IMEI و برند مشخصی دارد وارد سیستم نموده و یک کالای دیگر وارد سیستم کنید، بنابراین چیزی به نام گوشی فیک نداریم.

وی با بیان اینکه اسم شده تعداد محدودی، حدودا کمتر از 1000 گوشی فیچرفون یا کیبوردی یا غیرهوشمند وارد کشور شده که فراوری یک کشور دیگر بوده است، گفت: اول اینکه در مورد فراوری کشورهای مختلف، قانون گذار محدودیتی قرار نداده است. با این حال این موضوع در سازمان حمایت به اسم متولی امر، مورد آنالیز نهاده شد و در صورتی که هرگونه شکایتی وجود داشته باشد به این سازمان ارجاع می گردد تا مورد آنالیز قرار گیرد. ما هم در صورتی که هرگونه تخلفی محرز گردد، موافقیم که برخورد جدی با متخلفان صورت گیرد.

دبیر انجمن واردنمایندگان موبایل در ادامه با بیان اینکه بازرسی سازمان صمت و سازمان حمایت و سامانه جامع گارانتی چنین موردی را تایید نکردند، اضافه کرد: سالانه 15 میلیون گوشی وارد کشور شده و در فرآیندهای مختلف آنالیز می گردد. آزمایش استاندارد و تایید نمونه که به وسیله سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات انجام می گردد، پس از آن باز هم به وسیله بازرس های سازمان حمایت، نمونه برداری انجام می گردد. این فرآیند تحت کنترل است. اگر احصا گردد که کالای واردشده توانسته این همه سامانه را دور بزند، آن وقت در کارگروه تخصصی تلفن همراه وزارت صمت باید فکری برای این موضوع کرد.

ارسال IMEI به سامانه همتا، برترین راه استعلام اصالت گوشی

اسحاقی اظهار داشت: در نهایت برای اینکه خیال مصرف نمایندگان راحت باشد می توانند با شماره گیری کد دستوری ستاره 7777 مربع، استعلام اصالت دستگاه را بگیرند. وقتی IMEI دستگاه را به این سرشماره ارسال می نمایند که مرجع مستقیم سامانه همتاست، بلافاصله به آنها اعلام می گردد که کالا به وسیله چه شرکتی وارد شده، گارانتی اش چیست و چقدر زمان دارد. ما در پی این هستیم که قیمت برای مصرف نماینده هم طی یک پیامک ارسال گردد. اگر اطلاعات واردشده با پیامک ارسال شده تطابق نداشته باشد، می توانند به بازرسی صمت، اتحادیه ها، تعزیرات و سازمان حمایت شکایت نمایند، پیگیری نموده و سریعا جواب می گیرند. چون چنین مواردی به سرعت پیگیری می گردد.

وی ادامه داد: ما حدود 600 شرکت مجوزدار برای واردات موبایل داریم که 50 درصد آنها فعال هستند و حداقل یک بار به صورت عمده گوشی وارد نموده اند. برای نظارت دقیق روی این شبکه، یک سامانه جامع گارانتی وجود دارد که رتبه بندی دقیق خدمات را انجام می دهد که در پی اجرایی کردن آن هستیم که مردم بدانند با چه گارانتی گوشی بخرند بهتر است. مورد دیگر رتبه بندی خود واردنمایندگان از نظر کیفیت و بسته بندی و ارزش اضافه کرده است که در کمیته تخصصی در پیش هستیم. در آن صورت مردم اطلاع بهتری خواهند داشت. چون انتخاب بین این همه شرکت و کالا کار پیچیده ای است.

دبیر انجمن واردنمایندگان موبایل اظهار داشت: اما در حال حاضر برترین مرجع برای آنالیز، همین کد دستوری #7777* و یا استفاده از سامانه hamta.ir است که می توان IMEI را وارد نموده و بلافاصله استعلام اصالت گوشی انجام می گردد. اگر گوشی اصالت داشته باشد یعنی مجموعه وزارت صمت کشور تایید نموده که این گوشی به وسیله واردنماینده قانونی وارد شده و فرآیندهایش طی شده است. اگر خریدار با مسئله ای روبه رو گردد، هر فروشنده ای باید تا یک هفته گوشی را برای خریدار تعویض کند و سازمان حمایت هم قانونی دارد که اگر گوشی مشکل ذاتی داشته باشد، تا 30 روز فرصت تعویض وجود دارد. همه این مراجع از فروشنده و خدمات دهنده موظفند که این خدمات را به مردم ارائه دهند.

با متخلفان برخورد می گردد

اسحاقی با بیان اینکه ایران کشور پر رقابتی است و وقتی این همه کالای مشابه وارد می نمایند، هم در پی این هستند که کیفیت بهتر و خدمات بهتری ارائه دهند، اضافه کرد: درخصوص ادعای واردات گوشی فیک به محض اینکه به وسیله بازرسان سازمان حمایت، تخلف شرکتی احصا گردد، درصدد برخورد با متخلف هستیم. اگر تخلفی از سوی هر شرکتی، هر فروشگاه و هر شخص حقیقی یا حقوقی در زنجیره تامین و توزیع موبایل وجود دارد، باید با متخلف برخورد گردد.

وی ادامه داد: به هر حال، 600 شرکت و 75 هزار واحد صنفی و عمده فروشان واسط این حوزه نظارت مستمر لازم دارد و نمی توان با قطعیت گفت تخلفی وجود ندارد. اما ضروری است تا جای ممکن این تخلفات محدود گردد و درصورت بروز تخلف، برخورد جدی گردد تا از تکرار جلوگیری کند. اگرچه حتی بروز یک تخلف هم نباید اتفاق بیفتد، اما از میان 15 میلیون گوشی وارداتی، مهم این است که خاطر عمومی مردم نگران نگردد، بلکه فرآیند باید اصلاح گردد تا دراین حجم تخلفی صورت نگیرد.،مهر

منبع: ایران آنلاین

به "بازرسی ها، واردات گوشی فیک بازار را تایید نکردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازرسی ها، واردات گوشی فیک بازار را تایید نکردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید