چرا از ساندویچ پانل های سقفی و دیواری استفاده می کنیم؟

به گزارش وبلاگ شهبازی، با توسعۀ تکنولوژی و پیشرفت در علوم مختلف، امروزه از مصالح متنوع و گوناگونی در ساخت وساز و معماری استفاده می گردد. پانل سقفی که در این مطلب به آنالیز ساختار و کاربرد آن خواهیم پرداخت، یکی از این مصالح پراستفاده به شمار می آید که توانسته است در این خصوص جایگاه ویژه ای برای خود باز کند. همان طور که می دانید، هدف از مصالح تازه ساختمانی، آن است که بتوان آسیب ها و خطرات ناشی از زلزله و … را کاهش داده و بر مقاومت سازه ها اضافه کرد. ویژگی دیگری که این نوع مصالح دارد، آن است که تا حد زیادی از هدررفت انرژی جلوگیری می نماید. در ادامه همراه ما باشید تا دربارۀ این محصول اطلاعات بیشتری را با شما در میان بگذاریم.

چرا از ساندویچ پانل های سقفی و دیواری استفاده می کنیم؟

ساندویچ پانل چیست؟

پیش از آن که به معرفی ساندویچ پنل سقفی و دیواری بپردازیم، بهتر است ببینیم این محصول چه ساختاری دارد و چگونه فراوری می گردد؟ ساندویچ پانل ها سازه هایی متشکل از چند لایه هستند که جایگزین مناسبی برای مصالح سنتی (آجری و سیمانی) به شمار می آیند. همان طور که می دانید، در گذشته برای سقف ها و دیوارها، از آجر استفاده می شد که طبیعتاً علاوه بر ویژگی هایی که داشت، می توانست معایب و خطراتی هم داشته باشد. اما اکنون به لطف پیشرفت تکنولوژی، سازه هایی به وجود آمده اند که می توانند جای مصالح قدیمی را بگیرند. پانل سقفی و پانل دیواری نیز به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که علاوه بر سبک بودن، نصب آسان و سریعی هم دارند. مضاف بر اینکه نسبت به مصالح سنتی و قدیمی، از قیمت پایین تری هم برخوردار بوده و می توانند از هدررفت انرژی هم جلوگیری نمایند.

ویژگی دیگری که این ساندویچ پنل ها دارند، بهره مندی از خواص فیزیکی و مکانیکی است که می توانند در مکان های مختلف کاربرد داشته باشند. شایان ذکر است که ساختار پنل سقفی و دیواری به این صورت است که به دو ورق فولادی و یک هستهۀ میانی به عنوان عایق تقسیم می شوند. پانل های ساندویچی ازجمله رایج ترین مصالحی هستند که امروزه در بخش های مختلفی همانند دیوار و سقف ساختمان ها استفاده می شوند. ساندویچ پانل سقفی و دیواری از مواد و ترکیبات مختلفی ساخته می شوند و هرکدام از آن ها، می توانند برای محیط های مختلف کاربرد داشته باشند. لایه ای که به عنوان عایق در میان این سازه قرار گرفته است، فوم پلی اورتان است که از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است.

پانل سقفی چیست و چه کاربردی دارد؟

سقف ساندویچ پانل که به آن ساندویچ پانل سقفی هم گفته می گردد، برای اجرای سقف سازه های مختلف کاربرد دارد. ویژگی پانل سقفی آن است که با توجه به شرایط و ساختاری که برای آن در نظر گرفته شده است، از ورود آب به داخل سازه جلوگیری می نماید. به طوری که برف و باران نمی تواند تهدیدی برای سازه به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که لایه های بیرونی این نوع پانل ها از جنس آلوزینک، گالوانیزه و آلومینیوم، و لایه های درونی آن نیز از جنس فوم پلی اورتان، پشم سنگ و پلی استایرن تشکیل شده اند که به دوام و استحکام آن ها یاری بسیاری خواهد نمود. عموماً ساندویچ پانل سقفی دارای عرض استاندارد 1/08 متر است که 7 سانت آن به صورت اورلپ جهت همپوشانی با پانل کناری استفاده می گردد و 1/01 متر اندازۀ مفید آن خواهد بود. به طوری که می تواند به دلخواه و خواست مشتری فراوری گردد.

مشتریان می توانند پانل های سقفی را به صورت سینوسی یا کرکره ای و بعلاوه در طرح های ذوزنقه ای و طرح سفال به سازندگان این محصول سفارش دهند. شایان ذکر است که فراورینمایندگان این محصول می توانند پانل سقفی را به صورت های دو طرف ورق آلوزینک، ورق آلومینیوم، ورق گالوانیزه و بعلاوه یک رو ورق آلوزینک و یک رو ورق گالوانیزه فراوری نمایند.

  • از پانل سقفی برای چه سازه هایی می توان استفاده کرد؟

یکی از کاربردهای پانل سقفی در ساخت سقف سوله هاست، زیرا با توجه به قابلیت و ساختاری که دارند و پیش تر نیز اشاره نمودیم، می توانند از ورود آب به داخل جلوگیری نمایند و با توجه به عایقی که در لایۀ میانی آن ها در نظر گرفته شده است، از عبور صوت و حرارت جلوگیری کند.

از دیگر موارد استفاده ای که پانل سقی دارد، می توان به ساخت سقف در صنایع مدرن و بعلاوه بازسازی بناها و ساختمان های قدیمی اشاره نمود. انواع ساندویچ پنل سقفی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. پانل سقفی ساده
  2. پانل سقفی پیچ مخفی
  3. پانل سقفی شادولاین
  4. پانل سقفی ذوزنقه
  5. پانل سقفی طرح سفال
  • مزایای استفاده از پانل سقفی چیست؟

  1. در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم اند.
  2. امکان رشد قارچ و علف هرز روی آن ها وجود ندارد.
  3. به عنوان عایق صدا، حرارت و انرژی مورد استفاده قرار می گیرند.
  4. قابلیت شست وشو دارند.
  5. نصب و اجرای آن ها ساده است.
  6. از مقاومت و استحکام بالایی برخوردارند.
  7. از پانل سقفی می توان در تمامی منطقه ها جغرافیایی استفاده کرد.
  8. این محصول خاصیت انقباض و انبساط بسیار پایینی داشته و همین امر مقاومت آن را در برابر رطوبت افزایش می دهد.
  9. در برابر رانش زمین و زلزله نیز از مقاومت بالایی بهره مندند.
  10. این محصول دودزا نیست و با محیط زیست سازگار است.
  11. در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم است.
  12. به علت ورق آلوزینکی که در آن به کار رفته است، عایق اشعۀ ماوراءبنفش محسوب می گردد.
  • قیمت پانل سقفی بر چه اساسی محاسبه می گردد؟

از آنجا که رابطۀ مستقیمی بین ضخامت پانل و قیمت آن وجود دارد، پیشنهاد می کنیم برای سردخانه ها، کارخانه های فراوریی و بعلاوه شرکت های فراورینمایندۀ مواد غذایی و کشاورزی، از پانل های پلی اورتان و برای سقف و دیوار ویلاها و بعلاوه دامداری ها و … ازساندویچ پانل های پلی استایرن استفاده گردد. برای آن که قیمت پانل سقفی کاهش یابد، می توانید از ساندویچ پانل اکونومی با عایق پلی استایرن که در این نوع محصول ورق بالایی (بیرونی) از جنس ورق گالوانیزه رنگی در نظر گرفته شده است و ورق زیرین آن از جنس کاغذ فویل دار و ضدآب تهیه می گردد بهره ببرید.

ساندویچ پانل دیواری چیست؟

در مورد این نوع محصول باید گفت که کاربردی شبیه به پانل سقفی دارند و به صورت سه لایه ساخته شده اند که شامل یک هستۀ کم چگالی مرکزی و یک لایۀ پوستی نازک می شوند که به هر طرف این هستۀ مرکزی متصل است. از ساندویچ پانل دیواری در مکان هایی استفاده می گردد که هم احتیاج است از استحکام بالایی برخوردار باشند و هم اینکه داشتن وزن کم برای آن ها بهتر است.

همان طور که پیش تر اشاره نمودیم، ساندویچ پانل ها سازه های پیش ساخته ای محسوب می شوند که علاوه بر کیفیت خوب، از انعطاف پذیری بالا و بعلاوه پایداری خوبی برخوردارند. ساختار ساندویچ پانل دیواری تفاوتی با پانل سقفی ندارد، تنها موردی که در نصب آن ها حائز اهمیت است، توجه به زیرسازی سقف و دیوارهاست که حتما باید در نظر گرفته گردد.

جمع بندی

با توجه به مطالب ذکر شده، می توان متوجه شد که صنعت ساخت وساز تا چه مقدار پیشرفت نموده است و از چه محصولاتی می توان به جای مصالح قدیمی در ساخت وساز استفاده کرد. ساندویچ پانل های سقفی و دیواری یکی از این مصالح به شمار می آیند که در حال حاضر در سازه های گوناگونی می توان از آن ها استفاده کرد.

همان طور که پیش تر اشاره نمودیم، ساندویچ پانل ها انواع مختلفی دارند که پانل دیواری و پانل سقفی ازجمله پرکاربردترین آن ها به شمار می آیند. ویژگی خاصی که این ساندویچ پنل ها دارند، این است که از قیمت مناسب و ارزان ای برخوردارند، به طوری که ساخت سازه های مختلف با استفاده از آن ها بسیار کم هزینه تر از ساخت و ساز با مصالح سنتی و قدیمی مانند آجر و سیمان خواهد بود.

منبع: اتاق

به "چرا از ساندویچ پانل های سقفی و دیواری استفاده می کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا از ساندویچ پانل های سقفی و دیواری استفاده می کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید