پوست مصنوعی جایگزینی برای تست حیوانی

به گزارش وبلاگ شهبازی، دانشمندان در کلینیک پوست UKJ در آلمان در حال ساخت مدل هایی از پوست مصنوعی دارای عفونت هستند که می توانند در آینده جایگزین مناسبی برای تست حیوانی باشند.

پوست مصنوعی جایگزینی برای تست حیوانی

به گزارش وبلاگ شهبازی و به نقل از اینوویشن اوریجینز، داروها، مواد آرایشی، مواد شیمیایی، خوراک دام ها، غذاهای تراریخته، سموم دفع آفات و بسیاری از محصولات دیگر مورد تست حیوانی قرار می گیرند.

حیواناتی که در این آزمایش ها شرکت دارند از موش ها گرفته تا سگ ها و میمون ها زندگی خود را در قفس و در رنج سپری می نمایند با این حال پروژه های زیادی با هدف کاهش تست حیوانی در حال توسعه هستند و در بیمارستان دانشگاه جنا (UKJ) در آلمان هم محققان در حال ساخت پوست مصنوعی سه بعدی هستند که می تواند جایگزینی برای تست حیوانی محصولات درمانی باشد.

دکتر کورنلیا ویگاند(Cornelia Wiegand) می گوید: پوست ما می تواند تاول های ناشی از سوختگی را بروز دهد. دکتر ویگاند در حال ساخت مدلی از پوست انسان است که به طور کامل اپیدرم و درم پوست انسان را شبیه سازی می نماید و در خاتمه نوعی عفونت پوستی با استفاده از این پوست مصنوعی ساخته خواهد شد. این پوست مصنوعی به محققان این امکان را می دهد که محصولات ضد میکروبی و درمانی را بدون احتیاج به انجام تست حیوانی آنالیز نمایند. بودجه این پروژه به وسیله وزارت اقتصاد و فناوری فدرال آلمان تامین می گردد.

اگرچه زخم های کوچک به لطف قدرت خود درمانی بدن ما به خودی خود بهبود می یابند اما برای درمان زخم ها و جراحات عظیم تر و جراحاتی که در نتیجه بیماری های مزمن مانند دیابت ایجاد می شوند باید از درمان های دیگری استفاده کرد. عفونت هم فرایند درمان زخم را حتی به طور طبیعی سخت تر می نماید.

در این موارد از محلول های ضد باکتری و پانسمان استفاده می گردد و برای تست این محصولات از موش ها و خوک ها استفاده می گردد. برای انجام این کار باید به حیوانات آسیب وارد گردد و این آسیب باید در حدی باشد که به خودی خود بهبود نیابد در عین حال نباید شدید هم باشد. این کار نه تنها از نظر اخلاقی مناسب نیست بلکه در عمل هم با مشکلاتی همراه است.

به همین علت محققان در جنا و هامبورگ در پی روشی جایگزین برای تست حیوانی هستند و آن ها مدل پوستی ساخته شده از فیبروبلاست و کراتینوسیت ساخته اند. این مدل بر روی یک داربست کلاژنی رشد می نماید و می تواند به مدت یک ماه در محلول حاوی مواد غذایی خود را بازسازی کند. سلول ها در صورت صدمه تماشا واکنش نشان می دهند و سیگنال های ایمنی آزاد می نمایند و حتی در هنگام سوختگی روی آنها تاول تشکیل می گردد. به گفته ویگاند هدف نهایی ساخت پوستی مصنوعی است که زخمی مشابه پوست طبیعی در آن شکل بگیرد. سپس محصولات درمانی روی این پوست مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پوست مصنوعی جایگزینی برای تست حیوانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوست مصنوعی جایگزینی برای تست حیوانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید