معرفی چای سفید و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ شهبازی، برگ های نورس، نازک و نرم درختچه چای که هنوز کاملاً به شکل غنچه هستند و باز نشده اند و در کرک نقره ای رنگ پوشیده شده اند به نام چای سفید معروف هستند. این برگ ها فقط باید در مدت دو روز در سال چیده شوند

معرفی چای سفید و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

درختچه چای سیاه، چای سبز و چای سفید یکی می باشد. هر سه نوع چای فقط از نظر رنگ، طرز عمل آوری، فرآوری و تخمیر با هم اختلاف دارند.

طرز تهیه چای سفید:

برگ های نورس، نازک و نرم درختچه چای که هنوز کاملاً به شکل غنچه هستند و باز نشده اند و در کرک نقره ای رنگ پوشیده شده اند به نام چای سفید معروف هستند. این برگ ها فقط باید در مدت دو روز در سال چیده شوند و در غیر این صورت برگ ها باز می شوند و ظرافت خود را از دست می دهند. چای سفید را در آفتاب خشک می کنند تا کلروفیل در آن تولید نشود پس از خشک شدن در آفتاب بخار داده می شود. بنابراین چای سفید گران ترین نوع چای و قیمت آن چندین برابر قیمت چای معمولی است. فرق دیگر چای سفید با انواع چای این است که چای سفید تحت فرآیند تخمیر و اعمال دیگر قرار نمی گیرد بنابراین طعم اصلی و طبیعی خود را حفظ می کند که این طعم شیرین و ملایم است. بهترین نوع چای سفید در یکی از استان های چین به دست می آید که دارای رنگ روشن و تارهای سفیدی آن را پوشانیده است.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

بهترین نوع چای سفید در یکی از استان های چین به دست می آید که دارای رنگ روشن و تارهای سفیدی آن را پوشانیده است.

نحوه مصرف چای سفید:

به دلیل لطافت برگ ها نباید برای دم کردن چای سفید از آب جوش استفاده کرد. برای درست کردن چای سفید نباید چای را در آب جوش ریخت باید صبر کرد تا درجه حرارت آب به 80 درجه سانتی گراد برسد سپس آب را روی چای بریزید و به مدت 10 دقیقه بگذارید دم بکشد و اگر بجوشد تا حد زیادی مواد مؤثره و خواص درمانی خود را از دست می دهد.

بیشتر بخوانید: خودتان را به چای سبز عادت بدهید

خواص درمانی:

آنتی اکسیدان بسیار قوی و متوقف کننده افزایش کلسترول بد که عامل مهمی در حمله قلبی است، تمیزکننده عروق و کاهنده فشار و قند خون، جلوگیری کننده از بروز انواع سرطان ها (بخصوص سرطان های معده، روده بزرگ و پروستات) و جوان کننده پوست، بالا برنده سیستم دفاعی بدن در برابر هجوم امراض و آنتی بیوتیک، فعال کننده انسولین و مقوی قلب، انرژی زا و ضد افسردگی، لاغرکننده و تنظیم کننده تعادل مایعات بدن، کاهنده استرس و برطرف کننده بیماری های پوستی می باشد. در ضمنً آنتی اکسیدانی که در چای سفید وجود دارد بیشتر از چای های دیگر می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی چای سفید و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی چای سفید و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید