مردم شناسی نیازمند پژوهش های میدانی است

به گزارش وبلاگ شهبازی، یک عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هنوز نتوانسته ایم در حوزه مردم شناسی به صندلی مطلوب و مناسب برسیم و یکی از توصیه های من در این زمینه، وسیع کردن کارهای میدانی و پژوهش های میدانی است.

مردم شناسی نیازمند پژوهش های میدانی است

به گزارش وبلاگ شهبازی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حسین میرزایی در نخستین نشست مردم-انسان شناسی با رویکرد آسیب شناختی، درباره وضعیت کنونی مردم شناسی درکشور، گفت: خوشبختانه در مجموعه پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موضوع مردم شناسی به طور مستمر در حال پیگیری است.

او بابیان این که برای آنالیز بهتر وضعیت مردم شناسی در ایران، نیازمند شناخت کافی از وضعیت علوم اجتماعی و علوم انسانی در سطح وسیع هستیم، اضافه نمود: متأسفانه وضعیت رشته علوم انسانی در کشور ما مطلوب نیست و ریشه اصلی این عدم موفقیت را باید در نبود دیدگاه روشن از سوی مسئولان کشور جستجو کرد.

میرزایی مطرح نمود: در جامعه ما هنوز مسئله علوم انسانی شفاف سازی نشده، این موضوع در کشورهای خارجی برعکس است و آن ها در این رشته به شفاف سازی های خوبی رسیده اند.

او ادامه داد: نداشتن توجه به رشته های علوم انسانی، علوم اجتماعی و مردم شناسی تبعات خوبی در کشور نداشته و ندارد. ن طور که باید این رشته ها در کشور توسط دست اندرکاران معرفی و عرضه نشده است.

عضوهیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این که تأثیر منفی غفلت و چشم پوشی به علوم انسانی و علوم اجتماعی در رشته مردم شناسی دوچندان تر می گردد، گفت: با توجه به عدم ترسیم چشم انداز روشن برای این رشته ها، به خصوص مردم شناسی، مسائل و مسائل ما در کشور بیش از گذشته افزایش پیدا می نماید.

او اظهار کرد: طی 10 تا 15 سال اخیر، نگاه خاصی به این رشته ها در کشور شده اما کافی نیست چراکه در کشورهای دیگر می بینیم که این رشته ها جزء بهترین رشته هایی هستند که با زندگی و فرهنگ مردم سروکار دارند و حتی روانشناسی را هم دخالت داده است.

میرزایی در ادامه اعلام کرد: کشور ما یک انقلاب اجتماعی را پشت سر گذاشته است اما آن طور که باید آثار قابل توجهی همچون تحلیل، توصیف، فیلم و دیگر آثار را دراین باره نمی بینیم، در صورتی است که در کشوری چون فرانسه، شاهد فراوری آثار مختلف از سوی مردم شناسان و دست اندرکاران رشته های علوم اجتماعی و علوم انسانی هستیم که بعد از 300، 400 سال به انقلاب خود پرداخته اند.

او بابیان این که فراوریات ما در حوزه های مردم شناسی، علوم اجتماعی و انسان شناسی بسیار کم است، گفت: از 80 سال گذشته تاکنون زندگی در ایران بسیار تغییر نموده است و افراد مختلفی را می توان یافت که دوره های مختلفی را در این زمان زندگی نموده اند اما فعالان حوزه های مردم شناسی در کشور آن طور که باید نتوانسته اند از این موضوع بهره برداری های قابل توجه نمایند.

عضو حیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اعلام کرد: ما هنوز نتوانسته ایم در حوزه مردم شناسی به صندلی مطلوب و مناسب برسیم و یکی از توصیه های من در این زمینه، وسیع کردن کارهای میدانی و پژوهش های میدانی است.

او یادآور شد: ما باید در پژوهش ها و کارهای میدانی خود پایبندتر عمل کنیم و کارها را باکیفیت تر از گذشته پیش ببریم.

منبع: میراث آریا

به "مردم شناسی نیازمند پژوهش های میدانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم شناسی نیازمند پژوهش های میدانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید