مدل کسب و کار فریمیوم چیست و درآمد آن از کجاست؟

به گزارش وبلاگ شهبازی، مدل کسب و کار و درآمد فریمیوم به گونه ای از کسب و کار و تجارت مدرن گفته می شود که در آن محصولات یا خدمات تولیدی شما، در ابتدا به صورت رایگان به بازار هدف عرضه می گردند. این در همان بدو امر، فوق العاده جذاب به نظر می رسد. اما درآمدزایی در این شکل از کسب و کار چگونه اتفاق می افتد؟ درآمدزایی مدل کسب و کار فریمیوم به این صورت است که شما از ارائه خدمات وابسته به عرضه رایگان اولیه، سودآوری خواهید داشت. با ما همراه باشید و همه چیز را درباره این نوع از کسب و کار بدانید.

مدل کسب و کار فریمیوم چیست و درآمد آن از کجاست؟

مدل کسب و کار فریمیوم

همان طور که مشاهده می کنید فریمیوم یا Freemium از دو بخش Free و Premium به وجود آمده و این خود گویای فرمولی است که برای این مدل کسب و کار طراحی شده است.

مدل کسب و کار فریمیوم بر پایه جذب نخستین مشتری با ارائه رایگان محصولات یا خدمات شرکت است. مشتری های بالقوه، خود را در مقابل عرضه رایگان دیده و طبق چیزی که انتظار می رود جذب آن می شوند. اما در مراحل بعدی برای ادامه استفاده از آن محصول یا خدمات به شکلی گسترده تر یا پیشرفته تر، باید مبلغی را پرداخت کنند و این همان محل درآمدزایی کسب و کار است.

به طور مثال در وب سایت هایی که امکان درج آگهی استخدام رایگان وجود دارد، مدل کسب و کار فریمیوم را می بینیم. شما می توانید آگهی استخدام خود را به صورت رایگان در این وب سایت ها درج نمایید؛ اما برای استفاده از درجات آگهی های ستاره دار که امتیاز رویت بیشتری دارند، باید مبالغی را به نسبت تعداد ستاره پرداخت کنید.

این شیوه کسب و کار باعث می گردد که در جذب مخاطب و مشتری اولیه بسیار پیروز عمل گردد. سپس با به دست آوردن نظر مشتریان، فرصت تبدیل کردن آن ها به مشتریانی که مایل به پرداخت هزینه برای برخورداری از سایر خدمات شما هستند را خواهید داشت. این مشتریان می توانند در زمان برخورداری از خدمات یا محصولات رایگان شما، به مشتریانی بالفعل تبدیل شوند که پرداخت مالی دارند و در ضمنً محصول یا خدمات شما را به دیگران نیز توصیه می کنند.

بیشترین کسب و کارهایی را که به این مدل درآمدزایی روی می آورند باید در جامعه نرم افزاری، اپلیکیشن و به طور کلی فضای آنلاین بدانیم. بسکمک از نرم افزارها، بازی های موبایلی و مانند آن ها، نصب اولیه را به صورت رایگان ارائه داده و سپس برای استفاده از بخش های دیگر فضای نرم افزاری خود، نیاز به پرداخت را مطرح می کنند. به این صورت کاربری که اینک به دام نرم افزار یا بازی موبایلی افتاده است، به راحتی مبلغ را پرداخت کرده و از دیگر امکانات آن که در حال حاضر قفل هستند، برخوردار می گردد.

بیشتر بدانید: دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی در توسعه کسب و کار دارد؟

مزایای مدل کسب و کار فریمیوم

  • تبلیغات موثر: یکی از اصلی ترین مزایای این مدل کسب و کار در آن نهفته است که به این شکل، شما می توانید در زمانی کوتاه و به راحتی حجم زیادی از مخاطبان و مشتریان اولیه را به دست آورید. در همه جای دنیا صدای ارائه خدمات رایگان یا عرضه محصولات بدون دریافت هزینه؛ به سرعت به گوش همگان رسیده و صف عضویت و دریافت کالا یا خدمات شکل خواهد گرفت. به این صورت تبلیغات دهان به دهان و سایر انواع تبلیغات در کمترین زمان، کسب و کار شما را بر سر زبان ها خواهد انداخت.
  • برندینگ قوی: با ارائه خدمات و محصولات رایگان، برندینگ قوی شکل خواهد گرفت و کسب و کار شما مراحل رسیدن به قله های به ثبات رساندن نام تجاری خود را با سرعت بیشتری طی می کند. چنین سیستم های تجاری به سرعت در میان مخاطبان به محبوبیت و شهرت رسیده و کمک می کند تا برند به شکل پیشرونده ای، جایگاه خود را در جامعه و بازار هدف به دست بیاورد.
  • پرداخت های کوچک و پیوسته: معمولا پرداخت های مدل فریمیوم، کوچک اما پیوسته بوده و ارقام بزرگی را به خود اختصاص نمی دهند. درست به همین دلیل است که مشتریان نیز با سهولت بیشتری نسبت به پرداخت دوره ای این ارقام، اقدام کرده و کمتر پیش می آید که از آن ناراضی باشند.

نکته: دقت داشته باشید که مدل کسب و کار فریمیوم، یک روش بازاریابی مطلق نیست؛ بلکه این شکلی از راه اندازی کسب و کار و تجارت است که بازاریابی درونگرا یا شکلی از بازاریابی ویروسی و بالقوه در آن شکل می گیرد.

مثال هایی از کسب و کار فریمیوم

مثال هایی از کسب و کار فریمیوم را می توانیم در قالب مواردی چون یوتیوب، گوگل درایو و در میان استارتاپ های داخلی چون جابینجا، بازی کودک نابغه و … نام ببریم.

کلام آخر

توجه داشته باشید که مدل کسب و کار فریمیوم باید به صورت مداوم برای کاربران ورودی رایگان باقی بماند و مدل هایی که پس از مدتی ارائه رایگان خود را حذف کرده و کاملا پولی می شوند، از این دایره بیرون هستند. شما چه مدل هایی از کسب و کارهای فریمیوم می شناسید و این نوع کسب و کار را چطور می بینید؟ نظریات خود را در انگیزه با ما در میان بگذارید. اگر در پی راه اندازی یک کسب و کار جدید هستید پیشنهاد می کنیم کسب و کارهای جدید در دنیا را نیز بشناسید و سپس اقدام کنید. خواندن مطلب ایده های مختلف برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی در منزل نیز می تواند برای شما مفید باشد.

منبع: مجله انگیزه

به "مدل کسب و کار فریمیوم چیست و درآمد آن از کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدل کسب و کار فریمیوم چیست و درآمد آن از کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید