عسگری دهمین مربی تکواندو ایران در رقابت های جهانی

به گزارش وبلاگ شهبازی، تیم ملی تکواندو ایران تاکنون با 9 مربی در 18 دوره رقابتهای تکواندو قهرمانی جهان حضور داشته است. در بین این مربیان، دو مربی خارجی آن هم از کشور کره جنوبی و هشت مربی هم از کشورمان هدایت تیم ایران را بر عهده داشته اند.

عسگری دهمین مربی تکواندو ایران در رقابت های جهانی

تیم ملی ایران اولین بار در سال 1975 با هدایت کیم گوانگ راهی دومین دوره مسابقات جهانی در سئول شد و تنها یک برنز توسط حسین ربیع زاده کسب کرد. چهار سال بعد محمد اسماعیل آذرپاد به عنوان اولین مربی ایرانی، تیم ملی را با ترکیب عطارودی، میمندی، خدامرادی، اسبقی، ریزه وندی، زاهدی، مؤمن و سعیدی به آلمان برد و دست خالی به کشورمان بازگشت.

محمود مشهدی رجب در رقابتهای جهانی 1983 دانمارک هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده داشت که نادر خدامرادی با کسب مدال برنز در وزن سوم تنها مدال کشورمان را به دست آورد.

شین چال کانگ در رقابتهای جهانی 1985 سئول هدایت تیم ملی کشورمان را به عنوان دومین مربی کره ای برعهده گرفت و فیصل دانش و رسول متین فر دو مربی ایرانی او را همراهی کردند. در این رقابتها تیم ملی با سه مدال برنز فریبرز دانش، سید حسن زاهدی و فرزاد آذرخش در مکان چهارم ایستاد.

در رقابتهای جهانی 1991 یونان هدایت تیم ملی به حسن ذوالقدر سپرده شد که سیروس رضایی با کسب مدال در وزن اول تنها مدال کشورمان لقب گرفت.

این نتیجه باعث شد تا در رقابتهای 1995 مانیل، بعد از یک دوره غیبت در رقابتهای جهانی، بازهم کانگ رهبری تیم ملی را برعهده بگیرد. در این مسابقات تیم ملی کشورمان با نقره سید مهرداد رکنی و دو برنز بیژن مقانلو و فریبرز عسگری به کار خود خاتمه دهد.

دو سال بعد برای مسابقات جهانی 1997 هنگ کنگ یکبار دیگر ذوالقدر هدایت تیم ملی را برعهده گرفت. ذوالقدر با استفاده از مرتضی کریمی و اصغر رحیمی به عنوان دستیاران خود با دو نقره بی باک و اصلانی و برنز افلاکی عنوان چهارمی جهان را کسب کرد.

همین نتیجه باعث شد تا ذوالقدر در چهار دوره بعدی مسابقات قهرمانی جهان یعنی 1999 ادمونتون، 2001 جیجو ،2003 گارمیش، 2005 مادرید و 2007 پکن هدایت تیم ملی را برعهده داشت که در تمام این پنج دوره تیم ملی کشورمان عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد.

نکته جالب اینکه در پنج دوره از 6 دوره مربیگری ذوالقدر، مرتضی کریمی دستیار اول او بود ولی در رقابتهای مادرید این وظیفه به بیژن مقانلو سپرده شد. بعد از رحیمی که آن زمان برای هدایت تیم ملی کویت راهی این کشور شده بود، مهماندوست و بهرامی نژاد مربی بدنساز شدند.

بعد از رقابتهای جهانی 2007 چین که تیم ملی کشورمان با دو نقره غلامزاده و رستمی و تک برنز ساعی نایب قهرمان جهان شد و سپس در رقابتهای کسب سهمیه المپیک منچستر توفیقی نداشت، هدایت تیم ملی به مهماندوست سپرده شد.

مهماندوست هم با استفاده از مقانلو و افلاکی به عنوان همکاران خود و به عنوان ششمین سرمربی تیم را به رقابتهای 2009 کپنهاگ برد و با طلای معتمد، نقره نادریان و سه برنز باقری، کرمی و تاجیک بازهم نایب قهرمانی را کسب کرد.

این مربی تحصیلکرده دو سال بعد در بیستمین دوره رقابتهای جهانی 2011 کره جنوبی هم هدایت تیم ملی را با همان کادر فنی برعهده داشت که با سه طلای کرمی، نصر و عبدالهی، نقره معتمد و دو برنز رجلی و باقری برای اولین بار قهرمانی را به تکواندو ایران در رقابتهای جهانی آن هم در خاک کره جنوبی هدیه کرد.

در مسابقات جهانی 2013 پائوبلای مکزیک، مرتضی کریمی به عنوان سرمربی هدایت تیم ملی را در اختیار داشت. تیم ملی در این مسابقات پیروز نشد از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و با طلای اسبقی و دو نقره مردانی و مستعان یکبار دیگر روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد.

پس از آن بیژن مقانلو که چهار دوره حضور در رقابتهای جهانی را به عنوان تکواندوکار و دو دوره به عنوان مربی در کنار ذوالقدر و مهماندوست رقابتهای جهانی را تجربه کرده بود، سال 2015 در مسابقات جهانی روسیه به عنوان هشتمین سرمربی، هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده گرفت و پیروز شد با سه طلای عاشورزاده، حجی زواره و خدابخش به همراه تک برنز یعقوبی برای دومین بار عنوان قهرمانی را تصاحب کند.

بعد از حواشی المپیک 2016 ریو و حذف تیم ملی از رقابتهای جام جهانی، مقانلو استعفا داد تا مهدی بی باک با تجربه چهار دوره مبارزه روی شیء هاپ چانگ جهانی و نشستن روی صندلی مربیگری در رقابتهای 2015، سکان هدایت تیم ملی را در رقابتهای 2017 موجو کره جنوبی برعهده داشته باشد. رقابتهایی که هر چند ایران با دو نقره هادی پور و حسینی در کنار تک برنز حجی زواره نایب قهرمان شد، ولی مسائل فنی و حواشی آن باعث انتقاد شدید کارشناسان تکواندو شد.

اما تیمی که ماه آینده به بیست و چهارمین دوره رقابتهای جهانی اعزام می شود را فریبرز عسگری به عنوان سرمربی همراهی خواهد کرد. عسگری سه بار رقابتهای جهانی را تجربه کرده و یک برنز در کارنامه دارد. او تجربه مربیگری در رقابتهای جهانی را ندارد، ولی در المپیک لندن سرمربی تیم ملی کشورمان بود و با تجربه بالای خود تا اینجای کار عملکرد مناسبی داشته و امید می رود با تداوم این روند دست پر از میدان بزرگ و پر اهمیت منچستر به تهران بازشود.

بیست و چهارمین دوره رقابتهای تکواندو قهرمانی جهان 57 تا 29 اردیبهشت ماه به میزبانی انگلستان در منچستر برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "عسگری دهمین مربی تکواندو ایران در رقابت های جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عسگری دهمین مربی تکواندو ایران در رقابت های جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید