راه هایی که در جهت توسعه کردستان نیستند

به گزارش وبلاگ شهبازی، کردستان جزو استان های محروم و کم برخوردار کشور است؛ این در حالی است که هنوز برای توسعه، زیرساخت های لازم را ندارد. در این میان راه های مواصلاتی یکی از زیرساخت هایی است که نقش پررنگی در توسعه ایفا می نمایند.

راه هایی که در جهت توسعه کردستان نیستند

وبلاگ شهبازی- مریم ورشوئی، برکسی پوشیده نیست که شبکه حمل و نقل ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز کشور ضرورت محسوب می گردد. در نبود راه های مناسب، طبیعی است که ظرفیت های استان در بخش های مختلف بالفعل نگردد و مغفول بماند، زیرا راه در توسعه مالی، صنعتی و کشاورزی نقش مشخص نماینده ای دارد. این در حالی است که کردستان کم ترین میزان بهره مندی از آزادراه ها و شبکه های هوایی و ریلی را دارد. با توجه به این که در کشور به ازای هر 100 کیلومتر، 21 کیلومتر شبکه بزرگراهی ساخته شده، اما این آمار در کردستان به ازای هر 100 کیلومتر، 9 کیلومتر است، بنابراین ارتقای راه های استان باید جزو اولویت مسئولان ذی ربط باشد. به ویژه این که صندلی استان در زمینه برخورداری از بزرگراه رتبه 27 کشور است که برای نزدیک شدن به میانگین 21 کیلومتری در کشور باید بیش از 300 کیلومتر راه اصلی در استان به بزرگراه تبدیل گردد.

شرایط راه های روستایی استان نیز درخور توجه است. کردستان یک هزار و 698 سکنه روستایی ثابت با 6 هزار و 98 کیلومتر طول شبکه راه روستایی دارد. طبق آمار مجموع طول راه های شوسه و آسفالت در کشور 128 هزار کیلومتر و این آمار در کردستان 2 هزار و 631 کیلومتر است؛ با این میزان صندلی استان از نظر شاخص برخورداری در آخر و رتبه 30 ام کشور قرار گرفته است. برای نزدیک شدن به میانگین کشوری هم باید 100 کیلومتر راه روستایی در کردستان آسفالت گردد. این در حالی است که در زمستان به دلیل بارش باران و برف در نبود راه های مناسب و ایمن، جاده های روستایی مسدود و تردد اهالی به دیگر نقاط قطع می گردد.

اگر بخواهیم ظرفیت های استان شناسانده گردد و اقتصاد آن رشد کند باید فکری برای توسعه و ارتقای راه های استان کرد. این که فقط در دولت های مختلف پروژه ها و طرح هایی افتتاح گردد، اما به دلیل کمبود اعتبار و بودجه به حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل رها گردد، نمی تواند دردی از این استان کم برخوردار دوا کند. مانند ساخت راه آهن تهران-همدان به سنندج که مهم ترین پروژه حمل و نقل کردستان محسوب می گردد، اما هنوز بعد از گذشت چند سال از افتتاح آن، به بهره برداری نرسیده است. این پروژه از سال 75 در دستور کار دولت قرارگرفت و ساخت آن در سال 84 کلید خورد.

ازسویی دیگر کردستان جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. به طوری که بسیاری از مسئولان استان معتقدند راه توسعه استان از گردشگری می گذرد. زیرا گردشگری از پربازده ترین فعالیت های مالی در جهان محسوب می گردد که بالاترین میزان ارزش افزوده را ایجاد می نماید. استان با وجود قابلیت ها و جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی می تواند مقصدی برای گردشگران داخلی و حتی خارجی باشد، اما باید زیرساخت های لازم برای توسعه گردشگری که توسعه اقتصاد را هم به دنبال دارد، در کردستان فراهم گردد که مهم ترین آن راه های زمینی و هوایی مناسب است.

وجود زیرساخت های مناسب بسترساز جذب سرمایه گذاری در کردستان نیز است، اما سرمایه گذاران به مناطقی ورود می نمایند که دسترسی آسان و ایمنی داشته باشند. استان به دلیل نداشتن راه های ارتباطی و حمل و نقل مناسب از این موضوع نیز ضربه خورده است. زیرا سرعت دسترسی به یک مکان در دوران حاضر نقش پررنگی در سرمایه گذاری دارد، این در حالی است که کردستان هنوز از خطوط هوایی و ریلی کافی بهره مند نیست. جاده های آسفالته استان نیز باریک و کوهستانی هستند که با توجه به حجم ترافیک بالا در این جاده ها درنبود بزرگراه و آزادراه سبب شده تا سرمایه گذاران رغبت چندانی برای سرمایه گذاری در استان نشان ندهند. درواقع نبود زیرساخت های حمل و نقل مهم ترین مانع توسعه کردستان شده است.

همه این معضلات را اگر در یک کفه ترازو بگذاریم خواهیم دید که در کفه دیگر مردم در نبود زیرساخت راه مناسب، بیشترین آسیب را می بینند، زیرا به جز آسیب مالی آنها شاهد ازدست رفتن جان عزیزان خود در پی تصادفات جاده ای هستند. وقوع تصادفات خونین رانندگی و کشته شدن تعداد زیادی از افراد در جاده های استان، موضوع کم اهمیتی نیست. کردستان به دلیل داشتن جاده های کوهستانی و کم عرض، در این زمینه شرایط بحرانی دارد. بسیاری از جاده های اصلی این استان ترانزیتی محسوب می شوند که خودروهای سنگین در آنها تردد می نمایند. همین موضوع سبب شده تا در نبود آزادراه تصادفات بسیاری را ببینیم، زیرا تردد خودروها در راه های ترانزیتی احتیاج به رانندگی با سرعت کمتری دارد که همین موضوع خستگی و خواب آلودگی و گاهی کم صبری رانندگان را به دنبال دارد که باعث بروز اتفاقات ناگوار می گردد.

در هر صورت با توجه به آسیب های غیرقابل جبرانی که کردستان از نبود راه مناسب می بیند، باید ردیف های اعتباری ویژه ای برای توسعه زیرساخت های راه به این استان اختصاص داده گردد تا بخشی از عقب ماندگی کردستان از توسعه جبران گردد. همچنین باید یه بهره برداری پروژه ها و طرح های در دست اقدام نیز سرعت بخشید و فراموش نکرد توسعه کردستان از راه های آن می گذرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "راه هایی که در جهت توسعه کردستان نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه هایی که در جهت توسعه کردستان نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید