درخواست های یک هنرمند از دولت سیزدهم

به گزارش وبلاگ شهبازی، یک هنرمند سرمه دوزی با تشریح شرایط موجود در این حوزه، به بیان انتظاراتی که از دولت سیزدهم می توان داشت، پرداخت.

درخواست های یک هنرمند از دولت سیزدهم

مژگان خوشبخت، درباره شرایط موجود در حوزه کاری اش به وبلاگ شهبازی گفت: من حدود 22 سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم اما شاید به جرأت بتوانم بگویم بیشتر مسیری که طی کردم بیمه نبودم. در دولت دوازدهم اتفاقاتی افتاد که حتی کسانی مثل من که بیمه بودند هم حذف شدند.

این هنرمند ضمن اشاره به اختلافاتی که بین سازمان تأمین اجتماعی و صنایع دستی وجود داشته و باعث شده تا بیمه خیلی از افراد سابقه دار معلق بماند، اضافه نمود: در حال حاضر ما بلاتکلیف هستیم و تعیین نیست که بیمه هستیم یا نه و این اتفاق بدی است که به نحوی یک نوع سرخوردگی ایجاد نموده است.

به گفته خوشبخت پیش از شیوع ویروس کرونا هر جا احتیاج بود نمایشگاهی برگزار گردد با هنرمندان تماس گرفته می شد تا درباره مسائلشان صحبت نمایند اما این کوشش ها بی نتیجه بوده؛ چرا که پاسخی دریافت ننموده اند.

این هنرمند یکی از عظیمترین مسائل این حوزه را مربوط به بحث بیمه دانست و اضافه نمود: برای مثال من با این سابقه در حال حاضر نمی دانم بیمه هستم یا نه و سازمان تأمین اجتماعی هم هیچ حمایتی نمی نماید.

خوشبخت ضمن اشاره به این نکته که در ابتدا مخالف کامل آموزش مجازی و آنلاین بوده است، اضافه نمود: همواره پیش خود فکر می کردم شاگرد یا هنرجویی که پیش من نشسته است و حضوری در حال آموزش تماشا است، باز هم تمرکز کامل وجود ندارد، پس وقتی آموزش به مجازی بودن برسد، اوضاع بدتر می گردد.

این هنرمند در عین حال ادامه داد: فروردین 98 اما تقاضا زیاد شد و من فراخوان هایی دادم و خوشبختانه از شهرهای مختلف استقبال زیادی شد و متوجه شدم آموزش مجازی هم اتفاق خوبی محسوب می گردد؛ چرا که افرادی که به علت مسافت شهری امکان حضور نداشتند، این امکان را پیدا نموده بودند.

خوشبخت در پاسخ به پرسشی درباره نگاه بعضا تحقیرآمیزی که از سوی بعضی به حوزه صنایع دستی می گردد، این چنین پاسخ داد: به علت بعضی تعصباتی که آدم ها نسبت به کارشان دارند، هنر را شهید می نمایند. در هر کاری از جمله صنایع دستی زمانی که تعصب بر روی کارمان داشته باشیم، کار درست انجام نمی گردد.

او شرح داد: کار من سرمه دوزی است. اگر تعصب داشته باشم و بگویم که من باید همان سرمه دوزی ای که در گذشته انجام می شد را ادامه دهم در حالی که تقاضای زیادی برای آن وجود ندارد، کار را شهید نموده ام.

به گفته این هنرمند اگر بتوانیم هنر خود را به روز رسانی کنیم و دست از بعضی تعصباتی که کار را خراب می نماید برداریم هم ماندگاری کار باثبات تر خواهد شد و هم هنر گذشتگان حفظ می گردد.

خوشبخت در ادامه این گفت وگو به تشریح خواسته هایی که از دولت سیزدهم در حوزه صنایع دستی می توان داشت، پرداخت و گفت: بیمه و تأمین مواد اولیه مهم ترین درخواست هایی هستند که می توان از دولت سیزدهم در حوزه صنایع دستی داشت.

به گفته این هنرمند قیمت مواد اولیه در حوزه سرمه دوزی نوسان دارد و این بی ثباتی قیمت ها فشار زیادی را بر هنرمندان این حوزه وارد نموده است و تعادل نداشتن میان دستمزد دوخت و قیمت مواد اولیه حتی این فشار را بیشتر هم نموده است.

خوشبخت ادامه داد: مواد اولیه ما مسافری وارد می گردد و حتی استرس اینکه شاید کسی نباشد برای ما مواد اولیه بیاورد فشار زیادی را به وجود می آورد؛ برای مثال در دوران کرونا که پروازها برقرار نبود، خودش یک مشکل عظیم برای ما به وجود آورده بود.

این هنرمند در آخر ضمن اشاره به اهمیت تأمین مواد اولیه اضافه نمود: ما سفارش از کشورهای مختلفی داشتیم که به علت نداشتن مواد اولیه رد کردیم و این یک مشکل عظیم برای ما محسوب می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "درخواست های یک هنرمند از دولت سیزدهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست های یک هنرمند از دولت سیزدهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید