بیهوشی بیماران شخصی سازی می گردد

به گزارش وبلاگ شهبازی به نقل از یورک آلرت، متخصصان بیهوشی از روش های مختلف مانند آزمایش های بالینی، دیتابس های پزشکی و اندازه گیری های آزمایشگاهی برای محاسبه دوز دقیق داروی بیهوشی برای هر بیمار استفاده می نمایند. اما واکنش هر فرد نسبت به داروی بیهوشی متفاوت است و هیچ راهی برای شناسایی واکنش بدن انسان قبل از مصرف آن وجود ندارد.

بیهوشی بیماران شخصی سازی می گردد

امروزه بیشتر اوقات بیماران دوزهای تکمیلی از داروی بیهوشی را حین عمل جراحی و بر اساس واکنش بدنشان دریافت می نمایند. وظیفه متخصصان بیهوشی آن است که اجازه ندهند بیمار زودتر از موعد به هوش بیاید و پس از عمل خاطره ای از آن در ذهنش نماند. این درحالی است که آنها باید از کمترین دوز ممکن دارو برای این امر استفاده نمایند که ممکن است به بدن فشار بیاورد. پس از آن دوزهای تکمیلی داروی بیهوشی نیز بدون اطلاع از میزان دقیق غلظت دارو در بدن بیمار تزریق می گردد.

برای حل این چالش محققان آزمایشگاه LSI دانشگاه EPFL باهمکاری بیمارستان لوزان و دانشگاه پلی تکنیک تورین سیستمی ابداع نموده اند که می تواند غلظت ماده پروپوفول (propofol) در بدن بیمار را هنگام عمل جراحی اندازه گیری کند و برحسب آن دوز مورد نیز تزریق می گردد. ساندرو کارارا استاد دانشگاه EPFL در این باره می گوید: محققان سال ها است که مشغول توسعه حسگرهایی برای اندازه گیری ترکیبات خون بیماران در شرایط بیهوشی هستند تا پزشکان بتوانند دوزهای دارو را برای هر بیمار شخصی سازی نمایند. پروپوفول یکی از ترکیبات اصلی داروی بیهوشی است که اندازه گیری آن کار سختی به حساب می آید.

دستگاه ابداعی مذکور شبیه یک سرنگ عظیم است. سوزن این دستگاه حاوی الکترودهای حسگر است که غلظت پروپوفول را در خون بیمار اندازه گیری می نمایند. اندازه گیری های اجرا شده توسط حسگر با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل می گردد.

پژوهشگران دقت این دستگاه را با استفاده از تست های آزمایشگاهی روی نمونه خون انسان تأیید کردند. مرحله بعدی اجرای این آزمایش ها روی بدن انسان است. نتایج این تحقیق در نشریه IEEE Transactions on Biomedical Circuits and Systems منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بیهوشی بیماران شخصی سازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیهوشی بیماران شخصی سازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید