اولین گیاهی که باید روی مریخ بکاریم!

به گزارش وبلاگ شهبازی، هنگامی که بر همه چالش های مربوط به رسیدن به مریخ غلبه کردیم، باید راه های چگونگی ایجاد یک زندگی پایدار در آنجا را بیابیم که رشد و کشت محصولات بخش عمده ای از آن خواهد بود. شاید شما هم فیلم مریخی را دیده باشید که نقش اصلی آن (مت دامون) چگونه توانست بر روی سیاره سرخ سیب زمینی بکارد.

اولین گیاهی که باید روی مریخ بکاریم!

به گزارش وبلاگ شهبازی به نقل از راهنماتو، اگر این موضوع برای شما تنها یک فیلم سرگرم نماینده باشد، باید بگوییم که از لحاظ تئوری این کار ممکن است و ناسا نیز تا به امروز با انجام آزمایش هایی آن را تأیید نموده است.

با این همه، ماجرا به همین سادگی ها هم نیست. شن و غبار سیاره سرخ نه تنها فاقد مواد آلی و میکروب های مفید است، بلکه مملو از نمک ها و مواد معدنی است که باعث می گردد رشد و بقای بیشتر گیاهان به خطر بیفتد. اما بیشتر گیاهان، نه همه آنها! یک مطالعه تازه نشان داده است که گیاه یونجه می تواند در خاک های آتشفشانی سختی مانند خاکی که سطح مریخ را پوشانده، زنده بماند و سپس می تواند به عنوان کود برای رشد مواد غذایی مانند شلغم، تربچه و کاهو استفاده گردد.

این محققان در مقاله منتشر شده خود می نویسند: محتوای کم مواد مغذی خاک مریخ و شوری زیاد آب، آن را برای استفاده مستقیم برای تکثیر محصولات غذایی نامناسب می نماید. بنابراین، توسعه استراتژی هایی برای افزایش محتوای مواد مغذی در خاک مریخ و نمک زدایی آب شور برای ماموریت های طولانی مدت لازم است. اما انجام چنین کاری با موانع بسیاری روبرو است و به همین علت ما در ابتدا باید گیاهانی را در اولویت قرار دهیم که کمترین احتیاج به این اقدامات اولیه را دارند و در اینجاست که یونجه نقش مهم خود را ایفا می نماید.

این دانشمندان در آنالیز های خود متوجه شدند که گیاه یونجه می تواند به همان میزان که در زمین رشد کند، در محیط ناهموار مریخ هم رشد کند، بدون اینکه احتیاجی به کود و یا مواد مغذی اضافی باشد.

این دانشمندان با استفاده از نمونه های خاک مریخی و نمونه های مشابه توانستند گیاه یونجه را کشت نمایند و سپس با افزودن آن به خاک مورد نظر به نوعی کود برسند که به سادگی توانستند در آن گیاهان خوارکی مانند شلغم، تربچه و کاهو که به طور معمول کاشت ساده ای دارند، پرورش دهند. نتایج شگفت انگیز بود، زیرا این گیاهان خوراکی به خوبی در خاک غنی شده با یونجه رشد کردند.

با این حال هنوز یک مسئله مهم وجود داشت؛ این فرآیند با آب شیرین صورت گرفت پس آب شیرین هم مورد احتیاج بود. این تیم تحقیقاتی برای این مشکل نیز راه حلی ارائه داد؛ آب شور موجود در مریخ را می توان با نوعی باکتری دریایی تصفیه کرد و سپس به وسیله سنگ های آتشفشانی فیلتر کرد تا آب شیرین مورد احتیاج برای رشد محصولات فراوری گردد.

رشد یونجه در مریخ برای استفاده به عنوان کود مطمئناً هزینه کمتری نسبت به حمل یخچال های بزرگ غذا در طول میلیون ها کیلومتر سفر به سیاره سرخ خواهد داشت. محققان می نویسند: این مطالعه نشان می دهد که برای اهداف بلندمدت، می توان منابع آب و خاک را در محل، برای کشاورزی در مریخ به جهت حفظ مأموریت های انسانی و سکونت گاه های دائمی تصفیه کرد. نتایج این تحقیق در نشریه PLOS One به چاپ رسیده است.

منبع: راهنماتو

منبع: فرارو

به "اولین گیاهی که باید روی مریخ بکاریم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین گیاهی که باید روی مریخ بکاریم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید