کفش و لباس مناسب زنان باردار

به گزارش وبلاگ شهبازی، در چهار و پنج ماهگی شکم بزرگ شده و حاملگی نمایان می گردد. در این زمان لباس های قبلی مخصوصا در ناحیه کمر تنگ شده و هیچ کدام برای پوشیدن مناسب نیستند. این درست موقعی است که زن باردار نیاز به لباس مخصوص

کفش و لباس مناسب زنان باردار

نویسنده:گروه نویسندگان

لباس زنان باردار

در چهار و پنج ماهگی شکم بزرگ شده و حاملگی نمایان می شود. در این زمان لباس های قبلی مخصوصا در ناحیه کمر تنگ شده و هیچ کدام برای پوشیدن مناسب نیستند. این درست موقعی است که زن باردار نیاز به لباس مخصوص داشته و باید در فکر تهیه آن باشد.

چون از لباس بارداری برای مدت کوتاهی استفاده می شود لذا صرف هزینه گزاف برای تهیه آن صلاح نیست. در خصوص انتخاب لباس سعی کنید که مجذوب نماینده بوده و زیاد چسبان و تنگ (مخصوصا در ناحیه کمر) نباشد. دامن هایی که در ناحیه کمر قابلیت اتساع و کش آمدن دارند و پیراهن هایی که بوسیله بندی از شانه آویزان می شوند به دلیل عدم ایجاد فشار در ناحیه کمر بسیار مناسب هستند زیرا لباس دوران بارداری نباید به دلیل تنگ بودن مانع گردش خون شده و اشکالی در تنفس و یا اختلالی در حرکت دست و پا بوجود آورد.

از بستن کمربند های چرمی به دور شکم و بعلاوه پوشیدن جوراب های ساق بلند تنگ و بند جوراب تنگ باید خودداری شود.

علاوه بر راحتی، لباس دوران بارداری باید شیک و ساده بوده و متناسب با فصل انتخاب شود.

در زمستان باید از زیرپوش های کلفت و پالتوی ضخیم و در ماه های تابستان باید از لباس های سبک و نازک استفاده نمود. در مناطقی که درجه حرارت هوا به طور ناگهانی تغییر می کند همواره باید پیش بینی های لازم را به عمل آورده و مقداری لباس اضافی با خود به همراه داشته باشید. شستشوی مرتب لباس را هم فراموش نکنید.

سعی کنید که لباس های شیک، مجذوب نماینده و متناسب باشد زیرا آبستنی دلیلی بر پوشیدن لباس های زشت و بدقواره و گوشه گیری و عزلت زنان باردار نیست. بزرگی شکم و تغییرات ظاهری در موقع بارداری هیچ گونه مانعی برای ظاهر ساختن زیبایی نبوده و برعکس در این موقع زنان باردار مجذوب نمایندهیت و زیبایی مخصوصی به خود دارند.

در انتخاب رنگ و مدل هم دقت بیشتری بنمائید زیرا لباس زیبا و مجذوب نماینده باعث خوشحالی شوهر و اطرافیان و بهبود وضع روحی شما می شود.

کرست یا شکم بند

زنان باردار که قبل از بارداری به بستن شکم بند عادت ندارند در طول دوران بارداری می توانند از پنتی هوس (شورت و جوراب یکسره) استفاده نمایند ولی در خانم هایی که زایمان های متعددی داشته و جدار شکمشان شل شده است و بعلاوه در کسانی که قبل از بارداری به بستن کرست عادت دارند در هنگام بارداری می توانند از کرست های مخصوص استفاده نمایند. از شکم بند های معمولی می تواند تا ماه سوم بارداری استفاده نمود ولی بعد از آن بهتر است که از شکم بند های مخصوص بارداری که کشی بوده و با بزرگ شدن شکم کش آید استفاده شود.

شکی نیست که کرست تنگ با فشاری که بر روی شکم وارد می آورد مضر است ولی اگر مقدار کرست با دقت انتخاب شود فوائد زیادی دارد که در ذیل به آنها اشاره می شود:

اولاً، رحم را از پایین به طرف بالا نگه داشته و احساس سنگینی و فشار را کم می کند و به علاوه با پشتیبانی از عضلات پایین شکم موجب راحتی و استراحت این عضلات می شود.

ثانیاً، از کشیده شدن و توسعه عضلات و پوست شکم ممانعت نموده و تا مقدار ای از پیدایش خطوط قرمز و سفید جلوگیری به عمل می آورد.

ثالثاً، با بی حرکتی نسبی پشت، راحتی عضلات پشت گردن را باعث می شود. بنابراین از دردهای کمری که به دلیل باز شدن عضلات و شل شدن مفاصل به وجود می آید جلوگیری می کند.

رابعاً، با قرار گرفتن به دور لگن خاصره از باز شدن غیر طبیعی مفاصل ممانعت به عمل می آورد.

بستن کرست در حال خوابیده به مراتب راحت تر و بهتر از حالت ایستاده است. با پوشیدن کرست در شرایط خوابیده به پشت، رحم و جنین به بالا راهنمایی شده و جدار شکم محافظت می شود با کشیدن زیپ های اطراف و عقب را از پایین به بالا می کشند تا کرست به طور راحت و آزاد قرار گیرد.

سینه بند

برای حفظ شکل پستان ها پوشیدن سینه بند از ابتدای دوران بارداری ضرورت دارد. سینه بند علاوه بر تاثیر ظاهری، راحتی شما را هم فراهم می کند. برترین نوع، سینه بندهایی هستند که با بندهای عریض از شانه ها آویزان می شوند. سینه بند خوب باید پستان ها را به بالا و داخل یعنی شانه مقابل راهنمایی نماید. چون بعد از ماه پنجم بارداری رشد پستان ها تقریبا متوقف می شوند لذا نیازی به عوض کردن سینه بند نبوده و می توان تا موقع زایمان از آن استفاده نمود.

برخی از خانم ها در تمام دوران بارداری از سینه بند مخصوص زنان شیرده استفاده می نمایند. این کار بیشتر به صرفه نزدیک است زیرا این نوع سینه بند را می توان بعد از زایمان بزرگتر نمود و نیازی به تعویض آن نیست.

کفش

تهیه کفش مناسب برای دوران بارداری بسیار مهم است. در دوران باردرای به دلیل بزرگی شکم انحنای ستون فقرات برای حفظ تعادل بدن به تدریج زیاد می شود. در ماه های آخر بارداری انحنا کمر و کشش روی ستون فقرات شدت می یابد. بنابراین واضح است که با پوشیدن کفش های پاشنه بلند انحنای کمر بیشتر شده و به دلیل کشش عضلات، درد کمر ظاهر می شود.

با استفاده از کفش پاشنه بلند شانس پیچ خوردن، لغزیدن و افتادن زن باردار هم افزایش می یابد.

عقاید پزشکان در خصوص بلندی پاشنه کفش بسیار فرق دارد. برترین روش این است که زن باردار چند کفش با پاشنه های مختلف را مورد آزمایش قرار داده و راحت ترین آنها را انتخاب نماید و از این کفش در تمام مدت بارداری استفاده کند. به این ترتیب نه تنها دیرتر خسته می شود بلکه از درد کمر هم جلوگیری به عمل می آید.

اگر بلندی پاشنه در حدود چهار سانتی متر بوده و به مقدار کافی پهن باشد، خطر پیچیدن پا، لغزیدن و افتادن کمتر است. بنابراین بلندی پاشنه کفش نباید از چهار سانتی متر تجاوز کند ولی مناسب ترین کفش برای زنان باردار کفش های بی پاشنه است.

چون پای زن آبستن در اواخر دوران بارداری بعد از ظهر ها در ناحیه قوزک مختصری متورم می شود، بنابراین بهتر است که کفش ها همواره یک شماره گشادتر انتخاب شوند تا تنگی آنها باعث مزاحمت نشود.

منبع مقاله :

گنجی، مبین؛ پورفخاران، محمد؛ حجاران، مریم؛ (1391)، رموز طلایی بارداری پیروز، قم: ابتکار دانش، چاپ ششم.

منبع: راسخون

به "کفش و لباس مناسب زنان باردار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کفش و لباس مناسب زنان باردار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید