علت حرکت چشم ها در خواب چیست؟

به گزارش وبلاگ شهبازی، بر اساس مطالعه نو محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، وقتی چشمان ما در طول خواب با سرعت حرکت می کنند، به مواردی در رویا که مغزمان ایجاد کرده است خیره شده ایم. این یافته ها نه تنها به درک بهتر نحوه رویا دیدن ما، بلکه نحوه عملکرد تخیلات ما کمک می کند.

علت حرکت چشم ها در خواب چیست؟

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ان، مرحله ای از خواب به نام خواب حرکت سریع چشم (REM) از دهه 1950 به عنوان مرحله ای از خواب هنگام رویا دیدن شناخته شده است. اما دلیل حرکات چشم از آن زمان تا کنون موضوعی رازآلود و بحث برانگیز به جای مانده بود.

ماسیمو اسکانزیانی (Massimo Scanziani)، نویسنده ارشد این مطالعه که در روز 25 اوت 2022 در مجله Science منتشر شده است، می گوید: ما نشان دادیم که حرکات چشم تصادفی نیستند. آن ها با آنچه در دنیای رویا رخ می دهد، هماهنگ هستند.

او اضافه نمود: این مطالعه نگاهی اجمالی در مورد فرآیند های شناختیِ در حال انجام در مغز در طول خواب فراهم می کند و در عین حال معمایی را حل می کند که کنجکاوی دانشمندان را برای دهه ها برانگیخته است.

ارتباط حرکت چشم با جهت گیری رویا

در نیمه دوم قرن بیستم، برخی از کارشناسان این فرضیه را مطرح کردند که این حرکات چشم ممکن است به دلیل دنبال کردن صحنه هایی در دنیای رویا باشد، اما راه های کمی برای آزمایش این فرضیه وجود داشت و آزمایش هایی که می شد انجام داد، نتایج متناقضی را به همراه داشت.

بسیاری از محققان حرکات چشم را فرآیندی تصادفی در نظر گرفتند، و این احتمال را مطرح کردند که شاید این موضوع برای مرطوب ماندن پلک ها انجام می شود.

اکنون با وجود فناوری های بسیار پیشرفته تر، اسکانزیانی به همراه دکتر یوتا سنزای (Yuta Senzai)، محقق فوق دکتری، توانستند سلول های جهت سر (Head direction) را در مغز موش هایی که خواب حرکت سریع چشم تجربه می کردند، بررسی کنند. این سلول ها عملکردی مشابه قطب نما دارند و فعالیت آن ها به محققان نشان می دهد که موش در کدام جهت حرکت می کند.

محققان به طور همزمان داده هایی را از این سلول ها در مورد جهت حرکت موش در حالی که حرکات چشمش را زیر نظر داشتند، ثبت کردند. آن ها با مقایسه این داده ها دریافتند که جهت حرکات چشم و قطب نمای داخلی موش در طول خواب حرکت سریع چشم دقیقاً در یک راستا واقع شده است، درست مانند زمانی که موش بیدار و در حال حرکت است.

یک دنیای جعلی کاملا هماهنگ

اسکانزیانی به مغز مولد به معنای مغز دارای توانایی ساختن اشیاء و سناریو ها علاقه دارد.

او می گوید: یکی از نقاط قوت ما به عنوان انسان، ظرفیت ما برای ترکیب تجربیات دنیای واقعی خود با مواردی است که در حال حاضر وجود ندارند و ممکن است هرگز وجود نداشته باشند. این توانایی تولیدی مغز ما اساس خلاقیت ما است.

با این حال، مطالعه این نوع عملکرد مغز کار دشواری است. این کار نیاز به نگاه کردن به مغز دارد در حالی که در غیاب ورودی های حسی در حال ایجاد تجربیات و ایده های نو است و رویا دیدن دقیقا همین فرصت را فراهم می کند.

اسکانزیانی اظهار داشت که در خواب می توانید موارد آشنا را با غیرممکن ها ترکیب کنید. او یک خواب تکراری را که در جوانی به عنوان یک غواص دیده بود، تعریف کرد که در آن می توانست زیر آب نفس بکشد. او از خواب بیدار می شد و متوجه می شد که این موضوع نمی تواند حقیقت داشته باشد. اسکانزیانی می گوید: در رویا، شما معتقدید که واقعی است، زیرا ورودی های حسی وجود ندارد که شما را به واقعیت بازگرداند. این یک دنیای جعلی کاملا هماهنگ است.

تیم اسکانزیانی دریافتند که این بخش های مغز هم در خواب و هم در بیداری با هم هماهنگ می شوند و به این ایده اعتبار می دهند که رویا ها راهی برای یکپارچه سازی اطلاعات جمع آوری شده در طول روز هستند.

اینکه چگونه این نواحی مغز با هم کار می کنند تا این توانایی را ایجاد کنند، رازی است که اسکانزیانی قصد دارد به تلاش برای یافتن پاسخ آن ادامه دهد.

منبع: فرارو

به "علت حرکت چشم ها در خواب چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت حرکت چشم ها در خواب چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید