طرز تهیه خمیر پیراشکی خانگی پفدار و ترد

به گزارش وبلاگ شهبازی، از خمیر پیراشکی می توان در تهیه غذاهای مختلف و دسرهای خوشمزه استفاده کرد. این خمیر در کشورهای مختلف محبوبیت زیادی دارد گرچه انواع آماده این خمیر در بازار موجود است اما هواداران خمیر پیراشکی خانگی هم کم نیستند.

طرز تهیه خمیر پیراشکی خانگی پفدار و ترد

برای پختن آن ها معمولا از آرد سرخ شده استفاده می گردد . به یاری این خمیر، پیراشکی هایی با مواد درونی متفاوت و شکل های مختلف تهیه می نمایند که از صبحانه گرفته تا یک میان وعده ساده و حتی شام می توان از آن ها استفاده کرد.

داخل آن ها می توان مواد پیتزا ریخت و آن را به عنوان شام میل کرد می توان این خمیر را شیرین کرد و بدون هیچ ماده اضافه ای پخت و همینطور می توان درون آن از کرم های مخصوص پیراشکی استفاده نموده و از طعم لذیذ آن لذت برد.

پیراشکی نامی است که برای غذاهای پخته یا سرخ شده که با مواد گوناگون پر شده اند انتخاب شده است و این واژه در واقع یک کلمه اسلاوی است. خمیر پیراشکی را می توان از خمیر ها و آردهای مختلف تهیه کرد حتی می توان در آن از خمیر مایه استفاده نکنید یا آن را به یاری ماست بپزید. البته طرز تهیه پیراشکی با خمیر مایه را هم پیش از این به شما آموزش داده بودیم.

این غذا جزو غذاهای خوشمزه ای است که هواداران زیادی دارد. همانطور که گفتیم می توانید آن را به صورت آماده از سوپر مارکت ها تهیه کنید اما اگر اهل آشپزی هستید و دوست دارید هر چیزی را به صورت خانگی داشته باشید نه تنها تهیه آ در منزل کار سختی نیست بلکه لذت پختن پیراشکی را بیشتر هم می نماید و نمونه سالم تری خواهید داشت. ما طرز تهیه خمیر پیراشکی با خمیر مایه را در این مطلب در اختیار شما قرار می دهیم.

مواد لازم برای تهیه خمیر پیراشکی خانگی

  • آرد 2 پیمانه
  • آب یک سوم پیمانه
  • روغن یک چهارم پیمانه
  • پودر خمیر مایه فوری دو قاشق مرباخوری
  • تخم مرغ یک عدد
  • نمک یک دوم قاشق چای خوری
  • شکر یک دوم قاشق چای خوری

طرز تهیه خمیر پیراشکی خانگی

مرحله اول

آب ولرم را با شکر مخلوط کنید سپس خمیر مایه فوری را به مخلوط آب و شکر اضافه کنید و آن ها را هم بزنید و کمی به آن موقع دهید تا خمیر مایه به عمل آید. به عمل آمدن خمیر مایه حدود 10 دقیقه طول می کشد و خمیر مایه پف می نماید.

شکر به میزانی نیست که خمیر شما را شیرین کند اما آن را حذف نکنید زیرا برای به عمل آمدن خمیر مایه ضروری است.

مرحله دوم

در مرحله بعد تخم مرغ را خوب هم بزنید تا سفیده و زرده آن خوب مخلوط شوند و به اصطلاح کاملا کف نمایند سپس روغن را به آن اضافه کنید و باز هم بزنید.

مخلوط خمیر مایه را به تخم مرغ و روغن اضافه کنید و با قاشق هم بزنید. (در این مرحله از همزن استفاده نکنید.)

مرحله سوم

آرد و نمک را الک کنید سپس آن را کم کم به مخلوط خمیر مایه اضافه کنید و با حین اضافه کردن با قاشق هم بزنید.

تا زمانی که مخلوط خود را بگیرد آرد و نمک را اضافه کنید و هر زمانی که خود را گرفت و جمع کرد از اضافه کردن آن دست بکشید حتی اگر کل میزان آردتان مصرف نشده بود.

مرحله چهارم

بعد از این مرحله باید با دست وارد کار شوید و خمیر به دست آمده را با دست ورز دهید تا به یک خمیر نرم و لطیف برسید که به دست تمیزی که خمیری نباشد نچسبد. در صورتی که خمیرتان خیلی چسبناک بود می توانید میزانی آرد به آن اضافه کنید.

مرحله پنجم

خمیر را داخل یک کاسه که کمی چرب نموده اید قرار دهید و روی آن را با پارچه بپوشانید.

مرحله ششم

کاسه تان را برای مدت یک تا دو ساعت در جای نسبتا گرم قرار دهید تا خمیرتان پف کند و حجم آن تقریبا دو برابر گردد.

مرحله هفتم

حدود یک چهارم از خمیر را جدا کنید و روی تخته قرار دهید و با وردنه آن را پهن کنید تا ضخامت آن به حدود دو میلیمتر برسد. برای اینکه خمیرتان به وردنه نچسبد روی آن کمی آرد بپاشید.

مرحله هشتم

با یک قالب دایره ای که سایز مورد نظر شما را دارد روی خمیر پهن شده قرار دهید و اضافه های آن را ببرید.

خمیرهای بریده شده را روی کاغذ روغنی که سطح آن را آرد پاشی نموده اید قرار دهید.

مرحله نهم

می توانید خمیرهای آماده شده را همان زمان بهره ببرید و پیراشکی های خود را آماده کنید یا می توانید با همان کاغذ روغنی داخل کیسه فریزر بگذارید و داخل فریزر قرار دهید و در زمان لازم از آن بهره ببرید. فقط بعد از اینکه آن ها را از فریزر خارج کردید به آن موقع دهید تا یخ آن آب گردد.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه خمیر پیراشکی خانگی پفدار و ترد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خمیر پیراشکی خانگی پفدار و ترد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید