جایگزین چرم و کتان، کفشی که باکتری ها ساخته اند

به گزارش وبلاگ شهبازی، یک کفش چرم مصنوعی از نوعی باکتری در آزمایشگاه و طی 14 روز ساخته و طوری برنامه ریزی شده تا خود را به رنگ سیاه دربیاورد.

جایگزین چرم و کتان، کفشی که باکتری ها ساخته اند

به گزارش وبلاگ شهبازی ، این محصول گیاهی که عاری از پلاستیک است به وسیله محققان امپریال کالج لندن از میکروب های مهندسی ژنتیکی، کشت شده است. این نخستین باری است که باکتری طوری طراحی شده تا ماده و رنگدانه خود را به طور همزمان فراوری کند.

به نقل از مهر، محققان معتقدند این فرایند را می توان برای فراوری مواد گیاهی با رنگ های درخشان و حتی طرح دار به کار گرفت و در حقیقت جایگزینی برای پارچه هایی مانند کتان و کشمیر به شمار میرود.

پروفسور تام الیس مولف ارشد پژوهش در این باره می گوید: خلق یک روش نو و سریع تر برای فراوری چرم جایگزین حافظ محیط زیست و خود رنگ شونده دستاوردی مهم در حوزه مد حافظ محیط زیست به شمار میرود. سلولز باکتریایی ذاتا ماده ای گیاهی است و پرورش آن فقط نیازمند بخش اندکی از آب، زمین و زمانی است که برای پرورش گاو جهت استفاده از چرم آن به کار می رود. از سوی دیگر کربن کمتری منتشر می نماید.

او در ادامه می افزاید: سلولز برخلاف چرم های مصنوعی مبتنی بر پلاستیک بدون مواد پتروشیمیایی فراوری می شوند و در محیط زیست تجزیه می شوند و هیچ گونه ماده سمی در محیط زیست فراوری نمی نمایند.

چرم خودرنگ با اصلاح ژن های گونه ای از باکتری ها ایجاد شد که ورقه های سلولز میکروبی فراوری می نمایند . ورقه سلولز در حقیقت ماده ای قوی و انعطاف پذیر. است که هم اکنون معمولاً در مواد غذایی، لوازم آرایشی و منسوجات استفاده می گردد. اصلاح ژنتیک طوری انجام می گردد که همان میکروب هایی که در کشت ماده به کار می روند رنگدانه کاملا مشکی را فراوری نمایند.

سلولز دور قالبی به شکل کشت کشت می گردد تا شبیه رویه کفش باشد و پس از 14 روز فرایند شکل گیری آن کامل می گردد. برای آنکه رنگ کفش تیره گردد، در معرض دمای 30 درجه سانتیگراد قرار می گیرد تا فرایند فراوری رنگدانه سیاه از باکتری فعال گردد و به این ترتیب ماده از داخل رنگ می گیرد.

محققان بعلاوه با یک شرکت طراحی زیستی به نام Modern Synthesisهمکاری کردند و یک کیف پول مشکی از دو ورقه سلولزی جداگانه ساختند. آنها ورقه ها را به میزان دلخواه برش زدند و به یکدیگر دوختند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "جایگزین چرم و کتان، کفشی که باکتری ها ساخته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگزین چرم و کتان، کفشی که باکتری ها ساخته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید