اقدامات لازم برای فروش ملک مشاع

به گزارش وبلاگ شهبازی، ملک مشاعی قطعه مال غیرمنقولی است مشترک میان دو یا چند نفر به شکلی که سهم هر یک از آنها تعیین نباشد.

اقدامات لازم برای فروش ملک مشاع

به گزارش وبلاگ شهبازی بنابر اعلام وکیل فرنیان فر، به بیان دیگر هنگامی که دو یا چند شخص مشترکاً مالک زمینی باشند که اندازه سهم هر یک به شکل قانونی معین بوده لاکن از نظر جغرافیایی قابل تفکیک و مجزا نباشد و همه شرکاء در تمامی اجزای ملک شریک باشند به آن ملک مشاع می گویند.

نکته : از لحاظ حقوقی ملک مشاع در مقابل ملک مفروز است.

قانون مدنی مال مشاع را این چنین تعریف کرده: هنگامی که شیئی واحد مالکین متعدد داشته باشد و این مال به صورت اشاعه باشد به آن مال مشاع می گویند. در ادامه با توضیحات وکیل فرنیان فر همراه باشید...

بعلاوه در تعریف ملک مفروز نیز آمده است که مال جدا شده میان مالکان که حدود سهم هر یک مشخص شده باشد.

علاوه بر این در ترمینولوژی حقوقی در تعریف ملک مفروز آمده است که ملک مفروز آن است که مال مشاعی بین شرکاء تقسیم و سهم الشرکه هر یک معین شده باشد و در مقابل ملک مشاع به کار می رود.

در علم حقوق تقسیم کردن، اعم از تفکیک و افراز معین کننده حق است چرا که حق و سهم هر یک از ذی حقان را معین می کند.

به طور مثال: در صورت فوت شخص ترکه وی به وراث انتقال می یابد و بین آنها تقسیم می گردد که این اموال می تواند شامل اموال منقول و غیرمنقول باشد.

بر اساس ماده 589 قانون مدنی هر یک از شرکاء هر زمان که بخواهند می توانند درخواست تقسیم مال الشرکه را بکنند مگر اینکه به موجب قانون ممنوع از اجرای این حق شده باشند.

بعلاوه در ماده 591 آمده است زمانی که همه شرکاء راضی به تقسیم مال باشند این تقسیم بر اساس توافق آنها صورت می پذیرد و در صورت عدم تراضی محکمه جبراً اقدام به تقسیم می کند.

اما این تحت شرایطی است که اجبار موجب ایراد ضرر به هر یک از شرکاء نگردد در غیر این صورت تقسیم به شکل ترازی انجام می گیرد.

از نکاتی که باید در مورد اموال مشاء توجه داشت این است، در صورتی که افراز ملکی باعث ورود ضرر به هر یک از شرکاء گردد و امکان افراز وجود نداشته باشد، مطابق قانون ملک فروخته شده و بهای آن مطابق سهم هر یک تقسیم می گردد.

در صورتی که مال منقول باشد دو فرض وجود دارد.

1- مال مثلی باشد (قابل تجزیه) مال امکان افراز آن وجود دارد.

2- در صورتی که قیمی باشد مال تعدیل می گردد یعنی تقسیم از روی عدالت.

نکته : تقسیم مال غیرمنقول نیز به اشکال (تفکیک، افراز و فروش) می باشد.

انواع اسناد در قانون مدنی و ثبت اسناد رسمی به توضیح ذیل تعریف شده است:

در قانون مدنی سناد به دو نوع رسمی و عادی تقسیم می گردند اسناد رسمی به آن دسته از سندهای گفته می گردد که به وسیله اداره ثبت اسناد و املاک انجام پذیرد و یا در دفتر اسناد رسمی و یا به وسیله مامورین رسمی به ثبت رسیده باشند.

البته به شرطی که آن مامور برای تنظیم سند مذکور دارای صلاحیت باشد.

تعریف اسناد بر اساس قانون ثبت:

به آن دسته از اسنادی گفته می گردد که با رعایت قوانین و در دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشند.

با توجه به توضیحات و تعارضات فوق سند مالکیت ملک مشاع به علت اینکه در اداره ثبت اسناد و املاک به ثبت می رسد از نظر قانون مدنی سند رسمی نامیده می گردد. لاکن از منظر قانون ثبت سند رسمی محسوب نمی گردد.

برای فروش ملک مشاع دو فرض قابل تصور است:

1- انتقال ملک قبل از ثبت

2- انتقال ملک بعد از ثبت

انتقال ملک قبل از ثبت:

هنگامی که برای ملک مشاع به وسیله شرکا درخواست ثبت داده گردد و قبل از انجام ثبت این ملک به شخصی دیگر منتقل گردد با ذکر اسامی شرکا (مالکین قبلی) ثبت ملک به نام مالک تازه اجرا شده و سند مالکیت برای وی صادر می گردد.

انتقال ملک بعد از ثبت:

در صورتی که انتقال پس از ثبت حادث گردد اسناد مالکیت صادر شده از قبل ابطال شده و سند مالکیت تازه برای خریدار صادر می گردد.

علاوه بر این هر یک از شرکاء هر زمان که بخواهد می تواند سهم خود را جزعاً و یا کلاً به شخصی دیگر منتقل کند و خریدار می تواند آن قسمت از ملک خریداری شده را در اداره اسناد به ثبت برساند.

هزینه دادرسی:

با توجه به اقتصادی و غیراقتصادی بودن دعاوی هزینه دادرسی معین خواهد شد .

مدارک مورد احتیاج برای تقدیم دادخواست دعاوی ملک مشاع:

پیش از هر اقدامی جهت فروش ملک مشاع بایستی از اداره ثبت املاک محل وقوع ملک گواهی عدم امکان افراز اخذ گردد. و این خود منوط به آن است که ملک اساساً قابلیت افراز را دارد یا خیر.

1- تنظیم دادخواست

2- مدارک احراز هویت و شناسایی

3- اسناد مالکیت موجود

4- و سایر ادله و مدارک جهت اثبات دعوی

وکیل فروش ملک مشاع

با توجه به اهمیت بسیار زیاد دعاوی ملکی بسیار صحیح و قابل تأمل است که افراد پیش از انجام هرگونه اقدامی ابتدا با وکیل متخصص امور ملکی مشورت لازم را انجام داده و از وی مشاوره حقوقی دریافت کنند.

بعلاوه اگر تحت شرایطی احتیاج به پیگیری مداوم و اقدام عملی وکیل پایه یک دادگستری باشد می توانید از تجربیات و دانایی وی در جهت رسیدن به خواسته خود بهره مند شوید.

به خاطر در صورت احتیاج به وکیل و مشاور حقوقی می توانید به وب سایت https://farniyanfar.com به وسیله راه های ارتباطی با وکیل فرنیان فر تماس حاصل فرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اقدامات لازم برای فروش ملک مشاع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات لازم برای فروش ملک مشاع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید