افتخار پشت افتخار با کیهان کلهر

به گزارش وبلاگ شهبازی، روزنامه اعتماد - بابک احمدی: مرام هنرمند با تمام ویژگی هایی که در زبان فرنگی از واژه Artist مراد می شود، در یک کلمه قابل تعریف است؛ کلمه ای که هنرمندان با اصالت معمولا سه بار تکرار می کنند. کار، کار و کار. به این تعبیر دریافت جایزه و تقدیر و تشویق تغییری در روند زیست هنرمند واقعی ایجاد نمی کند. کیهان کلهر، موسیقیدان ایرانی و نوازنده چیره دست کمانچه و سه تار نیز در زمره آن دست هنرمندانی قرار می گیرد که هیچ گاه دست از کار نکشیده و چه در ایران و چه در عرصه بین المللی همواره سرگرم تمرین و اجرا است.

افتخار پشت افتخار با کیهان کلهر

آهنگساز و نوازنده ای که حالا دیگر علاقه مندانش را عادت داده هر سال حداقل منتظر کسب یک افتخار از سوی او باشند. هنرمند شناخته شده ایرانی در تازه ترین مورد، نوزدهمین جایزه جهانی موسیقی (وومکس) را دریافت کرده که آبان امسال در کشور فنلاند به او اهدا خواهد شد. کلهر پیش از این نیز جوایز معتبر عرصه موسیقی را به خود اختصاص داده که از جمله آن ها می توان به دریافت جایزه گرمی همراه با گروه راه ابریشم اشاره کرد.

وب سایت وومکس علت اهدای این جایزه را به کلهر، تسلط و یگانگی مهارت این نوازنده چیره دست کمانچه در نوآوری و ایجاد زبان های جدید هیجان انگیز موسیقی و رساندن سنت موسیقی کلاسیک ایرانی به گوش مردم سراسر جهان دانسته است.

به گزارش ایسنا، این سایت همچنین در توصیف هنر کمانچه نوازی کلهر نوشته است: برای کلهر، کمانچه صدای اوست. هنگامی که می نوازد انگار زبانی کامل ایجاد می کند که با سراسر مردم جهان از گذشته دور تا آینده ارتباط برقرار می کند. کیهان کلهر در طول زندگی حرفه ای خود با بهترین نوازندگان جای جای ایران همکاری کرده و موسیقی اقوام کردستان و خراسان را مورد مطالعه قرار داده است.

او با موسیقیدان های سایر فرهنگ ها نیز از جمله شجاعت حسین خان از هند، یویوما و گروه بین المللی جاده ابریشم، اردال ارزنجان از ترکیه، تریو هلندی رامبرانت، تومانی دیاباته از مالی، گروه بروکلین رایدر و کوارتت کرونوس؛ با زبان موسیقی دیالوگ داشته است؛ از این رو به همه این صدا ها اجازه می دهد تا صدای او را فراگیر کنند. جایزه وومکس 27 اکتبر امسال (پنجم آبان) در مراسم بیست و پنجمین سالگرد تاسیس این رویداد در فنلاند به کیهان کلهر اهدا خواهد شد. کلهر در این مراسم همراه با اردال ارزنجان (موسیقیدان اهل ترکیه) نوازنده باغلاما به اجرا خواهند پرداخت.

رامین صدیقی و کیهان کلهر در فهرست بهترین های جهان

به این ترتیب کیهان کلهر دومین ایرانی ای خواهد بود که این جایزه به او اهدا می شود. 5 سال قبل نیز رامین صدیقی (مدیر نشر هرمس) در همایش Womex از میان صد ها کاندیدا، با دریافت جایزه نقش آفرینی حرفه ای منحصر به فرد، به عنوان برترین تهیه کننده موسیقی جهان شناخته شد.

هیات داوران این همایش پیش تر با بیان اینکه کار و تلاش بنیانگذار هرمس، رامین صدیقی در صحنه موسیقی ایرانی باعث ایجاد نقاط عطف مهم و زیادی در کمک به ایجاد یکی از اولین راه های قانونی برای خرید موسیقی از غرب (از طریق هرمس) و ترویج موسیقی ایران در مقیاس جهانی شده است؛ او را شایسته دریافت جایزه بهترین ناشر سال دانستند. جایزه وومکس که به عنوان جایزه جهانی موسیقی اکسپو شناخته می شود، در سال 1999 تاسیس شده است. این جایزه از آغاز برای احترام و ارج نهادن به موارد برجسته موسیقی جهان در سطح بین المللی و با اذعان به تعالی موسیقی، اهمیت اجتماعی، موفقیت تجاری، تاثیر سیاسی و یک عمر دستاورد هنری معرفی کرده و تاسیس شده است. هر سال نیز در ماه اکتبر همزمان با رویداد وومکس Womex (رویداد نمایشگاهی موسیقی جهان) جایزه ای به یک نفر که شایسته این عنوان در جهان است داده می شود. از سال 2008 جایزه وومکس برای هنرمند و برای تعالی حرفه ای به هنرمندان اهدا می شود. این جایزه سال گذشته به کوارتت زهی کرونوس از امریکا تعلق گرفته بود.

تابستان هرسال یک افتخار

همین تابستان گذشته بود که کیهان کلهر جایزه معتبر بین المللی Human Spirit ایزاک اشترن را دریافت کرد. بر اساس آنچه در نشست خبری 28 آگوست 2018 در سمفونی هال شانگ های به اطلاع وبلاگ شهبازی رسید، آهنگساز و نوازنده کمانچه و گروه کر Farmers به عنوان برندگان جایزه معتبر Isaac Stern Human Spirit Award معرفی شدند. جایزه Human Spirit ایزاک اشترن - که از سال 2016 بنیان گذاری شده - نیز به منظور احترام به گروه ها یا افرادی طراحی شده است که سهم برجسته ای در کمک به بشریت و مسائل انسانی از طریق موسیقی داشته اند. در کنار برگزاری مسابقه بین المللی ویولن، از سال 2016 هر دو سال یک بار جایزه ای برای دستاورد هنری موزیسین هایی که آثار و فعالیت آن ها به منظور نزدیک کردن انسان ها در جهان از طریق موسیقی اجرا شده و سهم برجسته ای در درک ما از انسانیت از طریق مدیوم موسیقی داشته اند تعلق می گیرد که سال گذشته دومین جایزه دستاورد هنری انسان محبت آمیز به کیهان کلهر موزیسین برجسته ایرانی تعلق گرفت.

به گفته مسوولان این مسابقه بین المللی آثار و اهداف موسیقایی کلهر اغلب رویکرد بشرمحبت آمیز، فراتر از زادگاه و ملیت او را مدنظر داشته و به این منظور ساخته شده اند. آزمون (مسابقه) بین المللی ایزاک اشترن در کنار آزمون های بین المللی چایکوفسکی و کوئین الیزابت از معتبرترین آزمون های موسیقی جهان هستند.

به این اعتبار می توان کیهان کلهر را پرچمدار معرفی موسیقی اصیل ایرانی به جهان و معرف نوای انسانی و فرهنگ انسان دوستی ایرانیان به مردم اقصی نقاط جهان قلمداد کرد. علاوه بر تمام این گزاره ها باید به این نکته نیز توجه کنیم که جایگاه و اعتبار آهنگساز و نوازنده بین المللی ایرانی امروز در مرتبه ای واقع شده است که اتفاقا حضور او به جریان ها و جشنواره های جهانی اعتبار می بخشد. به این معنی که جوایز به کلهر اعتبار نمی دهند، بلکه او است که به جوایز و جشنواره ها اعتبار می بخشد.

منبع: برترین ها

به "افتخار پشت افتخار با کیهان کلهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتخار پشت افتخار با کیهان کلهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید