اثرات تغییرات اقلیمی و پوشش زمین بر رخداد های گردو غبار در استان خراسان جنوبی بررسی شد

به گزارش وبلاگ شهبازی، محققان دانشگاه بیرجند در پژوهشی اثرات تغییرات اقلیمی و پوشش زمین بر رخداد های گردوغبار در خراسان جنوبی بررسی کردند.

اثرات تغییرات اقلیمی و پوشش زمین بر رخداد های گردو غبار در استان خراسان جنوبی بررسی شد

به گزارش گروه استان های وبلاگ شهبازی، محققان دانشگاه بیرجند در پژوهشی اثرات تغییرات اقلیمی و پوشش زمین بر رخداد های گردوغبار در خراسان جنوبی بررسی کردند.

این پژوهش به عنوان بخشی از رساله دکتری امیر ابراهیمی، دانشجوی علوم و مهندسی محیط زیست این دانشگاه اجرا شده و در آن تغییرات اقلیمی، فرسایش بادی و نوع پوشش زمین بر رخداد های گردوغبار این استان مورد بررسی قرار گرفت.

با توجه به اینکه پدیده گرد و غبار، زندگی ساکنین خراسان جنوبی را تحت تاثیر قرار داده و آسیب هایی را به سلامت و اقتصاد این منطقه وارد کرده است؛ نتایج این پژوهش بیان گر آن بود که شهرستان های طبس، نهبندان، بیرجند و زیرکوه بیش از سایر شهرستان ها درگیر مشکل گرد و غبار هستند. در شهرستان بیرجند، بیش از 55 درصد از گرد و غبار گزارش شده، در تابستان رخ داده بود.

در این پژوهش معین شد نهبندان و زیرکوه، دو شهرستانی هستند که بیش ترین منابع گرد و غبار استان در آن ها جای گرفته است و طبق مدل سازی، احتمال تشکیل منابع گرد و غبار تازه در این دو شهرستان بیش تر است. از طرفی، طبس دارای بیش ترین رخداد گرد و غبار است و در ماه های اردیبهشت و خرداد در شهرستان طبس به تنهایی 850 رخداد گرد و غباری شناسایی شد و با توجه به اینکه گرد و غبار بخشی جنوب غرب ایران نیز وارد این شهرستان می شود، اهمیت بالایی دارد. همچنین پیش بینی می شود طی بیست سال آینده، پراکندگی منابع گرد و غبار در غرب استان بیش تر شود، سرعت باد در آینده بیش تر می شود و با توجه به تغییرات اقلیمی و بیابان زایی، خطر گرد و غبار در خراسان جنوبی جدی تر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اثرات تغییرات اقلیمی و پوشش زمین بر رخداد های گردو غبار در استان خراسان جنوبی بررسی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات تغییرات اقلیمی و پوشش زمین بر رخداد های گردو غبار در استان خراسان جنوبی بررسی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید