آسیاب های بادی فلات لاسیتی

به گزارش وبلاگ شهبازی، فلات لاسیتی در یونان سرزمین هزاران آسیب بادی با بادبان های سفید است. سرزمینی که کشاورزان از دیرباز از آب فراوان و خاک حاصلخیز آن بیشترین بهره را برده اند. با خبرنگاران همراه باشید.

آسیاب های بادی فلات لاسیتی

فلات لاسیتی در غرب کِرت، در یونان قرار گرفته است. این فلات 800 متر بالاتر از سطح دریا است. علی رغم ارتفاع زیاد، سطح آب های زیرزمینی در اینجا بسیار کم است به طوری که مردمان این منطقه نمی توانند مردگان شان را خاک نمایند. در عوض، مردگان این دیار در مقبره هایی سنگی که روی سطح زمین بنا شده، آرام می گیرند. دسترسی آسان به آب و خاکِ حاصلخیز، بسیاری را از دوران نوسنگی به اینجا کشانده است. اکنون روستاهای بسیاری در طول این فلات بیضوی شکل که کوهستان ها احاطه اش نموده اند، پراکنده شده اند. مزارع غله و کشتزارهای سبزی، سیب زمینی، کلم، خیار، لوبیا و پیاز این سطح 11 در 6 کیلومتری را پوشانیده اند. آب این مزارع را هزاران آسیاب بادی با بادبان های سفیدرنگ، تأمین می نمایند.

فلات لاسیتی از عصر برنز، حدود 5600 سال پیش، تا قرن 13 میلادی موطن بسیاری از افراد بود. پس از چهارمین جنگِ صلیبی و فتح قسطنطنیه در 1204، جزیره کرت به تصرف جمهوری ونیز عایدی. طی دو قرن بعد، مردم کرت به طور مرتب علیه ونیزی ها قیام کردند. اما حاکمان اهالی کرت را از سرزمین شان راندند و خانه ها و محصولات شان را نابود کردند.

بعدها، در اوایل قرن 15 میلادی، حکمرانان ونیزی به پناهجویان یونانی اجازه دادند که به این سرزمین وارد شوند و در آن زراعت نمایند. با این حال، کشت و زرع در این خاک آن چنان که به نظر می آمد، ساده نبود. به جز بیماری، آن چه ساکنین تازه این فلات را می آزرد، سیلی بود که هر امسال می شد و امان از مردمان می برید. هر زمستان، بارندگی باعث می شد باتلاق های کوهستان که این منطقه را احاطه نموده اند، فوران نموده و به دشت سرازیر شوند. نتیجه آن طغیان کردن کرانه رودها و از میان رفتن محصولات بود. ونیزی ها برای حل این مشکل شبکه ی فاضلاب عظیمی حفر کردند که هنوز نیز از آن استفاده می گردد.

آسیاب های آبی فلات لاسیتی تا قبل از اوایل قرن 20 سر و کله شان پیدا نشد. بادبان هایی سفید بر این سازه های سنگی سوارند که با وزش باد می چرخند و آب را از زمین بیرون می کشند تا زمین ها آبیاری شوند. فلات لاسیتی در روزهای اوجش، بیش از ده هزار آسیاب بادی داشت- البته برخی می گویند بیست هزار تا. امروزه کمتر از پنج هزار تا از این آسیاب ها به جای مانده اند و بیشترشان یا ویران شده اند یا آن که پمپ های دیزلی و الکتریکی جایشان را گرفته اند.

پیش از ساخت آسیاب های بادی، مهم ترین محصول زراعتی لاسیتی غلات خشک نظیر گندم و حبوبات بود. با آمدن آسیاب بادی و نیروی مکانیکی برای پمپ کردن آب، کشاورزان آغاز به کاشت انواع مختلف محصولات کردند. امروزه سیب زمینی مهم ترین و پرعایدیترین محصول در لاسیتی است.

منبع: کجارو

به "آسیاب های بادی فلات لاسیتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیاب های بادی فلات لاسیتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید