اگر هیچ دوستی ندارید، بخوانید

به گزارش وبلاگ شهبازی، خبرنگاران: برای بعضی از افراد دوست پیدا کردن ظاهرا کار ساده ای است، اما برای عده ای دیگر برقراری رابطه محبت آمیز حتی با یک نفر هم می تواند بسیار سخت باشد.

اگر هیچ دوستی ندارید، بخوانید

شما چه احساس کنید هیچ دوستی ندارید و یا فقط مشکل تان این باشد که مثلا در دانشگاه یا در محل کارتان دوست صمیمی ندارید، به هر حال نباید اجازه دهید باور کنید که آدم دوست داشتنی نیستید. فقط باید دلایل اینکه هنوز با کسی به طور واقعی دوست نشده اید را پیدا کنید تا به دنبال راهکار آن باشید.

اولین قدم این است که به زندگی خودتان نگاهی بیندازید، ولی پیش از آن باید بدانید که شما تنها نیستید. شاید فکر کنید همه آدم ها حداقل یک دوست خیلی نزدیک دارند که می توانند هر وقت لازم شد با او تماس بگیرند و درد دل نمایند، اما واقعا این طور نیست. واقعیت تلخ این است که بیشتر آدم ها تنها هستند و احساس تنهایی هر روز با آنهاست. پس یادتان باشد اگر هیچ دوستی ندارید، آدم عجیب و غیرعادی نیستید و این مشکل خیلی هاست.

دوستی نعمتی است که به ما امید و انگیزه می دهد و به همین دلیل وقتی از آن محروم می شویم احساس بدی پیدا می کنیم. اگر کسی را در زندگی ندارید که بتوانید او را دوست صمیمی خطاب کنید، احساس تنهایی ناشی از آن فشار زیادی به شما وارد می نماید، اما خوشبختانه مشکل شما بدون راهکار نیست و راهکار هایی برای بهتر کردن موقعیت خود دارید.

آیا راه ارتباطات جدید را بر خود می بندید؟

اگر در حال خواندن این مطلب هستید پس به احتمال زیاد از نداشتن یک دوست صمیمی رنج می برید یا اینکه اغلب احساس می کنید تنها هستید. پس بد نیست از خودتان بپرسید آیا این خود شما نیستید که راه دوستی های جدید را بر خود می بندید؟ شما به شدت دوست دارید دوستان خوبی پیدا کنید پس چرا باید بخواهید راه های ارتباطی را بر خود ببندید؟! موضوع این است که ممکن است بدون اینکه خودتان بدانید ناخودآگاه این کار را می کنید!

ذهن، موجود عجیبی است و خیلی از کار هایی که انجام می دهیم از ضمیر ناخودآگاه ما ناشی می شوند. ما یک سری از کار ها را ناخودآگاه انجام می دهیم، بدون اینکه فکر کنیم و بدون اینکه در نظر بگیریم چه تاثیری بر زندگی ما می گذارند.

این رفتار ها که از دید ما پنهان اند، به سادگی و به دلیل یک سری مسائل شخصی حل نشده به وجود می آیند. احتیاجی نیست شما حتما یک حادثه وحشتناک عاطفی یا تجربه بسیار بد هیجانی را پشت سر گذاشته باشید تا رنجی عمیق در ضمیرناخودآگاه خود پنهان کنید. این طور که پیداست، حوادث بی اهمیت و جزئی زندگی در گذشته ما نیز می توانند بر طرز فکر فعلی ما اثر بگذارند و باعث شوند ناخواسته موانعی بر سر راه ارتباطات خود بسازیم.

شاید شما در محیطی بزرگ شده باشید که به شما یاد داده باشند بینهایت محتاط و محافظه کار باشید. در نتیجه نمی توانید به راحتی به دیگران اعتماد کنید و خیلی زود دچار قضاوت و بد بینی می شوید. طبیعی است که چنین طرز فکر و عادتی مانع ارتباط راحت شما با دیگران می شود. شاید هم تجربه پس زده شدن از سوی دیگران در گذشته را دارید و حالا سعی می کنید با فاصله دریافت از دیگران، دوباره آن احساسات بد را زنده نکنید و باز دیگر آزرده نشوید. شما از بی وفایی و ناامید شدن می ترسید، بنابراین همواره فاصله ای را با دیگران حفظ می کنید تا ریسک ننموده باشید.

آیا در خاطرات خود تجربه سرزنش و تحقیر شدن از جانب دیگران را دارید و می ترسید حالا هم دیگران با شما همان رفتار ها را بنمایند؟

این ها فقط چند نمونه از دلایلی بودند که می توانند با ایجاد موانع ذهنی جلوی ارتباط شما با دیگران را بگیرند. باور ها و افکاری که با خود حمل می کنید روی دیگران هم اثر می گذارند و اجازه نمی دهند برای دوستی با شما پا پیش بگذارند. مثلا اگر همکار شما چند بار در برخوردی که با شما داشته متوجه شود که از تماس چشمی یا ارتباط کلامی بیشتر با او خودداری می کنید ممکن است به این نتیجه برسد که آدم سرد و نچسبی هستید و نمی تواند رابطه محبت آمیز ای با شما برقرار کند.

آیا پیغام اشتباهی به دیگران می دهید؟

معمولا بیشتر افراد نسبت به دوستی های جدید باز و پذیرا هستند، اما اول باید احساس نمایند که طرف مقابل هم خواستار دوستی با آنهاست. آن ها با خواندن زبان بدن و علامت هایی که می فرستید موقعیت را ارزیابی می نمایند که ببینند برای ارتباط بیشتر با شما پیشقدم شوند یا کلا فراموش تان نمایند؛ بنابراین باید از خودتان بپرسید آیا سیگنال های اشتباهی به دیگران که پتانسیل دوستی با شما را دارند ارسال می کنید.

آیا اغلب دعوت ها را رد می کنید؟

مطمئن باشید اگر چند بار از شما دعوت نموده باشند که مثلا در یک دورهمی شرکت کنید و شما رد نموده باشید، خیلی زود دور شما را خط می کشند و دیگر از شما دعوت نخواهند کرد. آن ها این طور فرض می نمایند که شما علاقه ای به بودن با آن ها ندارید یا کار های خیلی بهتری دارید که وقت تان را صرف آن ها می کنید. در ضمن زبان بدن تان نیز بسیار مهم است. اگر معمولا دست به سینه هستید و سرتان را پایین می اندازید، راهی برای دیگران باز نمی کنید که به سمت شما بیایند و با شما حرف بزنند.

اگر معمولا ژست های بدنی تان طوری است که انگار نمی خواهید کسی با شما کاری داشته باشد و القاء می کنید که انزوا را بیشتر دوست دارید، دیگران نیز تمایلی به تعامل با شما نشان نمی دهند و ناخودآگاه این نتیحه را می گیرند که اگر پا پیش بگذارند، از جانب شما طرد خواهند شد. به هر حال آن ها نیز انسان اند! وقتی دیگران با شما حرف می زنند چگونه واکنش نشان می دهید؟ آدم ها مصاحبه هایی را دوست دارند که به طور طبیعی پیش برود و هر دو طرف شرکت فعال در مصاحبه داشته باشند و کسی احساس نکند آن دیگری را وادار به حرف زدن نموده است.

اگر عادت دارید معمولا جواب های بسیار کوتاه بدهید یا فقط به تکان دادن سر اکتفا کنید و کوششی برای ادامه مصاحبه نمی کنید، این واکنش شما از جانب دیگران چیزی شبیه سکوت تلقی شده و خیلی زود شما را ترک خواهند کرد.

مهارت های اجتماعی باید فراگرفته شده و تمرین شوند

وقتی فهمیدید چگونه ممکن است خودتان مانع ارتباط با دیگران باشید، باید راهکاری پیدا کنید. مهارت های اجتماعی مانند تمام مهارت های دیگر احتیاج به فراگرفته شدن و تمرین دارند و هر روز باید تمرین شان کنید تا بتوانید آن ها را به درستی به کار ببرید. می توانید از قدم های کوچک آغاز کنید، حتی به کوچکی سلام کردن!

شما باید فعالیت هایی را پیدا کنید که ضعفی را که در مرحله اول پیدا کردید تقویت نمایند؛ بنابراین اگر مثلا علت عدم ارتباط شما با دیگران ترس تان از طرد شدن است، می توانید این طور آغاز کنید که خودتان به همکارتان پیشنهاد بدهید در ساعت استراحت با هم قهوه بنوشید. سعی کنید در محیط کارتان با همین چند دقیقه گپ زدن، تمرین کنید و کم کم در موقعیت های اجتماعی بزرگ تری قرار بگیرید.

اگر آدمی هستید که معمولا سوژه ای برای حرف زدن به ذهن تان نمی رسد می توانید از شب قبل کمی به این موضوع فکر کنید و چند سوژه آماده در ذهن تان داشته باشید. کار های ساده ای مانند این می توانند تبدیل به گپ و گفت های طولانی هم بشوند و ارتباط شما با طرف مقابل تان را بیشتر و عمیق تر نمایند.

یاد بگیرید که اوقات تنهایی تان را دوست داشته باشید

اگر دوست ندارید تنها باشید، راه هایی پیدا کنید که از تنهایی تان لذت ببرید. کتاب بخوانید، سینما بروید، در تور های گردشی و تفریحی شرکت کنید و به موسیقی مورد علاقه تان گوش دهید. تنها بودن برای بیشتر افراد سخت است، زیرا ما شرطی شده ایم که سرگرمی چیزی است که حتما باید در گروه یا در جمع روی بدهد.

بنویسید

اجازه ندهید احساساتی که در خصوص تنهایی تان دارید درون تان پنهان شوند. شما باید این احساسات را بشناسید و به آن ها توجه کنید. در خصوصشان بنویسید تا احساس کنید زندگی تان تحت کنترل شماست. نوشتن در خصوص افکار و احساسات یاری تان می نماید ببینید آنقدر ها هم که فکر می کردید بد نیستند و می توانید کنترل شان کنید.

چند نکته که در دوست یابی یاری تان می نمایند

تعداد دوستان مهم نیست

وقتی در حال حاضر هیچ دوستی ندارید، مهم نیست از این به بعد با چند نفر بتوانید دوست شوید. شما کوشش خود را بکنید؛ حتی اگر با یک نفر هم بتوانید دوست شوید، برنده اید. پس تمرکزتان را روی دوستی با عده ای زیاد از افراد قرار ندهید و فکر نکنید به یک باره می توانید با چند نفر طرح دوستی بریزید. شاید در عرض یک سال فقط بتوانید با یکی دو نفر دوست شوید. مهم این است که مهارت اجتماعی خود را کم کم تقویت کنید.

اگر متوجه شدید بعد از دوست شدن با کسی نمی توانید این دوستی را ادامه بدهید و ارتباط را حفظ کنید، از خودتان بپرسید آیا به اندازه کافی برای دوستی تان وقت می گذارید و توجه لازم را دارید. این موضوع مخصوصا وقتی که تازه دارید کوشش می کنید دوست پیدا کنید بسیار مهم است. داشتن تماس و ارتباط مکرر و منظم چیزی است که پیوند ها را محکم می نماید.

به سن و نژاد و طبقه اجتماعی اهمیت ندهید

به عنوان یک فرد بزرگسالی که هیچ دوستی ندارد ممکن است به راحتی فکر کنید احتمال اینکه با افرادی در سن و سال خودتان یا در طبقه اجتماعی خودتان دوست شوید بیشتر است، اما واقعیت این است که این چیز ها کمتر از آنچه فکر می کنید اهمیت دارند. چیزی که مهم است، علاقه مندی های مشترک، ارزش ها و باور های مشترک و ویژگی های شخصیتی سازگار است. پس در پیدا کردن دوست خودتان را محدود نکنید و موانع سنی و نژادی و ... را کنار بزنید تا جهانیی از دوستان بالقوه پیش روی تان قرار بگیرند.

دوستی ها آنلاین هم بد نیستند به این شرط که محدود به این دوستی ها نشوید

هرچند در فضای مجازی، پیدا کردن دوستان زیاد خیلی راحت تر است و جهانی دیجیتال، دوستی ها را بسیار ساده نموده است، اما این نوع دوستی های مجازی هرگز نمی توانند جای دوستی های واقعی را بگیرند. فضای مجازی چیز بدی نیست و می تواند یاری تان کند با افراد زیادی با هر طرز فکری در تمام جهان آشنا شوید، اما این دوستی ها جای خود را دارند و نباید فقط به آن ها وابسته شوید.

از شور و علاقه های تان به عنوان راهی برای دوستی های جدید استفاده کنید

علاقه های مشترک نیز اغلب می توانند واحد های سازنده یک دوستی و همراهی خوب باشند، پس چرا از فعالیت های مورد علاقه تان به عنوان راهی برای دوستی های جدید استفاده نکنید؟ در گروه های گوناگون که به فعالیت های مورد علاقه تان می پردازند شرکت کنید تا با شبکه ای از افراد که با آن ها علایق مشترک دارید آشنا شوید. مهم این است که زندگی اجتماعی تان را گسترش دهید.

از دیگران تعریف کنید

به کسی که در اتوبوس مقابل تان نشسته است بگویید چه لباس قشنگی پوشیده یا مدل موهایش چقدر زیباست. خجالتی نباشید. آدم ها آنقدر درگیر مشغله های ذهنی هستند که گاهی شنیدن جملاتی اینچنینی واقعا آن ها را سر شوق می آورد و از پیله تنهایی شان بیرون می کشد. خودتان شاد نمی شوید کسی به شما لبخند بزند و بگوید چه لباس زیبایی به تن دارید؟ پس از این توصیه تعجب نکنید و سخت نگیرید. گاهی همین جملات کوتاه و دلنشین می تواند باب یک مصاحبهی محبت آمیز را باز نمایند. حتی اگر ارتباط شما به همین جا ختم شود باز هم شما قدمی برداشته اید و ارتباط با دیگران را تمرین نموده اید.

بیشتر لبخند بزنید

به آدم ها لبخند بزنید و واکنش ها را ببینید. شاید کسی که به او لبخند می زنید کسی باشد که درست مثل خود شما به دنبال یک دوستی ناب می شود و شما با همین لبخند ساده، نصف راه دوست یابی را طی نموده باشید.

حلقه اجتماعی تان را با معرفی دوستان تان به همدیگر بزرگ تر کنید

وقتی با دو سه نفر دوست شدید می توانید با معرفی آن ها به همدیگر روابط خود را تقویت کنید. اگر با این دو سه نفر علایق مشترک دارید پس احتمال اینکه آن ها با هم نیز علایق مشترک داشته باشند زیاد است. این کار را انجام دهید و ببینید بعد از یک مدت چند نفر به حلقه دوستان تان اضافه می شوند و این دوستی ها چقدر به شما اعتماد بنفس می دهند.

با کسی به زور دوست نشوید

البته شما باید تمام کوشش خود را برای دوست شدن انجام دهید، اما وادار کردن کسی برای دوستی هرگز جواب نمی دهد. شما باید به آدم ها فرصت بدهید تا آن ها نیز پتانسیل دوستی خوب با شما را ببینند و به ارتباط عمیق تر با شما علاقه مند شوند. در ضمن باید بدانید چه زمانی ضروری است یک رابطه دوستی را کنار بگذارید و قطع کنید. اگر بعد از مدتی متوجه شدید ارتباطی به نفع شما نیست یا انتظارات شما را برآورده نمی نماید مجبور به ادامه نیستید و می توانید شانس های دیگری را امتحان کنید.

منابع: aconsciousrethink, hackspirit

منبع: برترین ها

به "اگر هیچ دوستی ندارید، بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر هیچ دوستی ندارید، بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید